© 2024 solvo B.V.

Lui oog?

Hoi allemaal, Ik ben momenteel 16 en ik heb recent vastgesteld dat ik een lui oog heb. (Wanneer ik ver moet kijken, draait mijn rechteroog de foute kant op. Ik heb op het internet informatie gezocht over deze aandoening, maar ik heb ergens gelezen dat een lui oog niet meer behandeld kan worden na het tiende levensjaar. Weet er iemand of er nog iets mogelijk is op mijn leeftijd (16)? Oogdruppels, operatie, laser,... ? Dank bij voorbaat.


De kans van slagen is dan een heel stuk minder Mijn man heeft het vorige week laten doen zijn oog rechtzetten en dat heeft dus naar nu blijkt niks uitgehaalt hij is er zelfs slechter op geworden .. Dus als je iets wilt laten doen aan je ogen denk er dan aub heeeeel erg goed over na want voor je het weet ben je er net zo aantoe als mijn man nu op dit moment die kan zijn oog niet eens meer naar binnen draaien

label.Geplaatst op 2005-05-18 22:53:00


De spieren van je luie oog kunnen wel degelijk rechtgezet worden, alleen het zicht kan niet meer verbeterd worden, omdat je hersenen volgroeid zijn. Zien doe je nl. met je hersenen. Dat heeft dus niets met je oogspieren te maken. Ik ben zelf drie maal behandeld voor strabismus. De laatste keer in 1997 door dr. De Faber(speciaal voor strabismus, ook voor volwassenen) in het Oogziekenhuis te Rotterdam(zie hun website.) In dat ziekenhuis wordt enige tijd voordat de operatie plaatsvind door optometristen zeer nauwkeurig onderzocht hoeveel mm de oogspieren ingekort /verlengd moeten worden. Deze oogarts heeft bij mij een staaltje van meesterschap blijk gegeven, werkelijk fantastisch. Het hangt echt af van de arts die je opereert.Het Oogziekenhuis in Rotterdam staat zeer goed bekend in Europa.Ik weet niet waar je woont. Er zijn natuurlijk meer goede oogziekenhuizen in Nederland, maar ga niet naar een algemeen ziekenhuis. Daar hebben ze niet voldoende kennis in huis.Ik spreek uit ervaring.Succes. Als je meer wilt weten, hoor ik dat graag. Hanna.

label.Geplaatst op 2005-05-19 09:08:47


Zoals al in een eerdere reactie staat is een lui oog inderdaad een oog dat minder ziet. De oorzaak van een lui oog kan b.v scheelzien zijn. Doordat het oog scheel kijkt wordt het niet gebruikt en kunnen de hersenen waarmee je kijkt zich niet goed ontwikkelen. Een lui oog kan alleen tijdens de kinderjaren behandeld worden, daarna niet meer. Behandeling van het luie oog zal bij jou geen zin meer hebben. Uit je vraag begrijp ik ook dat je scheelkijkt en dan met name op afstand. Waarschijnlijk draait je oog dan naar buiten, maar dat kan ik uit je mail niet opmaken. Dit scheelzien kan middels een oogspier operatie verbeterd worden. Voor elke scheelziensoperatie geldt dat de stand van je ogen zal verbeteren, maar of je ogen recht komen te staan kan niet met 100% zekerheid gezegd worden. Dit is van veel factoren afhankelijk, zoals de vorm van scheelzien, de mate waarin je ogen samenwerken, of de bewegingen van de ogen helemaal goed verlopen, of beide ogen goed zien, etcetera. Bij scheelzien naar buiten zien we wel vaker dat het na verloop van tijd weer terug keert en dat je mogelijk een tweede operatie moet doen. Belangrijk is een onderzoek te laten doen door een orthoptist in een ziekenhuis. Dit maakt niet uit of het een algemeen ziekenhuis is of een academisch ziekenhuis. Wat betreft dit soort scheelziensoperaties is alle kennis en kunde in alle nederlandse ziekenhuizen aanwezig. Ga bij je in de buurt naar het ziekenhuis en laat je adviseren door de orthoptist. Hij of zij is werkzaam op de polikliniek oogheelkunde. Je moet wel een verwijzing van de huisarts hebben. succes ermee. D. Limpens, orthoptist

label.Geplaatst op 2005-06-22 20:30:12


hoi, ik ben een meisje van 15 en ik heb ook een lui oog, mijn oogsterkte is van het luie oog veel minder dan van het goede oog. mijn oog staat ook telkens naar buiten (vooral als ik moe ben), ik lijk net scheel! ik voel me hier best onzeker over en ik heb er al met mn moeder over gehad en ik ben bereid om een operatie te ondergaan, al helpt het niet met mn oogsterkte, ik hoop gewoon dan dat ik recht in iemands ogen kan kijken en niet meer scheel lijk! maar toen ik klein was, voor mijn 10e jaar, had ik ook oogpleisters en zelfs een operatie gehad! tot groep 8 waren mijn ogen recht, maar nu op de middelbare school is mijn luie oog naar buiten gaan staan! lukt de operatie dan wel? en hoe gaat die operatie precies in zn werking?

label.Geplaatst op 2005-08-14 23:30:59


Hoi, Ik (17 jaar) ben zelf zo\'n 8 maanden geleden geopereerd aan mijn ogen, voor dezelfde aandoening. Ook ik was op voorhand sceptisch maar ik ben zo blij dat ik geopereerd ben! Mijn oogstand is aanzienlijk verbeterd, en daardoor ook de stand van mijn hoofd (ik hield mijn hoofd altijd een beetje scheef omdat ik alles zo beter kon zien, ik doe dat nu minder). Denk iig eens over zo\'n operatie na, het kan echt helpen!

label.Geplaatst op 2005-05-21 14:38:01


Ik ben 25 en over een paar weken wordt ik geopereerd aan mijn ogen. Ik heb vroeger als kind een lui oog gehad en tot mijn 10e met een pleister gelopen. Ik ben hier verder nooit aan geopeerd. Met de jaren is mijn rechter oog steeds meer naar buiten gaan staan, vooral als ik moe ben. Dit is inderdaad iets waar je heel erg onzeker van kan worden. Ik ben een aantal jaren geleden al naar een regulier ziekenhuis gegaan om te vragen of hier iets aan gedaan kon worden, hier werd mij verteld dat dat kon, maar dat dat puur cosmetisch is en ik het zelf moest betalen, met het risico dat het niet lukt en binnen een aantal jaren terugkeerd. Vorig jaar ben ik naar het oogziekenhuis Rotterdam gegaan en nu word ik dus over een paar weken geopeerd. Als ik zo wat reacties lees ben ik best bang dat t niet lukt of juist erger wordt.Ik hoor van veel mensen goede berichten over dit zieknhuis. Zijn er nog meer mensen die hier ervaringen mee hebben?

label.Geplaatst op 2005-08-31 09:20:47

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren