© 2024 solvo B.V.

Lui oog bij 6-jarige

Al twee jaar plakken wij het oog van onze dochter af (nu 4 uur per dag) maar de motivatie zijn wij een beetje kwijt. In het begin zeiden de dokteren dat we na drie jaar zo\'n beetje klaar zouden zijn, maar om ons heen horen we heel andere verhalen. Zowel wij als onze dochter beginnen de moed te verliezen. Zijn er mensen die ons op kunnen peppen? Het liefst positieve reacties.


Ik ben zelf inmiddels 2x geopereerd en heb jarenlang afgeplakt. In combinatie met afplakken en een strabismusoperatie heb ik tot aan mijn 14e weinig klachten gehad, daarna begon het opnieuw. Dit is niet om jullie te ontmoedigen, maar om jullie te laten weten dat de kans aanwezig is dat jullie dochter opnieuw scheel gaat kijken zodra de pubertijd begint. Desondanks heeft bij mij het afplakken absoluut gewerkt. Ook ik vond het niet leuk, maar achteraf was het het waard. Is jullie dochter inmiddels al geopereerd aan haar ogen?

label.Geplaatst op 2004-09-05 16:45:25


Een lui oog is niet per definitie een oog wat scheel staat! Een lui oog is een oog wat met de goede correctie (evt brilleglas) niet goed ziet. Omdat het niet goed heeft geleerd te kijken. Dat kan komen door oa scheelzien of door een brilafwijking en nog wat oorzaken. Tot een bepaalde leeftijd (en dat is afhankelijk van de oorzaak rond een jaar of 8) kan je het "luie oog" stimuleren door het goede oog af te plakken en zo het "luie oog" trainen om beter te leren zien. Het is niet altijd gezegd dat dit het gewenste resultaat heeft... Ik kan me voorstellen dat het plakken op een gegeven moment lastig wordt. Als het niet wil dan is het denk ik goed om eens te overleggen met de orthoptist wat er nog verwacht kan worden van de behandeling of dat er misschien andere mogelijkheden zijn... (soms kan er ook gedruppeld worden, maar dat ligt helemaal aan hoeveel het "luie oog" ziet). Het is misschien belangrijk te weten dat het plakken maar tot een jaar of 8 (soms iets langer) zin heeft... Daarna eigenlijk niet zoveel meer. Sterkte met het plakken!

label.Geplaatst op 2004-09-07 10:12:20


wat krullevaar zegt, ik zelf ben 15 en heb een lui oog, ik wil jullie waarschuwen als uw kind in de pubertijd komt, kan het weer slchter gaan, dat is ieder geval bij mij, mijn oog staat helemaal de andere kant op en met mijn oog kan ik ook niet goed lezen! terwijl k ook heb afgeplakt en een operatie heb gehad, maar volgens mij is de operatie niet goed gelukt ofzo! maar hou moed! het is niet leuk, maar misschien komt uw kind er beter vanaf dan ik!

label.Geplaatst op 2005-08-14 23:37:46

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren