© 2024 solvo B.V.

Mistig wazig zien

Ik heb al een tijdje het idee, dat ik slechter zie. Daarom in december naar een opticien geweest, daar kwam alleen uit dat ik een leesbril nodig had. Andere zien dingen op afstand, die ik niet zie of niet kan onderscheiden. Klachten zijn: Het lijkt net of ik een witte waas voor me ogen heb (mist) Vaak het idee dat er wat in me ogen zit. Vaak slijm draden op me oogleden.(al jaren, niet echt hinderlijk)) Vooral met tegen licht kan ik al op een paar meter geen mensen onderscheiden, alleen een silhouet. Kleuren op bijvoorbeeld een beeldscherm zijn heel flets en niet scherp, hou ik me hoofd naar beneden gebogen en kijk ik met me ogen omhoog dan zie ik wel de goed scherp en met de juiste kleuren. (zwarte letters zijn voor mij licht grijs) Heb een afspraak staan voor de oogarts. (over 1,5 week) Ik ben 43


Hallo Renee, Vooraan in het oog, net achter de pupil, zit de heldere, doorzichtige ooglens. Bij staar, ook cataract genoemd, vertroebelt deze lens waardoor het zicht waziger wordt en de omgeving grauwer lijkt. Op zich is de aandoening niet schadelijk voor de gezondheid, maar ze kan wel het gezichtsvermogen behoorlijk aantasten. De aandoening komt vooral voor bij ouderen. Net als rimpels is staar immers onlosmakelijk verbonden met het verouderingsproces. Alle senioren krijgen ermee te maken, maar niet iedereen heeft er last van. Ouderdomsstaar Dit is de meest voorkomende vorm van de kwaal. Als de troebele plek in het midden of in de omgeving van de lens zit, kan de aandoening zelfs vrij vroeg optreden. Zo merken sommige mensen al rond hun veertigste dat hun zicht waziger wordt. Meestal doen de eerste verschijnselen zich evenwel later voor. Tussen de leeftijd van 50 en 65 jaar heeft ongeveer de helft van de mensen de eerste tekenen van staar, maar de meesten hebben er geen last van. Rond 75 jaar heeft zowat iedereen de aandoening maar slechts een kwart ondervindt er zoveel hinder van dat een ingreep overwogen wordt. De evolutie van de aandoening is moeilijk te voorspellen. Bij sommige mensen tast staar het gezichtsvermogen in enkele maanden ernstig aan, bij andere kan het tien jaar of langer duren voordat ze er last van krijgen. Aangeboren afwijking Staar kan ook aangeboren zijn of op jongere leeftijd de kop opsteken. Beide vormen komen evenwel minder vaak voor. Aangeboren staar manifesteert zich reeds tijdens de eerste levensjaren. Verworven of secundaire staar Deze vorm kan op alle leeftijden toeslaan. Groeten Jan Clabbers orthopeed/kno/heelkunde

label.Geplaatst op 2010-08-09 14:05:06


Oh, bedankt, heb ff gegoogeld op staar, en inderdaad komt dit precies overeen met mijn klachten. Ik heb nooit aan staar gedacht, dit omdat ik nog vrij jong ben voor staar. Heb wel al voor langere tijd, dat mijn suiker waarde net iets te hoog zijn. (vooral nuchter, heb 2 dag curves gehad) Heb hier geen medicijnen voor gehad. Moest eerst 3 tot 5 kilo afvallen, en dan opnieuw een dag curve. Zou dit dan een oorzaak kunnen zijn.

label.Geplaatst op 2010-08-10 11:14:14


Hoi Ook als je suikergehalte niet goed is kan dit invloed hebben op je ogen. Zou dit eens voorleggen aan je huisarts die kan laten onderzoeken of je suikergehalte invloed heeft over je oogklachten. Groeten Jan Clabbers orthopeed/KNO/heelkunde

label.Geplaatst op 2010-08-10 17:03:32


Bedankt Ik was van de week toch bij de ha (invaller) en heb haar dit voorgelegd, ze zij dat staar en suikerziekte los van elkaar staan. Vind dit nogal vreemd, daar op het internet het tegendeel word beweert. Vraag het de volgende keer aan me eigen ha. Kan de oorzaak ook niet zijn, dat ik het nooit zo nauw nam met het brilletje van de gezicht bruiner. (voorjaar) Persoonlijk denk ik dat dit de oorzaak is, daar me suiker gehalte maar iets verhoogd is. Overigens zie ik niet een grijze waas op me ogen, of hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Woensdag naar de oogarts.

label.Geplaatst op 2010-08-14 10:12:59


Net terug van oogarts, en het blijkt inderdaad om staar te gaan. 10 september staat de eerste operatie gepland.

label.Geplaatst op 2010-08-18 15:54:14


Toevallig heb ik laatst een site doorgelezen, waarin allerlei oogziekten uitgelegd worden, zie www.augenklinik.de. Misschien heb je er iets aan.

label.Geplaatst op 2010-08-22 14:39:42

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren