© 2024 solvo B.V.

Netvliesloslating

Sinds april van dit jaar heb ik last van rode ogen. Wisselend links en rechts, soms beiden, soms een van beiden, soms beiden niet. Vanaf mei ongeveer ben ik onder behandeling in het CWZ te Nijmegen. Om te constateren of vaatjes achter in de oogkassen verwijdt waren ben ik ong 3 weken geleden even bij het UMC Radboud geweest. Hier constateerde men geen verwijding van bloedvaten, echter wel een netvliesloslating in mijn linkeroog. Ik ben 2 dagen na de constatering voor de 1e keer geopereerd in het CWZ. Plekje is gehecht, verkleefd en met plombe en cerlage uiteindelijk verstevigd. In tussenliggende periode tot 10 dagen na de ingreep heb ik te kampen gehad met enorme hoofdpijnen, waarna de chirug besloten heeft de cerlage in zijn geheel te verwijderen. (btw, het oog had dus ook last van een onsteking aan voornamelijk het vaatvlies waarvoor men momenteel nog geen oorzaak kan bepalen) Na de 2e operatie gelukkig geen hoofdpijn meer echter een heel vreemd ander verschijnsel. In het roodste en zichtbaarste gedeelte van mijn ooghoek onstaat een klein wit puntje wat zich zo vanaf afgelopen donderdag meer manifesteert. Gisteravond, vlak voor het weekend, toch maar snel even door chirurg naar laten kijken, welke me stelde: zoiets heb ik maar zelden gezien...het oog is de plombe naar buiten aan het werken. Door het slijmvlies echter drukt het zich vast, maar ik moet je per direct opereren met een plaatselijke verdoving. Plombe heeft zichzelf losgetrokken (hechtingen eruit dus) en oog verdrijft dit siliconenstukje naar buiten. Korte, heftige ingreep...voelde me prima na de ingreep, ben echter na ongeveer 5 minuten flauw gegaan. (lag nog op ok-tafel, dus kon gelukkig niet vallen) Chirurg en overig personeel hebben zeer zorgzaam en professioneel gehandeld en ik was binnen 5 minuten weer bij (op spoedeisende hulp)...e.e.a. niet begrijpend; voelde het n.l. echt niet aankomen. Naar ik mag begrijpen is het (onvoorbereidt) visueel meemaken van een dergelijke ingreep behoorlijk zwaar te verwerken en kan vanuit hersenen een reactie ontstaan...bij mij dus het geval. Al met al...een en ander samenvattend: van de originele operatie is nu dus alleen maar het scheurtje verkleefd aan de oogbolwand (koude coagulatie)en hoop ik echt dat er voldoende verlittekening heeft plaats gevonden e.e.a. voortaan op zijn plek te houden. Wonder boven wonder zie ik steeds beter met het geopereerde oog (van net na 1e operatie -/- 5 tot vorige week -/- 3,25...naar nu nog beter) Kent iemand het verschijnsel afstoting operatieve handelingen? Door oog wel te verstaan. Ben a.s. maandag jarig en dien om 09.000 uur bij chirurg te zijn...ik hoop echt voor een beetje goed nieuws..is al cadeautje op zich. Ik bedoel, mij is op perfecte wijze door hem verkondigd hoe e.e.a. in zijn werk gaat en wat mogelijk psychische gevolgen kunnen zijn. (het zijn toch je ogen)De beste man beschikt over een groot empatisch vermogen, hetgeen hem byzonder siert en ik voel me als patient zeer betrokken en gerust gesteld. Ik neem medische adviezen zeer serieus en voel me niet ongerust.Maar toch...een beetje goed nieuws is na deze tijd wel welkom. Is er iemand die herkent wat er zou kunnen spelen of die gelijkwaardigs herkent (ik ben op dit moment in hetzelfde ziekenhuis nog onder behandeling van internist, allergoloog....allen op zoek naar oorzaak rode ogen en na veel onderzoeken nog steeds niets tastbaars?) Ik hoop op wat beter \\\"vooruitzicht\\\". Doei, Eve

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren