© 2024 solvo B.V.

Netvliesloslating en gewoon leven

Hoi, ik ben pas geopereerd aan een netvliesloslating en gelukkig kan ik alles weer zien. Volgens de arts mag ik alles al weer gaan doen, maar volgens de verpleegsters in het ziekenhuis moest ik voorlopig heel rustig aan doen. Zoals, half jaar niet sporten, niet computeren, halve dagen werken, etc. De reacties uit mijn omgeving zijn ook voornamenlijk \"rustig aan doen\". Kan iemand mij zeggen wat jullie ervaringen zijn op dit gebied?


Ik heb geen ervaring met deze operatie. maar ik vind het wel vreemd dat de behandelend arts zegt dat je alles mag doen en dat een verpleegkundige dit dus in twijfel trekt. Een arts lijkt mij toch deskundiger dan een verpleegkundige. Voor alle zekerheid zou ik toch contact opnemen met je arts en je twijfel aan hem/haar voorleggen.

label.Geplaatst op 2003-06-18 11:04:20


neem eens een kijkje op www.oogheelkunde.org

label.Geplaatst op 2003-06-25 15:31:07


Hallo, gelukkig dat je weer alles kunt zien. Ik ben 10 jaar geleden geopereerd aan een netvliesloslating en mijn andere oog is alleen gelaserd. Ik heb ook het advies gekregen om het rustig aan te doen en dingen zoals aerobic, hardlopen e.d. te vermijden. Ik ben veel te blij dat alles weer is goedgekomen en doe dit dus ook niet meer. Sporten genoeg die minder belastend zijn voor de ogen.

label.Geplaatst op 2003-06-28 13:06:23


Hallo. Ik heb afgelopen twee maanden stage gelopen op de afdeling oogheelkunde van het VUMC te A'dam als een vierdejaars studente van de opleiding verpleegkunde. Ik heb daar veel netvliesloslatingen gezien en ook veel mensen die na de operatie weerkwamen omdat zij hun niet aan de leefregels hebben gehouden. Die zijn er namelijk wel. Ik weet niet wat voor operatie jij hebt ondergaan (bijv. met gas of olie) maar het is altijd belangrijk om zo weinig mogelijk en zo licht mogelijk te tillen. Door te tillen vergroot je namelijk het druk op je oog. Verder is het belangrijk om niet in je geopereerde oog te wrijven en om je oog goed schoon te houden, dit kun je doen door je oog 1 of 2 keer per dag schoon te maken met wattenschijfjes en gekookt water (niet langer dan 24 uur bewaren). Het is beter om de eerste tijd niet naar de kapper te gaan, dit i.v.m. haren die in het wondje in je oog kunnen komen. Ook is het beter om geen motorvoertuigen te besturen i.v.m. verminderde visus. Ook kun je beter geen zware sporten uitoefenen waarbij je druk op het oog zet. OOk kun je beter geen zwaar huishoudelijk werk gaan doen zoals stofzuigen. Als je een houding voorgeschreven hebt gekregen door de arts, bijvoorbeeld slapen op je linkerzij of zitten met het hoofd voorover, is het heel belangrijk om je hieraan te houden. Als je nog vragen hebt, mail je me maar. Gr. Mirjam, mirjamgrit1@hotmail.com

label.Geplaatst op 2003-07-02 16:25:02


Hallo Jolly, Ik ben een jaar of 7 geleden ook aan een netvliesloslating geholpen. Ik weet niet of jij het bandje of de gas/olie variant hebt ondergaan. Mijn ervaring met het bandje is dat je vrij snel weer je leven op kan pakken alleen op een rustig tempo. Het devies is luister vooral naar je lichaam. Dat heeft ook aardig wat te voorduren van de narcose. Als je moe bent neem voldoende rust ga langzaam aan weer werken. En sporten ja is een beetje afhankelijk van wat je doet denk ik. Ik was vrij snel weer op de been maar was ook nog wel vrij jong (23) toen ik geholpen werd. Ik moet zeggen dat ik er daarna geen last meer van heb gehad ben nog wel een aantal keer gelaserd maar mijn bandje houdt stand. Maar hou altijd in gedachten dat je maar een paar ogen hebt en dat je er zuinig op moet zijn...(bij mij sloeg de paniek wel een beetje toe met het vooruitzicht dat ik blind had kunnen worden !!!) Doe het lekker rustig aan en veel succes met je herstel.. Barbara

label.Geplaatst op 2003-08-11 16:50:03


Hoi Jolly, Bedankt voor je reaktie het gaat iets beter maar ik blijf dubbel zien ik ben begin augustus geopereerd (8) dus nu alweer 4 weken verder ook ga ik nu wat beter zien niet meer zo wazig alsof je door een mistig veld kijkt maar ik heb goede hoop dat alles weer goed komt groetjes van Michello

label.Geplaatst op 2003-09-09 13:35:34


hallo, ik ben aan 1 oog geopereerd en heb hierdoor veel verschil in sterkte van mijn ogen dit geeft een heel onrustig beeld en ben ik snel moe. verder kan ik alles gewoon doen er is ook niet verteld tegen mij dat ik iets niet mocht, alleen opletten dat ik geen harde klap of stomp op dit oog krijg ivm het bandje dat geplaatst is. groetjes

label.Geplaatst op 2003-10-22 23:30:58


Zelf heb ik ook een spontane netvlies loslating gehad in augustus 2003 met vele complicaties helaas veel bloedingen gehad 3 scheurtjes er in en dubbel zien. Ik zelf heb hiernog steeds moeite mee om een gewoon leven op te bouwen. vanaf Januarie dit jaar ben ik begonnen met werken voor halve dagen en nu vanaf april totaal 6 uurtjes per dag en dat gaat redelijk goed alleen heel snel moe want ik doe kantorowerkzaamheden veel computer werk.Sporten durf ik zelf nog niet aan hoe meer ik beweeg hoe minder ik zie. misschien zijn er nog meer mensen die hiermee te maken hebben. hoor graag. gien

label.Geplaatst op 2004-04-14 11:20:30

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren