© 2024 solvo B.V.

Nistagmus

Mijn zoon (19) heeft nistagmus. Wie kan mij hier meer over vertellen want op internet is hier via zoekmachines niets van te vinden in het nederlands. Wel dat het een lichtgevoeligheidreactie is maar de opticien heeft het erover dat zijn pupillen constant bewegen en problemen met het in de verte kijken. Het enige dat ik weet is dat hij een latente stagma heeft. Hij heeft een plusbril met een sterke cilinder. Hij wil nl. zijn ogen laten laseren en met dit onderzoek kwam dit eruit. Waarschijnlijk kan dat laseren wel doorgaan maar wil toch meer info hierover. Wie kan mij helpen? Pele


Sorry, ontdek net dat ik het verkeerd schreef. Heb nu wel wat gevonden en er gaat een wereld voor me open. Zo herkenbaar, maar helaas niks aan te doen, wat ik zo even snel heb gelezen. Snap alleen niet dat men vroeger bij het oogziekenhuis niet meer info heeft gegeven behalve dat hij goochelogen heeft. Wat ik wel graag wil weten is het mogelijk om je rijbewijs te halen? Hij heeft nu zo\'n 75 lessen gehad en is 1 keer opgeweest maar er wordt dus constant gehamerd op beter kijken. En hij wil zo graag chauffeur worden. Maar ik denk dat dit niet door kan gaan. Zijn er mensen die dit ook hebben en zijn/haar ervaring aan mij wil doorgeven? Pele

label.Geplaatst op 2004-05-03 08:37:20


Hoi Pele, Ik heb het zelfde probleem als je zoon. Ik ben nu 37 en bij mij zijn ze er pas achterkomen toen ik de leeftijd had van 31 jaar en dit terwijl ik al vanaf mijn 4de bij de oogarts ben vanwege een lui oog. Nooit is er iets van gezegt tot ik voor mijn rijbewijs ging en de opticien tot de ontdekking kwam dat ik nistagmus heb. Ik heb toen ook een bril en lenzen gehad maar helaas met de verkeerde sterkte en dus niet te gebruiken voor mijn rijexamen (wel 2de keer geslaagd) maar ik wist dit niet en dacht dat ze me de juiste sterkte hadden aangemeten maar ik zag er niet beter door zelfs slechter. Dit komt omdat als je een nistagmus hebt waarbij als het ene oog afgedekt word zodat de sterkte van het andere oog gemeten kan worden het oog zo snel gaat bewegen dat er een onduidelijk beeld gevormd word qua sterkte. Dus een bril of lenzen aanmeten waarbij 1 oog afgeplakt word is ozo moeilijk en bijna zelfs onmogelijk (bij mij in ieder geval). Ik zou hier zeer zeker ook veel meer informatie over willen lezen want bij een oogarts word er wel gezegt oja dit is een nistagmus maar verder krijg je er ook geen uitleg over. Heb bij een neuroloog testen gehad voor de nistagmus en er zijn wel medicijnen voor maar die schrijven ze liever alleen uit bij zeer ernstige vormen omdat er behoorlijk veel bijwerkingen zijn zelfs zo veel dat het nog erger schijnt te zijn dan de kwaal. Ik heb er ook meer last van als ik moe of nerveus ben moet dan soms zelfs helemaal scheef gaan kijken om een beetje normaal tv te kunnen kijken of dingen scherp te zien. Ook de overgang van temperatuur warm naar koud of van koud naar warm is een hel sta dan te duizelen op de benen en is allemaal te wijten aan de nistagmus. Durf zelfs geen auto meer te rijden omdat ik in de verte gewoon niet scherp kan zien. Ben dit jaar nog bij een andere oogarts geweest en er schijnt verder niets aan te doen te zijn. Zelf wil ik ook graag mijn ogen laten laseren maar vind het anderzijds behoorlijk eng en duur want zoals ik begrepen heb word dit ook niet vergoed??? En wie geeft mij de garantie dat je er dan werkelijk beter door ziet met onze aandoening? Zou er dolgraag meer over willen weten. Ik hoop dat je zoon mocht hij zijn ogen kunnen laten laseren er heel veel aan heeft en zou het nog graag eens van je horen. Wens hem ook heel veel succes met zijn rijlessen en hoop dat hij het net als ik wel haalt. Groetjes Karin

label.Geplaatst op 2004-06-10 07:19:14


Door de nystagmus "wiebelogen", beweegt je beeld steeds. Het ligt natuurlijk aan de mate waarin je nystagmus hebt, en als het latent is dan hoeft uw zoon er niet zoveel last van te hebben (dan gaan de ogen pas wiebelen als er 1 oog is afgedekt). Of hij mag autorijden is volgens mij afhankelijk van zijn visus (gezichtsscherpte, dus wat hij kan zien), dus wat hij ziet. Dit kan de opticien/optometrist meten. Het kan door de nystagmus verminderd zijn, maar het hoeft niet. Ik weet ook niet precies welke visus er nodig is om te kunnen autorijden...

label.Geplaatst op 2004-05-04 16:12:24


hoi bij deze wil ik laten weten dat mijn man en mijn zoon beide nistagmus hebben.mijn man is chauffeur van zijn beroep.het ligt er denk ik dus aan in welke mate jou zoon het dus heeft.dus is er toch hoop dat het zijn beroep kan worden.bij mijn man en zowel mijn zoon kunnen beide veraf juist heel goed zien maar dichtbij dus niet zo goed.hun oogarts heeft ons toen(3jaar terug)laten weten dat er wel een operatie mogelijk is.alleen passen ze het pas toe in gevallen waar geen andere oplossing meer mogelijk is. mijn zoon(10)heeft nog geen bril nodig maar in de toekomst zal het er zeker van komen.ook hij kijkt je nooit recht in je oogen aan,altijd houd hij zijn hoofd scheef. hoop dat je er iets aan hebt

label.Geplaatst op 2004-10-05 20:30:39

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren