© 2024 solvo B.V.

Ogen boller geworden??

Ik vroeg me af of iemand antwoord weet op mijn vraag of dat er hier iemand zit die hetzelfde heeft als ik (zie verder naar onder): Kunnen je oogbollen van vorm veranderen? En kan dit dan je zicht beinvloeden? Ik weet dat je ogen een heel klein beetje groeien tijdens zo ongeveer je eerste 20 levensjaren, en dat daardoor bijziendheid met de jaren toe kan nemen (oog was al iets te lang en wordt door de groei vh oog steeds langer dus de bijziendheid neemt toe tijdens die 20 jaar), en verziendheid met de jaren (in je jeugd dan) af kan nemen (oog was iets te kort maar wordt gedurende die 20 jaar steeds langer waardoor de verziendheid steeds minder wordt). Maar dat is niet wat ik bedoel denk ik.... Ik kijk de laatste tijd steeds tegen mijn neus en de boog boven mijn ogen/ neus aan. Als ik 1 oog dichthoud en met bijv. mijn linkeroog naar rechts kijk zie ik bijna alleen nog maar neus en boog, ik zie dus niet wat er rechts naast me staat, dat kan ik alleen zien met mijn rechteroog. Omgekeerd is het hetzelfde verhaal. ALs ik gewoon recht vooruit kijk zie ik ook nog mijn neus in beeld. Ik kan minder ver naar boven kijken dan normaal (dan zie ik de bogen van mijn ogen) en als ik naar beneden kijk kan ik ook minder ver kijken/ zien dan normaal (ik kan bijv. niet zien welke ketting ik aan heb en ik zie als ik naar beneden kijk ook mijn neus en mijn onderste oogrand). Mijn ogen voelen ook anders aan dan normaal als ik ze bevoel met mijn vingers (met mn ogen dicht). Klinkt een beetje erg vaag, maar ik had dit tot op een maand/ 2 maanden geleden dus nog niet. Dan kon ik gewoon zien wat er naast me of schuinachter me bevond zonder voor 3/4 van het beeld alleen maar mijn neus te zien, en kon ik verder naar boven of beneden kijken. Ik denk niet dat het gewoon stress/ moeheid is (en daardoor wat scheler gaan kijken misschien) of dat ik er teveel op let. Hierdoor en doordat een helderziende tegen me heeft gezegd dat er iets met de bolling van mijn ogen niet goed zat heb ik dus echt het idee dat het door de bolling van mijn ogen komt. Dat ik daardoor steeds tegen mijn neus enz. aan zit te kijken. Dat ik daardoor spanning op mijn ogen voel soms. Dat daardoor mijn ogen niet meer lekker voelen als ik ze dichtdoe (alsof mijn oogleden te klein zijn geworden om helemaal over mijn ogen te passen). Nadat ik op mijn 14e in een zonsverduistering heb lopen kijken en daardoor klachten kreeg, veranderden in de dagen/ weken erna mijn ogen ook van vorm. Mijn hoornvlies was daarvoor altijd gewoon plat geweest, maar erna is het echt een soort \'koepeltje\' geworden. Als je mij an profil ziet dan zie je zo\'n doorzichtig koepeltje boven mijn pupil, dat is er dus ineens gekomen na die zonsverduistering. Door dat hoornvlieskoepeltje kon ik mijn ogen ook minder ver draaien want dan stootte dat koepeltje tegen mijn oogkas aan. Mijn ogen leken ook boller te zijn geworden verder toen. En nu dus weer..... Tja zelf vind ik het ook een beetje vaag...ALS ze veranderd zijn moet dat dus in de breedte zijn denk ik en niet in de lengte dat ze korter of langer zijn geworden, want dan zou dat betekenen dat mijn visus ook beter of slechter zou worden en die is nog gewoon hetzelfde als 8 jaar geleden. Kan je hele oogbol nog van vorm veranderen na je 20ste? Of alleen je hoornvlies? ALS je ogen (na je 20ste) nog van vorm kunnen veranderen, wat kan daar dan de oorzaak van zijn? Oogspieren die teveel aanspannen of te weinig? Iets achter je oog wat drukt? Stress? Glasvocht wat krimpt (maar dan worden ze juist niet boller maar minder bol lijkt me)? (door te weinig oogdruk kan het oog ook zijn vorm verliezen maar mijn oogdruk is normaal als het goed is? Kan het ook weer goedkomen, dus dat mijn ogen weer gaan \'krimpen\' tot hun oorspronkelijke vorm? Nouja ik hoop dat iemand hier antwoord op weet, mijn consulten bij de oogarts zijn steeds te kort om vragen te kunnen stellen helaas :-/


Er bestaat een ziekte waar je ogen "boller" van worden (uitpuilende ogen) dit is de ziekte van graves. Dit heeft als gevolg dat je oogzenuwen gaan ontsteken (en dus op gaan zwellen) ook het vetweefsel in je oogkas neemt toe. Dit alles heeft als gevolg dat je ogen als het ware gaan "uitpuilen". Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is.... veel succes ermee.

label.Geplaatst op 2004-09-29 04:56:08

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren