© 2024 solvo B.V.

Onverklaarbare oogklachten

Hallo, Ik ben Raymon ben 17 jaar en heb al 2 jaar last van aparte oogklachten. Deze ookgklachten zijn langzaam komen opzetten in oktober 2004 en zijn sindsdien nog niet weg gegaan. Ik ben eerst naar de doktor gegaan met deze oogklachten. Mijn hele gezichtsveld was namelijk bedekt met stipjes. Piep kleine stipjes. Als ik bijvoorbeeld in de lucht kijk zie ik zilveren streepjes die bewegen. Als ik naar iets fels kijk bijvoorbeeld een wit papier zie ik het ook. Daarnaast heb ik ook last van vlekken. Soms komen er vlekken terwijl ik helemaal niet in het licht heb gekeken. Verder zijn mijn ogen goed. Ik heb geen afwijkingen en mijn ogen zijn geheel onderzocht door de oogarts. Ook heeft hij achter het ook gekeken en hij zei dat alles er goed uit zag. De enige opmerking dat die maakte was dat dat met bloedvaten wat klein waren maar meer ook niet. Ik ben hier voor helemaal onderzocht. Hartfilmpjes zijn er gemaakt. Hersenfilmpjes, MRI scan, Bloedtest etc etc. De enige test die ik niet goed heb afgelegt is de hyperventilatie test. Ik heb lang gedacht dat het hierdoor kwam maar ik hoor andere mensen zeggen dat hyperventilatie dat niet kan veroorzaken. Verder heb ik nog last van migraine maar dat heb ik hoogstens 2 a 3 keer in het jaar. Ik weet echt niet wat het is kan iemand me helpen??? Ik denk zelf dat het misschien een zuurstof te kort is naar de ogen vanwege mijn Chronische hyperventilatie waar adervernauwing bij optreed. in ieder geval bedankt


Hallo Raymon Ik vind het heel naar voor je, maar hebben ze niet gezegd dat die zwarte vlekje of stipjes en slierten die je ziet, Floaters zouden kunnen zijn,dat krijg je meestal als je oogvocht krimpt, heeft met ouderdom te maken, maar ik zie dat het ook vaker bij jonge mensen voorkomt, misschien een harde klap op je hoofd gehad of iets anders. Maar als je dit blijft houden, zou ik toch voor een second opinion naar prof Peter Stalmans gaan, je kunt hem onder die naam op google vinden, die man is echt een expert op dit gebied, heeft al zo veel mensen geholpen. Hoplijk heb je hier wat aan, want hier in ons land doen ze er heel moelijk over en moet je er maar mee leren leven, terwijl dat echt niet hoeft. gr Josefa.

label.Geplaatst op 2007-02-25 15:26:50


Ik heb op het internet even gezocht over informatie over floaters. Ik heb een aantal foto\'s gezien waar ze een voorbeeld laten zien van een gezichtsvelf met floaters. Ik weet niet zeker of ik het heb. Maar ik zie af en toe wel eens dingen voor mijn gezichtsveld langs zweven. Bijvoorbeeld een rondje met daarin weer een rondje. Soms zie ik het maar eigenlijk nooit. Die stipjes dat zijn er trouwens wel miljarden, ze bewegen ook welke kant ik op kijk. Dus ik weet niet of we hier over floaters praten. Floaters zweven in het oogvocht en die stipjes die ik zie zijn overal. Ik zie wel scherp verder. Maar zoiets kan de oogarts toch niet over het hoofd zien?? En de opticien heeft er ook nog 2 keer naar gekeken.

label.Geplaatst op 2007-02-26 15:17:04


hallo, Ik ben 2 jaar geleden geopereerd bij prof. stalmans, de floaters zijn weg, maar ik heb nog steeds last van ontstekingscellen en als ik met mijn oog knipper zie een hele rare gekartelde rand langs mijn oog aan de buitenkant, en ook nog steeds van die vlammetjes aan de buitenkant als het donker is, dus het risico is niet alleen staar het kan dus ook anders lopen, het is misschien ook een beetje pech. met vriendelijke groet koosje

label.Geplaatst op 2007-02-26 18:33:34


Hallo Koosje Ik ben 5 januari door Prof Stalmans geholpen aan mn floaters, en heb ook die lichtjes rondom mn oog, vooral in het donker en als ik druk bezig ben, heel af en toe 1 ontstekingscelletje, hij zei dat die lichtjes door het vastlaseren van het netvlies kwam en dat een paar maanden zal duren, bij jou dus al 2 jaar? Ik moet 8 maart voor controle komen en wil een afspraak voor mn andere oog maken, want ben voor de rest heel tevreden, want die floaters zijn heel erg hinderlijk. Ik bergrijp dat je niet blij bent? groetjes Josefa.

label.Geplaatst op 2007-02-28 23:40:06


Ik denk dat ik toch wat anders heb. Mijn hele gezichtsveld is dus bedekt met piepkleine puntjes. Af en toe zie ik daarbij ook vlekken en strepen. Maar die zijn net zoals er net een foto van je gemaakt is en je ziet nog een tijdje de flits. Wat jullie hier beschrijven is wel heel anders. Ik heb nu meer het idee dat men ogen wel goed zijn maar de prikkels die worden afgegeven aan de hersens misschien overgoellig zijn. De doktor dacht ook dat dit het geval was. Verder zijn mijn ogen een aantal keren onderzocht en hebben ze niks aangemerkt over mijn oogvocht.

label.Geplaatst op 2007-03-02 15:03:06


Hey, ik was op het internet aan het zoeken, en ik kwam hier terecht. Ik heb volgens mij PRECIES hetzelfde. Sinds ongeveer 1,5 jaar geleden zie ik ook een soort stipjes. Ik ben nu 16 jaar. Ik noemde het in mijn zelf \'ruis\'. Zeg maar dezelfde soort ruis als je bijv. met een TV geen verbinding hebt, alleen dan veel lichter. Vooral als ik moe ben heb ik dit het ergst. En ik kan gewoon bijna niet in de lucht kijken omdat ik gek wordt van de stipjes. Ik ben nog niet bij de dokter geweest of wat dan ook met deze klacht, aangezien ik dacht dat het normaal was ofzo, hoewel ik eerst een tijdje ongelukkig was hierdoor, ik snapte het niet echt. Maar ik ben er nu wel aan gewend eigenlijk. EDIT: Voor de rest heb ik trouwens prima ogen, ik heb geen bril of wat dan ook.

label.Geplaatst op 2007-03-18 23:01:37


Hoi Raymon Ik heb hetzelfde als jij! Eindelijk iemand gevonden... Ik ben 17 jaar en heb deze klachten sinds anderhalf jaar ongeveer. hier is mijn eigen emailadres: yvonnelovesgitaar@hotmail.com Ik zie heel veel bewegende stipjes in de lucht(vooral bij helder weer, mist) Ook zie ik het erg op bijvoorbeeld een witte muur of wit papier. Ik heb deze klachten samen met de zogenoemde floaters, het is echt een groot verschil met de lichtpuntjes maar ook erg irritant. Bij inspanning verergeren de bewegende lichtpuntjes wel. Ik mis ook stukken uit mijn beeld zoals jij beschrijft, net alsof je in een cameraflits hebt gekeken of naar de zon. Alleen gaat het niet weg. Mijn ogen zijn helemaal onderzocht en ik ben naar ziekenhuis Zwolle, UMCG Groningen en Oogziekenhuis in Rotterdam geweest. Niemand weet wat het precies is. Ze zien wel pigmentverschuivingen/verminderingen op het pigmentepitheel en de floaters. Verder zie ik gewoon wel scherp en ik draag geen lenzen of bril. Misschien bedoelt meneer Stalmans met sterretjes wel onze klachten? ----- De meeste mensen zien wel eens sterretjes of eigenaardige lichtpatronen voor het oog verschijnen. De sterretjes of kleine, korte, felle lichtflitsjes in het gezichtsveld zijn het gevolg van een sterke prikkeling van het netvlies. Het netvlies is immers gevoelloos. Het reageert alleen op licht. Wanneer er iets misgaat met het netvlies voelt men geen pijn, maar bij een verstoring van het netvlies kan dit wel elektrische prikkels naar de hersenen sturen die daar begrepen worden als lichtflitsen of kleurenpatronen. Bij snelle oogbewegingen bv. trekt het glasvocht aan het netvlies op de plaatsen waar de twee met elkaar verbonden zijn. Dit kan lichtstrepen veroorzaken. Dit fenomeen is vooral goed te zien wanneer het donker is en het doet zich dan voor in de twee ogen tegelijk. Iets gelijkaardigs gebeurt wanneer men de ogen stevig dichtknijpt of met een vinger op een gesloten oog drukt. Er verschijnen dan allerhande lichtpatronen in het oog. Kinderen lijken dit vaak prettig te vinden. De sterretjes kunnen zich nog op andere momenten voordoen, bv. bij een slag op het hoofd (plotse trekkracht op het netvlies). De sterretjes die sommige mensen zien wanneer ze flauwgevallen zijn of na felle krachtinspanningen waarbij men de adem inhoudt, zijn gewoonlijk het gevolg van een kortstondig zuurstoftekort in het netvlies. ------ http://www.uzleuven.be/UZroot/content/Home/wieiswie/diensten/oogziekten/patient/netvliesloslating/sterren_zwevers/

label.Geplaatst op 2007-04-25 18:09:54


Best opgeucht te lezen dat ik dus kennelijk niet de enige ben die dit dusook heeft. Ik ben nu bijna 23 en merk dat hier dus veel jonge mensen zijn met hetzelfde. Ik heb die stipjes vooral bij witte lucht of witte blaadjes. Het rare is dat het bij bijv. oranje of geel niet te zien is (ik ga er vanuit dat het dan alsnog is maar minder te zien is). Kennelijk heb ik ook floaters (ik heb ze in de vorm van een soort zigzag worm met op iedere hoek een bolletje), altijd gedacht dat het een soort van oogwormen waren. Die zie ik wederom alleen bij lichte oppervlakten zoals lucht. Ben in ieder geval opgelucht dat ik dus niet de enige ben :) en het zo als het lijkt ook niks ergs is. Moet zeggen dat hoewel die floaters soms erg irritant zijn ze me soms ook wel doorellenlange saaie momenten helpen. Als ik naar links kijk en opeens naar rechts (zonder hoofd te bewegen) drijven ze opeens weer voorbij. Dit werkt ook van boven naar beneden. Misschien als tip er toch nog iets positiefs uit te halen =]

label.Geplaatst op 2007-11-05 20:43:42


hallo, ik ben berit 25 jaar, ik heb precies hetzelfde, van die stippen als ik in de lucht kijk of naar papier enzo. ik heb wel ontstekingen aan mij regenboogvlies gehad, het is daarna wel iets erger geworden, maar ze hebben nooit wat gevonden voor die rare vlekken, je zal wel niet veel hebben aan mijn reactie maar ik dacht dat ik de enige was die die rare vlekken had, niet dus! groetjes berit

label.Geplaatst op 2008-09-05 12:35:22

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren