© 2024 solvo B.V.

Oogprothese

Hallo, Ik ben Sandra en ben door een ongeluk op mijn werk, mijn rechteroog kwijt geraakt. Er is een stuk metaal dwars door mijn oog heen gegaan. Ik was toen al gelijk blind. Helaas was de schade aan mijn oog zo groot dat deze op 22mei j.l. is verwijderd.Ik moet nu nog 1 week wachten totdat ik mijn oogprothese kan laten maken. Zijn er mensen die een soort gelijke ervaring hebben meegemaakt. Blind aan 1 oog of oogprothese. Ik zou dat heel fijn vinden. Groetjes Sandra..


Hoi Sandra, Dat is niet niks. Ik heb geen ervaring met oogprotheses, maar ik ben wel door mijn rechteroog blind. Mijn "geluk" is dat ik er mee ben geboren, dus ik mis niets, ik weet niet beter. Ik ben dankbaar voor mijn goede oog. Diepte zie ik niet goed, een bal vangen is moeilijk, maar mijn rijbewijs heb ik wel. Ik weet niet of jij mag autorijden, misschien mag je dat later, als je ook gewend bent om afstand in te schatten met 1 oog. sterkte groetjes Silvie

label.Geplaatst op 2006-07-07 16:54:49


Hoi Silvie, Leuk dat je gereageerd hebt. Ik heb ook nog moeite met diepte en afstanden. Maar het went allemaal wel en soms lijkt het ook of ik nog met 2 ogen kan zien. Ik heb geen rijbewijs dus dat is gunstig als ik het wil halen dan kan ik het gelijk leren met met 1 oog en hoef ik niks af te leren. Gelukkig is mijn linkeroog heel goed en zie ik nu na de operatie nog scherper. Fijn dat jij je eigen oog nog hebt. Liefs..

label.Geplaatst op 2006-07-07 19:26:48


Hoi Sandra, Je hebt nu al je "oogbol" gekregen. Hoe is het? Ik las er over op internet, daar was een prothese niet te onderscheiden van echt (maar ja... het is niet echt). Je bent er nu van af (???). In september mag ik. Gelukkig maar want tijdens de vakantie moest ik constant een ooglapje dragen (irritatie door zon en wind). succes groetjes Silvie

label.Geplaatst op 2006-07-21 20:50:51


Hoi Silvie, Ik heb mijn kunstoog nu 1 week.. Het ziet er heel mooi uit en ik heb er geen last van.. Maar ik heb het nu toch wel even moeilijk.. Ik krijg leuke en lieve reacties van de mensen om mij heen en ik denk dat als je het niet weet het in eerste instantie niet opvalt.. Maar gevoelsmatig heeft het nog geen plekje.. Dat moet ik ook even de tijd geven.. Oh.. Dat ooglapje.. Daar heb ik ook 8 weken meegelopen en dat is heel vervelend hè.. Wat gaan ze doen aan met je oog? Lief dat je aan me dacht.. Liefs Sandra..

label.Geplaatst op 2006-07-23 09:21:21


Hallo allemaal.. Ik heb nu bijna 3 weken mijn "nieuwe" oog en ik begin er al aardig aan te wennen.. Ik vind het jammer dat er maar weinig reacties komen, terwijl er toch wel meer mensen in hetzelfde schuitje zitten als ik.. Het is een rommelige tijd en ik zou het fijn vinden om hierin lotgenoten te vinden.. Laten jullie wat van je horen? P.S. Silvie hoe gaat het nu met jou? Liefs Sandra..

label.Geplaatst op 2006-08-01 23:01:21


Ha Sandra, Net als Silvie ben ik ook aan één oog blind en ben daar ook mee geboren. Ook met mijn andere oog heb ik de nodige problemen, maar ik weet niet beter. Maar voor jou is het niet niks dat je nu een oog kwijt bent: je gezichtsveld is kleiner geworden en met diepte zien zul je problemen hebben. Emotioneel zal het je heel erg raken, en ik hoop dan ook van harte dat je er weer mooi uit ziet. Ik kan je aanraden eens op de website van de Nederlandse Vereniging voor Blinden en slechtzienden te kijken: http://www.nvbs.nl/html/7_ondergroeperingen.php Bel ze op en vraag of er contactdagen zijn voor lotgenoten. Veel sterkte in elk geval. Rike

label.Geplaatst op 2006-08-02 08:40:42


Hoi Rike, Bedankt voor je reactie.. Ik heb al heel veel bekeken op internet waaronder ook de site van NVBS, maar helaas is het forum van MMOP al een tijd uit de lucht.. Dus probeer ik op deze manier wat mensen te vinden.. Lotgenotendagen zijn er maar 1 keer per jaar en die is net geweest.. Het zien met 1 oog gaat gelukkig steeds beter.. Je moet meer op je gevoel doen en als je er maar niet bij nadenkt gaat dat goed.. Anders ga ik twijfelen en dan gaat het mis.. Cosmetisch ziet het oog er goed uit, maar gevoelsmatig is het lastig.. Gelukkig begint het allemaal steeds meer een plekje te krijgen en kan ik mijn leven weer opppakken.. Bedankt.. Liefs..

label.Geplaatst op 2006-08-02 18:49:06


Hoi Sandra en Rike, Leuk jullie reacties te lezen. Bij mij is nog niets veranderd. In september verwachten ze voor mij nieuw hoornvlies (op een donor wachten) en in die tussentijd prikt mijn oog regelmatig, maar niet altijd. Ik weet bij welke bewegingen mijn oog pijn gaat doen en houd er zoveel mogelijk rekening mee. Maar aan reflexen kun je niets veranderen (je knippert bijv als er een vliegje om je heen vliegt of als een deur dicht klapt... aahh). Trouwens Sandra, wat ik laatst ontdekte (en wat ik dus altijd onbewust deed): als ik drinken in schenk, dan luister ik tot het glas tegen de kan aan heb en dan pas schenk ik. Zo schenk je niet naast je glas. Het moet wel wennen zijn voor je, maar ja, het moet. Wat zijn ogen toch gevoelig en belangrijk. groetjes Silvie

label.Geplaatst op 2006-08-08 19:35:44


Hallo Sandra, ik heb al vanaf mijn 7e jaar een oogprothese en ik ben nu 55 jaar, dus ik heb een lange ervaring. Ik ben geboren met een niet ontwikkeld oog, dus ik heb altijd maar met één oog kunnen zien. Eigenlijk merk ik er niets van. Alleen afstanden schatten is moeilijker, dus ik ben voorzichtig met inhalen bij het autorijden (doe ik al 35 jaar zonder brokken). Wel moet ik iedere 10 jaar gekeurd worden of mijn gezichtsvermogen nog goed is. Mijn omgeving is er helemaal aan gewend (leuke grapjes over een oogje dichtknijpen was bij mijn kinderen heel populair) en veel mensen zien niet eens dat ik een kunstoog heb. Wel hangt mijn ooglid wat verder over het oog, waarschijnlijk omdat ik niet zie dat het zakt en dus geen prikkel voel om het ooglid op te trekken. Daar kan met een goede prothese wel iets aan gebeuren. Eigenlijk moet ik iedere twee jaar het oog laten polijsten, maar dat komt er niet altijd van. Ik heb nu weer een kunstharsprothese, maar ik heb ook wel eens een tijdje een glazen prothese gehad. Dat vond ik zelf altijd een beetje griezelig bij het schoonmaken, want ik laat het oog wel eens in de wasbak kletteren en glas kan daar niet goed tegen. Als ik op reis ben heb ik dus altijd een (oud) reserve oog bij me. Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel. Groet en succes met het wennen!

label.Geplaatst op 2006-08-28 16:19:10


hallo, Ik ben Carla 39 jaar en vorige week is mijn linkeroog verwijderd, daar er een oogmelanoom in zat. De angsten erom heen (uitzaaiingen) waren nog het engste, maar gelukkig wist ik vorige week dinsdag dat verder alles schoon was en is woensdag mijn oog verwijderd. Het geneest heel erg vlug, alleen het kijken met 1 oog valt enorm tegen. Maar gelukkig hersteld zich dat binnen 3 maanden weer als het goed is. Leuk jullie ervaringen en verhalen te lezen hoor, het is bij mij allemaal heel vlug gegaan , ik weet immers vandaag pas 2 weken dat er een gezwel in mijn oog zat.Had zelfs nog nooit van het woord melanoom gehoord. Maar gelukkig is het ergste nu achter de rug en is het nu een kwestie van het leren omgaan met de prothese en het kijken met 1 oog. sterkte verder allemaal en ik hoop snel een reactie te ontvangen. Carla

label.Geplaatst op 2006-09-01 09:32:52


Hoi Carla, Nou dat is ook schrikken zeg.. Dan gaat het allemaal heel snel hè.. Ik heb 2 februari het ongeluk gehad en 22 mei is mijn oog verwijderd.. Ik heb nu bijna 2 maanden mijn kunstoog.. Ik moet ook nog erg wennen aan het zien met 1 oog.. Het gaat wel steeds beter.. Maar ik ben nu ook al een half jaar verder.. Ik kan me voorstellen dat je een hoop vragen hebt.. Die had en heb ik ook nog steeds.. Maar misschien kan ik je helpen?? Ik kan je in ieder geval vertellen waar ik tegen aan liep.. Letterlijk en figuurlijk.. ;-)).. En waar ik inmiddels achter ben gekomen.. Ik kijk bijna elke dag op dit forum. Dus laat maar weten, wat je weten wilt.. Weet je al waar je je oog gaat laten maken? Groetjes en sterkte.. Sandra..

label.Geplaatst op 2006-09-02 10:40:31


Hoi Germa, Bedankt voor je reaktie.. Ik vind het heel fijn om de verhalen van anderen te horen.. Is het zo dat het na jaren gaat slinken, binnen in je oog? Het je ook een bolletje wat mee beweegt? En hoe gaat dat in de loop der jaren? Hoe vaak ga je op controle? En waar? Ziekenhuis of oogarts? En waar moet ik op letten? Ik hoop dat je mijn vragen begrijpt.. Het is moeilijk om ze goed op te schrijven.. Hi..Hi.. Ik hoor graag van je.. Groetjes..

label.Geplaatst op 2006-09-02 10:50:00


hallo Sandra, Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad nog heel veel vragen en ben blij wat ervaringen met jou uit te kunnen wisselen. Zie jij nu na 2 maanden al wat meer diepte, heb jij een rijbewijs en kun jij alweer fietsen en evt. autorijden? Ik denk dat ik een kunststofprothese laat maken, ik heb een adres in Den Haag gekregen via het ziekenhuis in Rotterdam, Fr. Bak en ik wil binnenkort met haar contact opnemen. Ik moet maandag over 2 weken terug naar Rotterdam voor de officiele uitslag van het oog en het leren in en uitdoen van de prothese, als dan alles goed genezen is kan ik een nieuwe prothese laten maken, maar in het ziekenhuis hadden ze gezegd dat dat pas na 3 maanden kon, terwijl op de site van Fr. Bak staat dat je na 4 weken met hun contact op kunt nemen, dus dat wil ik in ieder geval maar doen. Waar heb jij je prothese laten maken? groetjes en tot mails Carla

label.Geplaatst op 2006-09-02 10:56:57


Hoi Carla, Ik heb nog wel moeite met diepte en afstanden.. Wat ik normaal zag, was wat er was, alleen nu is wat ik zie niet alles en dat vind ik nog wel lastig.. Stoot me geregeld of loop ergens tegenaan.. Gelukkig wordt dat allemaal wel minder.. Je gaat steeds meer met je hoofd draaien.. Ook oversteken en boodschappen doen vond ik erg lastig.. Normaal in de winkel ben je bezig met wat moet ik hebben en nu ben je eerst bezig met hoe kan ik lopen en wat staat er.. En dan pas wat moet ik hebben.. Er komen toch wel een aantal handelingen bij.. Ik ben na -+ 6 weken weer op de fiets gestapt.. Dat was wel even spannend en alsof je op ijs rijdt.. Maar gelukkig verleer je het fietsen op zich niet.. Je moet jezelf weer zeker gaan voelen.. En daar ging bij mij toch wel een tijdje overheen.. Ik heb geen rijbewijs, dus daar kan ik je niet mee helpen.. Wel heb ik gehoord dat je een extra spiegel op je auto kan zetten.. Ik heb na de operatie en doorzichtige prothese gekregen maar die mocht er niet uit.. In verband met het dichtgroeien van het oog.. 4 weken is echt te snel om je oog te laten maken.. Ik heb er 8 weken op moeten wachten.. Het oog is dan voldoende genezen.. Ik heb mijn oog bij het Haags kunstoog laboratorium laten maken.. Wat ik hier fijn aan vond is dat het oog in 1 dag klaar is.. En bij Frederique moet je ongeveer 3 keer terug komen.. Maar goed dat is een persoonlijke keus.. Wel raad ik je aan om al vast een afspraak te maken, omdat ze het erg druk hebben.. Ook ben ik erg moe geweest, door het zien met 1 oog.. Ik heb veel geslapen.. Wel is het zicht vooruit gegaan.. Zie scherper met mijn oog en mijn reuk is versterkt.. Ook heb ik wel eens last van mijn evenwicht en wordt soms duizelig.. In het begin wist ik niet wat dat was, maar nu ik weet dat het door het zicht komt.. Ben ik er niet meer zo bang voor.. Haal een keer diep adem en ga weer verder.. Ook het verschil van licht kan lastig zijn.. Bijv als je vanuit felle zon in een winkel stapt.. Het zijn allemaal verschillende fases die ik heb doorlopen.. En uit elke fase kwam ik er weer sterker uit.. Het is echt een heel proces.. Je bent er elke minuut van de dag mee bezig.. Gelukkig zijn er nu ook momenten dat ik het even vergeet.. Als je je handicap kunt accepteren denk ik dat je er heel goed mee te leven is.. Maar het heeft tijd nodig en die moet je het ook echt geven.. Liefs van mij..

label.Geplaatst op 2006-09-02 12:03:30


hallo, Lief van je dat je zo snel reageert. Met al een paar nuttige tips voor mij zelfs, een extra spiegel voor in de auto en het adres van jouw prothese, ik zal die site ook nog eens goed bekijken. Deze prothese zit er immers nog geen 2 weken in en het is waarschijnlijk beter het eerst helemaal goed te laten genezen voor ik mijn eigen prothese laat maken. Deze prothese draait alleen niet echt mee, maar ook dat zal zijn tijd nodig hebben en natuurlijk is het van binnen ook nog lang niet helemaal genezen. De buitenkant geneest echt heel snel, de 1e dagen leek het wel of ik aan een bokswedstrijd had meegedaan, maar die zwelling is gelukkig snel geslonken en het is nu nog wat blauw en geel rondom het oog. Ik heb wel in een oude bril wat donkere glazen besteld, daar mijn rechteroog slecht tegen het licht kan. Ik hoop ook over een tijdje weer wat te kunnen fietsen, wat mobieler zijn is wel fijn, maar autorijden zal denk ik nog wel een hele tijd niet gaan. Ik heb 2 dochters van 11 en 9, gelukkig kunnen die zelf al overal naartoe fietsen en heb ik een hele lieve vriend die me door deze periode heen helpt. Dat het bij jou door een ongeluk is gekomen, is natuurlijk ook heel erg zeg!!Kun je je werk nu alweer wat uitvoeren? Zoals ik al schreef in mijn 1e bericht, ben ik allang blij dat ik verder geen uitzaaiingen heb, vooral de lever is goed onderzocht, met 1 oog kun je immers gewoon leven toch!! Ik ga nu ff rusten, doe ik elke dag een paar uur, allebei de ogen wat rust gunnen zal voorlopig wel heel belangrijk zijn. sterkte verder en tot mails liefs Carla

label.Geplaatst op 2006-09-02 13:04:06


Hoi Carla, Ik was even benieuwd hoe het met je gaat? Liefs Sandra..

label.Geplaatst op 2006-09-05 18:40:14


hallo Sandra, Het gaat wel hoor, het kijken met 1 oog is heel vermoeiend, zoals jij ook wel ervaren zult hebben en ik zou het liefst de prothese er even uithalen, het jeukt en kriebelt erachter, maar dat mag nog niet en het zal wel een teken van genezing zijn.Ik heb regelmatig hoofdpijn, maar de pijn in het oog valt me enorm mee gelukkig. De 18 e moet ik terug naar Rotterdam, leren in en uitdoen van de prothese, zul jij daar ook wel geleerd hebben. Verder heb ik nog een infomailtje gestuurd naar het adres waar jij je prothese hebt laten maken, maar nog niets terug gehad helaas.Volgens mijn verzekering( VGZ) behoren hun niet bij de standaardvergoedingen , Fr Bak wel, maar als ik een machtiging van de oogarts aanvraag kan ik hem misschien toch wel daar laten maken. In 1 dag ermee klaar zijn klinkt mij ook veel aangenamer en ik begrijp dat het jou daar goed is bevallen toch?Hoevaak vergoedt jouw verzekering een nieuwe prothese en moest jij ook een machtiging in laten vullen? Ben jij ook geopereerd door dr Paridaens? Hele sympathie dokter overigens hoor. Ik had in mijn vorige bericht nog gevraagd hoe het met jou ging, dat je een oog kwijt bent door een ongeluk natuurlijk ook heeeeeeeeeeeeeeel erg is en of je je werk alweer wat kunt uitvoeren? Ik ben blij met jou wat ervaringen uit te wisselen hoor, alvast heel erg bedankt, doet me goed!! groetjes en tot mails hoor, Carla

label.Geplaatst op 2006-09-05 22:36:18


Goedemorgen.. Die jeuk heb ik ook gehad.. En dat was de genezing werd mij verteld.. Als ik jeuk had, dan legde ik er een nat doekje op en dat hielp.. Ik ben in Nijmegen geopereerd door dokter Tilanus.. Ook een hele fijne man.. Maar mijn tijdelijke prothese mocht er niet uit, dus pas toen ik mijn oog liet maken is mij geleerd hoe ik een oog in en uit moest doen.. En dat gaat heel makkelijk hoor.. Ik zou je aanraden ze even te bellen ipv een mail te sturen want ze zijn echt heel druk.. Dan weet je ook gelijk wanneer je eventueel terecht kan.. Ik mag eens per 2 jaar een nieuwe prothese laten maken.. En de keus daarin is vrij.. Ik ben nu weer voor 3/4 aan het werk.. En dat gaat heel goed.. Ik ga ook nog 1 dag per week naar school.. En dat is deze week weer begonnen. Daarom doe ik het deze maand nog wat rustiger aan en wil ik vanaf oktober weer volledig gaan werken.. En eigenlijk kan ik alles gewoon weer doen.. Gevoelsmatig vind ik het nog wel lastig.. Maar het helpt om weer lekker bezig te zijn.. Een welkome afleiding.. Gelukkig heb ik fijne mensen om me heen die mij ook de ruimte geven om dit allemaal een plek te geven en mijn weg weer te vinden.. Heb je ook al informatie gevonden op internet.. Ik heb wel het een en ander gevonden.. Mocht je dat willen weten dan zet ik ze de volgende keer erop.. Laat maar weten.. Liefs Sandra..

label.Geplaatst op 2006-09-06 09:40:47


hallo Sandra, Goed te lezen dat je bijna alles weer kunt, geeft mij veel goede moed natuurlijk, alles is zo anders en vermoeiend met 1 oog, maar elke dag gaat het weer een beetje beter gelukkig. Ik dacht wel dat dat jeuken een teken van genezing was, achter het oog is natuurlijk van alles gebeurd tijdens de operatie en dat moet dan ook weer herstellen natuurlijk. Ik ben blij voor je dat je je werk weer zo goed als uit kunt oefenen en er zelfs nog een dag school naast kunt doen. Ik hoop ook over een tijdje mijn "oude"leventje weer gewoon op te kunnen gaan pakken. Ik wacht eerst de 18e af en ga dan stappen ondernemen voor mijn prothese, deze zit er dan overigens nog geen 4 weken in zelfs, dus ik moet gewoon wat meer geduld hebben. Verder wil ik zeker graag zoveel mogelijk informatie lezen, dus als je mij de sites door kan geven, graag hoor. bedankt alvast en heel veel groetjes Carla

label.Geplaatst op 2006-09-07 08:59:53


Goedemorgen.. Ik heb het een en ander voor je op gezocht.. Het zijn filmpjes en informatiesites.. http://www.artificialeye.net/index.html http://www.hetklokhuis.nl/klokhuisstreams/welcome.cfm http://home.hetnet.nl/~fam_wenmakers/id11.html http://www.amc.nl/index.cfm?pid=135&page=2&itemid=92&contentitemid=25 http://www.ocularistes.be/nl/aspecten.htm http://www.ocularistes.be/nl/aspecten.htm Ik hoop dat je er wat mee kunt.. Die Canadese site is erg informatief en er staan ook verhalen op.. Bij het klokhuis moet je bij de functie zoeken oogprothese intoetsen en dan krijg je een filmpje over het Haags Kunstogen Laboratorium.. Ik heb ook zo veel geslapen de eerste tijd.. En ik had het ook met het fietsen dan ben je niet meer zo afhankelijk.. Ik heb ook veel moeite gehad met het in en uit stappen van de trein.. En een dop op een pen doen.. Enz..Enz.. Hi..Hi.. Ik ben blij dat ik iets voor je kan doen.. Tot snel.. Liefs Sandra..

label.Geplaatst op 2006-09-09 09:19:10


hallo Sandra, Heel erg bedankt voor de sites, ik heb ze al een heel eind bekeken, zeker heel leerzaam allemaal. Ik kan haast niet wachten om mijn eigen prothese te laten maken, maar ik wacht eerst de afspraak van 18 sept. nog even af, ik hoor dan ook meer over het gezwel dat in mijn oog zat en hoevaak ik verder onder controle blijf. Ik heb nog wel een mail teruggekregen van Axel van het Haags laboratorium, ik moet inderdaad telefonisch contact met hun opnemen en ga dat volgende week dan maar eens doen. Er is inderdaad een wachtlijst, dus kan ik alvast maar een afspraakje plannen natuurlijk. prettig weekend verder nog, tot mails hoor, liefs Carla

label.Geplaatst op 2006-09-09 18:55:34


Hoi Carla, Je moest vandaag op controle hè.. Hoe is het gegaan? En hoe is het verder met je? Liefs Sandra..

label.Geplaatst op 2006-09-18 17:34:57


hallo, Het was heel dubbel, t was inderdaad een kwaadaardig gezwel, maar gelukkig was het helemaal verwijderd en hoef ik geen nabehandelingen.Moet wel 2x per jaar op controle blijven bij de internist, voor eventuele uitzaaiingen en dat vind ik heel eng, maar is wel goed natuurlijk. De prothese erin en eruit doen ging wel goed, t voelde niet prettig als de prothese eruit was, het zag er al goed uit volgens hun, zelf vond ik het heel raar en er zat een pijnlijk bobbeltje op wat er nog af moet vallen. Verder is het wel goed gegaan de laatste tijd, alleen veel hoofdpijn gehad. Ik wil nu over een maand of 2 een afspraak plannen bij t haags laboratorium, maar eerst moet het goed genezen zijn. Het kijken gaat elke dag een klein beetje vooruit, fietsen durf ik nog niet, maar hoop dat snel te kunnen proberen. Hoe gaat het verder met Jou?? liefs Carla

label.Geplaatst op 2006-09-19 15:30:20


Hallo Carla, Gelukkig dat je goed nieuws hebt gehad. Het duurt lang hè voordat het oog geneest. Heb je de afspraak al gemaakt? Met mij gaat het gelukkig nog steeds lekker. Ben druk met school en werk en natuurlijk alle andere dingen die ik in mijn vrije tijd doe. Toch merk ik dat het zien elke dag anders is en dat ik wel gauw moe ben. Omdat ik alleen al zoveel moet nadenken bij het zien opzich. Hoe het licht is is voor mij heel belangrijk bij het zien. Is het heiig dan is het lastig en dan tl verlichting dat kost energie. Maar wie weet went dat nog. Ook weet ik niet meer hoe iets er uit zag toen ik nog met 2 ogen kon zien. Dus daar denk ik dan ook weer over na. Zo is het dus de hele dag aanwezig. Maar goed.. Gelukkig kan ik wel weer de dingen doen die ik wil. Alleen is alles niet meer zo van zelfsprekend. Ik werd op een dag wakker en toen dacht ik nu ga ik fietsen.. Terwijl ik er steeds heel erg tegen op keek. Maar mijn gevoel was goed die dag en nu doe ik alles weer op de fiets.. Die dag komt voor jou ook.. je voelt je dan gelijk weer minder afhankelijk.. Tot mails.. Liefs Sandra..

label.Geplaatst op 2006-09-20 09:16:15


hallo Sandra, Ik heb nog geen afspraak gemaakt, ik ben toch wel een beetje geschrokken maandag, t ziet er nog zo teer en gevoelig uit, maar ik denk dat ik volgende week ga bellen voor een afspraak hoor. Hoe wordt de prothese eigenlijk aangemeten in je oog? Lijkt me ook best een rare gewaarwording? Was hij bij jou ook dezelfde dag al helemaal klaar? Wanneer moet je terug voor de prothese te laten poleisten of mag je dat zelf bepalen. Dr Paridaesn van het oogziekenhuis was meer voor een glazen dan een kunststof prothese, omdat die toch blijkbaar veel mooier blijven. Maar mijn voorkeur gaat nu toch ook echt uit naar een kunststoffen, kan ik vergelijken met de glazen schaalprothese die ik nu mag houden natuurlijk. Ik hoop volgende week toch ook echt op de fiets te durven stappen, t lopen gaat ook al best goed, dus ik ben er bijna klaar voor geloof ik. ik laat het je wel weten als het is gelukt hoor! Blij zo wat ervaringen met jou te kunnen uitwisselen, bedankt daarvoor, liefs Carla

label.Geplaatst op 2006-09-20 18:46:31


Hoi Carla, Vind het ook errug fijn om dit met jou te delen.. We zitten toch in hetzelfde schuitje.. Misschien is het een idee om via de persoonlijke mail verder te gaan.. Laat maar weten wat je ervan vind.. Liefs..

label.Geplaatst op 2006-09-27 08:12:38


hallo Sandra, Ik vind dat wel een goed idee hoor, mijn adres staat vermeld bij het auteursgedeelte, dus als je wilt kun je me mailen en heb ik gelijk jouw adres ook( dat staat er nl niet direct in). tot mails, liefs Carla

label.Geplaatst op 2006-09-27 14:44:33


Ik heb al 37 jaar een oogprothese, ik weet niet anders. 4 maanden na mijn geboorte hebben ze mijn oog moeten verwijderen. Nu ben ik met een opleiding bezig tot beroepsfotograaf aan de Fotoacademie van Amsterdam. Ik wil een project fotograferen over mensen met een kunstoog. Ik weet hoe moeilijk het is om het te accepteren. Ik zou het erg op prijs stellen als er mensen zijn die hier aan mee willen werken. Ook het Kunstogen laboratorium in Denhaag wil haar medewerking verlenen. Graag wil ik mijn ervaringen omtrent het dragen van een prothese met anderen delen. Groeten Cst

label.Geplaatst op 2008-03-07 22:55:10


Hallo, Ook hier zie ik dat er slechts door enkelen wordt gereageerd helaas. Ik ben zelf op mijn 6de door een ongeluk met spelen aan mijn rechteroog blind geworden. Ik denk dat dit op deze leeftijd een voordeel is geweest want je past je hierdoor snel aan aan de omstandigheden. Het oog is echter niet meegegroeid dus nu (ben inmiddels 39) is het voor anderen net alsof ik een oogontsteking heb, het oog is kleiner en hierdoor zakt het ooglid over het oog. Recent ben ik bij dokter Paridaens geweest en een goed gesprek mee gehad. Ik twijfel of ik een prothese moet plaatsen. Mijn huidige oog draait natuurlijk mee maar er mist symmetrie. Een prothese geeft symmetrie maar draait niet mee. De keuze om over te gaan op een prothese vind ik erg moeilijk. Zijn er lotgenoten die mij kunnen helpen? Ik kan verder vertellen dat leven et 1 oog makkelijker is dan je denkt. Ik rij al 21 jaar schadevrij auto zonder aanpassingen aan de auto zelf, het is en kwestie van goed kijken in je extra grote dode hoek. Jaren gebasketballed zonder problemen. Ik ondervind problemen met sporten met kleine ballen die binnen worden gespeeld (dus bij tl licht) en dat heeft te maken volgens mij dat er een ander contrast is zodat het inschatten moeilijker wordt. Juist de handelingen op korte afstand geven problemen zoals hand geven aan iemand, fles inschenken etc. Hoop dat er meer lotgenoten reageren op dit forum. Groet Charles

label.Geplaatst op 2008-09-29 11:03:51


Beste Sandra, Wat naar om dit te lezen, ik ben zelf ook slachtoffer van een soortgelijk ongeluk echter ik was toen 12jr, nu inmiddels 31. Ik heb ook een oogprothese maar wel een heel bijzondere, het is namelijk een prothese over mijn oog heen, omdat ik mijn oog ( zwaar beschadigd en lelijk ) nog wel kon behouden voor toekomstige behandelingen. Ik zal gelijk wat ervaringen vertellen over mijn prothese, hij is van glas en bedekt heel mijn oog, sommige mensen adviseren kunstof, maar dat is echt een afrader, want kunstof word snel vies en er gaat oogvocht aankoeken met als resultaat dat je oog blijft hangen aan je ooglid, en dat ziet er heel raar uit voor een ander, daarom advies Glas, sommige mensen beweren dat een glazen prothese maar 2jr meegaat, maar ik doe er al ruim 12jr mee en hij is nog steeds mooi, als je je prothese uit doet, kun je hem het makkelijkste gewoon bewaren in een glas met water ofzo, je hebt er doosjes voor maar dat zijn ondingen, voor het plaatsen van je prothese krijg je een klein zuignapje, maar die zijn erg onhigiensiche en slijten snel, ik doe het nu al 9jr tussen wijsvinger en duim en dat gaat prima, heb er 2sec voor nodig. De misvattingen en vooroordelen van mensen en dokters over het missen van 1oog zijn vaak overdreven, ok je mist een beetje diepte, maar ik kan bijvoorbeeld gewoon een potje tennissen, ik heb zonder veel problemen mijn rijbewijs gehaald en na 100duizende kilometers door heel europa nooit een keer schade gereden als gevolg van deze beperking. Het enige nadeel wat ik soms ondervind is dat je soms lopend ergens tegen opbotst, iets verder vooruit kijken is dan de oplossing, afstand inschatten leer je vanzelf, ik had er 2jr voor nodig ongeveer. TV kijken was vroeger vermoeiend, maar nu ik een goed plasmascherm Heb gekocht heb ik nergens meer last van, Tip koop geen LCD tv of het moet een hele dure zijn, want je hebt gegarandeerd hoofdpijn na een poosje TV kijken. Hoe ziet het eruit en je omgeving? Ik kan je vertellen, mensen zijn kortzichtig en gemeen, ook al valt het niet zo erg op bij mij, mensen hebben altijd hun oordeel klaar, ook dit is gewenning en accepteren, er zijn echter een paar tips die je glazen oog nog beter verdoezelen, 1knijp lichtjes met je ogen, waardoor er minder van je oog zichtbaar is, 2. als er iemand tegen je praat terwijl je met iets bezig was, draai eerst je hoofd om en kijk hem of haar dan recht aan, want de oogprothese verraad je beperking niet maar de draaing van je ogen wel omdat de prothese minder meedraait. Naja het is allemaal kort door de bocht, maar wel eerlijk, het is gewoon accepteren en wennen, ik heb gewoon een leuk leven,een paar leuke relaties gehad, nu wel vrijgezel maar dat had niets met mijn oog te maken, sterker nog ze had het pas na 6mnd door, en ben nergens echt in beperkt. Ik hoop dat je iets aan mijn tips gehad hebt en wens je heel veel succes en sterkte in de toekomst!, en als je vragen of hulp nodig hebt mag je me mailen hoor thomasvanham@planet.nl

label.Geplaatst op 2009-01-30 01:49:14


Beste Charles Ik heb een prothese over mijn oog, je zou dit kunnen proberen om cosmetische redenen, maar het is in het begin wel erg pijnlijk en dat zal nooit helemaal weggaan, echter het went. Zou je dit doen is er in ieder geval nog een weg terug Succes groetjes Thomas

label.Geplaatst op 2009-01-30 01:54:38


Tommetje, Ik heb een proefplaatsing gedaan (mijn rechterog is relatief klein waardoor dit kon) Volgens oogziekenhuis in Rotterdam gaan ze bal plaatsen in oog (iris wordt weggehaald zodat er minder zenuwen geïrriteerd kunen raken) Het is dus vrij permanent. Bij jou is de iris blijven zitten?

label.Geplaatst op 2009-01-30 08:38:04


Beste Charles Mijn oog is eigenlijk normaal, maar is verkleurd door litteken en bindweefsel troebel groen ipv blauw en geen pupil zichtbaar, maar alles is nog aanwezig, ik draag mijn lens erover, hiervoor moest er niets van mijn oog weggehaald worden, natuurlijk was het pijnlijk vooral met overgang koude warmte en stof ed, maar heb het nua al 18jr ofzo zonder infecties of problemen, slaap er niet mee maar kan wel, echter geef snachts mijn oog rust zodat ik hem weer 14uur inkan, plaatsen van prothese is in begin pijnlijk en moeilijk maar nu pijnloos in 2sec erin of eruit PS mijnoog draait wel mee, wel minder als mijn goede oog Mijn prothese is gemaakt door firma Muller Maar gelukkig ga ik binnenkort terug naar oogziekenhuis rotterdam, en dan gaan ze kijken naar een permanente oplossing voor bijvoorbeeld kleurlens onder hoornvlies of oogtattooage, tevens een spiercorrectie tegen het wegdraaien Succes ermee groetjes Thomas

label.Geplaatst op 2009-01-30 13:13:43


Hallo Sandra. Ik heb zelf een ongeluk gehad toen ik 12 was,ben nu 38 jaar. Ik heb een trap van een paard in mijn gezicht gehad. Halve gezicht was verbrijzeld,waaronder ook het oog. Dus ik weet een beetje wat je doormaakt. Ik wens je heel veel succes!En veel sterkte.Als je meer wil weten,dan hoor ik het wel van je. mvg Jennifer

label.Geplaatst op 2009-05-20 22:58:18


hallo Sandra ik ben vanaf mijn derde blind aan mijn rechteroog, maar heb nog wel mijn oog. Ik doe verder alles, ik weet eigelijk niet wat met twee ogen kijken is. Ik heb jaren ook niet veel last gehad van het oog. alleen de laatste jaren krijg ik pijn klachten en delaatste weken elke dag, ze hebben het er nu over om het te laten verwijderen, sta gepland voor 3 november ,maar ik twijfel. Maar dat is even een ander verhaal. maar leven/kijken met een oog is voor mij niet echt een handicap geweest. Ik rij ook gewoon auto en heb ook motorrijles gehad. Het enig wat ik soms problemen mee had is balsport, door de snelheid erbij greep ik wel eens mis. Terwijl mij oog niet mooi is heb ik daar niet veel problemen mee, sommige zien het niet eens direct. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, Is niet helemaal met jouw situatie te vergelijken. Verder had ik een vraagje over de operatie van het verwijderen, is dat je mee gevallen of juist niet? Hoe is je genezing proces na de operatie gegaan. Als je het vervelend vindt dat ik dit vraag moet je het zeggen? Vriendelijke groeten Carla Reiber. Heb je vragen je mag mij altijd wat vragen stellen.

label.Geplaatst op 2011-10-30 14:45:34


Hallo Sandra Ik heb je net een bericht gestuurd maar zie dat jouw bericht van 2006 al is, hoop niet dat je het vevelend dat iki alsnog reageerde. Vriendelijke Groeten Carla reiber

label.Geplaatst op 2011-10-30 14:49:05

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren