© 2024 solvo B.V.

Opstijgende lucht?

Hallo, Eigenlijk staat het \"probleem\" wat ik heb wellicht niet in constrast tot de problemen die ik verder op het forum lees. Toch wil ik vragen of iemand iets soortgelijks heeft/kent en misschien weet wat er \"aan de hand is\". Ongeveer eenmaal in de twee a drie weken onstaat er in mijn linkeroog links in het gezichtsveld (dus niet waar ik recht naar toekijk) een soort van gebied van ik noem het maar \"opstijgende lucht\". Iedereen kent wel het zicht van een lange weg op een warme zomerdag. In de verte lijkt de lucht dan \"op te stijgen\". Dit gebied begint klein maar wordt na enige minuten groter totdat het ongeveer zo\'n 35 a 40% van het linkergedeelte van het gezichtsveld inneemt. Voorwerpen in dit gebied zijn eigenlijk niet waarneembaar voor me. Het is een soort vertroebeld beeld, zonder \"onzichtbaar\" te worden. Een naderend voorwerp is niet echt waarneembaar wat bijvoorbeeld in het verkeer lastig is. Na verloop van tijd, zo\'n 20 a 30 minuten, trekt het vanzelf weer weg. Ik heb getracht na te gaan of er iedere keer dat het optreedt herkenbare dingen aan te wijzen zijn. Dat lijkt niet het geval. Tevens heb ik absoluut geen last van hoofdpijn of welke pijn dan ook. Zelf denk ik ook niet dat ik me vermoeid voel op die momenten, in ieder geval niet meer als anders. Graag zou ik weten of dit herkenbaar voorkomt bij iemand of wellicht als symptoon van bijvoorbeeld (een lichte vorm van) suikerziekte(s). Een oom en een (reeds overleden) tante van me (tevens broer en zus) hebben/hadden suikerzuikte maar voor zover ik weet had dat geen visuele gevolgen voor hen. Alvast bedankt voor iedere reactie. Rudi


ik denk dat ik weet wat je bedoelt,het hoort vaak bij migraine.Zeg maar de aankondiging van de aanval.Maar het kan ook voorkomen zonder daarna hoofdpijn te krijgen,mijn huisarts noemde dit oculaire migraine.ongevaarlijk maar wel lastig

label.Geplaatst op 2003-11-08 13:03:31


Dankjewel voor je reactie. Ik zal eens verder gaan zoeken met deze termen. Gr, Rudi

label.Geplaatst op 2003-12-10 23:12:32

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren