© 2024 solvo B.V.

Plotselinge oogproblemen... wat nu?

Hallo allemaal, Mijn naam is Ellen en ik ben 24 jaar oud. In september ben ik plotseling ziek geworden en bij de neuroloog ben ik uitbehandeld. Ik zou graag tips hebben wat ik verder kan doen om de oorzaak van mijn problemen te vinden... 21 september heb ik, tijdens een autorit naar huis, voor het eerst een plotselinge wegraking gehad. Ik werd al spookrijdend \'wakker\'. Daarna volgden 2 weken waarin ik door de zware hoofdpijn, nekkramp en duizeligheid nergens meer toe in staat was en ik alleen nog in een verduisterde kamer in bed kon liggen. Ik had ook constant het gevoel dat ik flauw zou vallen. Daarna ging het iets beter en ik ben weer een paar dagen aan het werk gegaan - met de maximale dosis aan paracetamol en ibuprofen was het nog steeds moeite doen te \'overleven\'. Ik ben door de arbo-arts echter naar huis gestuurd en zit nu nog steeds thuis. De neuroloog heeft 2 maanden na de 2 weken van niets-kunnen verschillende onderzoeken gestart: een bloedonderzoek, lumbale punctie en een MRI. Ook loop ik bij de orthoptist. Zij heeft uitgevonden dat mijn ogen naar binnen neigen te staan, maar dit kan niet voor zoveel problemen zorgen. Wel heeft ze gemerkt dat ik heel veel moeite heb met accommoderen - bij een scherpstel-test kan ik in een minuut niet vaker dan 12 keer scherpstellen en daarna lukt het me niet meer en verga ik van de hoofdpijn en duizeligheid. Bij rust of inspanning van mijn ogen wijken de resultaten wel af van bovenstaande. De orthoptist vergeleek de problemen met presbyopie (ouderdomsverziendheid). Ik heb nu een scherpte van -1,5 veraf en +1,5 dichtbij (de + is erbij gekomen, had ik eerder nooit). D.m.v. oogoefeningen of een bril met varifocale glazen zouden de problemen opgelost moeten kunnen worden. Uit de onderzoeken bij de neuroloog kwam niks bijzonders, en de neuroloog gaf aan dat iedereen een achteruitgang in de ogen heeft, en dat het bij mij dus niks bijzonders is. Toch ga ik daar niet in m