© 2024 solvo B.V.

Scheelzien

Ik zie al jaren dubbel en ik zie slecht diepte. De afwijking die ik heb heet exoforie type convergentie insufficientie. Ik ben inmiddels 3 keer geopereerd; 1 x aan mijn rechteroog, 1x aan mijn linker oog en de laatste keer aan beide ogen. Ik ben nu 28 jaar, de eerste operatie had ik toen ik 16 jaar was en de laatste operatie is nu een jaar of 5 geleden. Na de operatie zijn mijn klachten even weg maar na een paar jaar komen ze weer. Volgens de orthoptist kan ik nog 1 operatie aan beide ogen ondergaan. Ik vind dat ik in mijn dagelijkse bezig heden behoorlijk beperkt wordt. Ik kan bij daglicht mits ik niet vermoeid ben auto rijden maar als ik moe ben en in het donker zowie zo gaat dat niet. Ik kan de lampen van tegenmoet komende auto\'s zeer lastig plaatsen. Lang lezen of op de computerwerken kost moeite en veroorzaakt hoofdpijn. Als ik ziekjes ben merk ik dat meteen aan mijn ogen. Op mijn werk ben ik dan tegen de middag zo scheel (bij verkoudheid bijv of hooikoorts) dat ik hoofdpijnkrijg en amper nog wat kan doen. Bal spelen en alles dat snel gaat is moeilijk. Ik voel me beperkt in mijn dagelijkse bezigheden maar over dat aspect van de afwijking lees ik nergens iets. Daarnaast gaat het bij scheelzien meestal over kinderen en niet over volwassenen. Ik besef me heel goed dat er mensen zijn met veel ergere beperkingen dan ik maar toch zou ik graag eens horen hoe anderen hiermee omgaan en welke behandeling ze tot nu toe hebben gekregen. Alsvast heel hartelijk dank voor reacties!


Hallo Claireke, Ik ben bijna klaar met de opleiding orthoptie. Datgene waar je last van hebt komt vaker voor. Het wil eigenlijk zeggen dat je beide ogen niet naar 1 punt kan richten. Dit is bijvoorbeeld nodig met lezen. Doordat je ogen dat niet kunnen ga je dubbel zien. Nu is mijn vraag: heb je wel eens oefeningen mee naar huis gekregen? En dan bedoel ik oefeningen, zoals bijvoorbeeld met een pen richting je neus gaan en daar met je beide ogen naar kijken? Groetjes Naomi Kok

label.Geplaatst op 2005-08-18 13:16:04


Ik heb idd al oefeningen gekregen maar ook daar krijg ik hoofdpijn van, ik begrijp wel hoe dat komt (soort spierpijn aan je ogen) maar in de praktijk merk ik dat ik die oefeningen nauwelijks doe als ik weet dat ik daarna hoofdpijn heb. Ben blij als ik eens geen hoofdpijn heb!

label.Geplaatst op 2005-08-19 11:55:34


Je hebt dus waarschijnlijk al gehoord dat die hoofdpijn klopt. Maar ik raad je aan om toch door te zetten met die oefeningen. Het helpt echt! Als ik lang niet heb getennised, krijg ik ook spierpijn in mijn arm. Als ik de 2 dagen erna weer tennis, komt die spierpijn niet meer. Dus ik zou zeggen: doorzetten!!!! Gewoon een periode van 2 maanden heel trouw iedere dag 10-20 x met de pen naar je neus. Niet allemaal achter elkaar, maar als je eens een pen of iets anders zie liggen, pak het dan.

label.Geplaatst op 2005-08-22 22:32:11


Ja, bijna orthoptist, Ik doe oefeningen -op advies van een orthoptist- met een pen achter en een voor, waarbij ik de voorste naar m\'n neus moet halen, terwijl ik de achterste pen dubbel moet blijven zien. Dit alles, omdat ik ook exoforie heb. Ik heb daarbij ook altijd druk op m\'n oren gehad, vooral als ik \'s morgens weer in het licht kwam. Volgens mij gaat die druk (nu na 14 dagen oefenen) wat of helemaal weg! Kan dat? En hoe komt het, dat druk op de oren iets met je exoforie te maken heeft? Volgens een kennis van me, die ook problemen met de oogspieren heeft, moet ik die oefeningen maar stoppen, omdat m\'n oogspieren toch al te oud zijn (ik ben 59) Wat vind jij daarvan? Twee vragen dus. Groetjes van Jan Willem

label.Geplaatst op 2005-09-17 22:58:07


Hallo Claireke, Volgens mij hebben we dezelfde aandoening. Bij mij heet het \"exoforie\" en latent strabisme. Aanstaande maandag ga ik naar een strabologe in het oogziekenhuis Rotterdam. De oefeningen die ik op advies van de orthoptiste -hier in het ziekenhuis- moet doen, halen volgens mij niks uit. De arbo-arts raadde me ook aan, een second opinion te doen. Vandaar het oogziekenhuis ! Ik zie dus naar buiten scheel. Dat betekent, dat ik de hele dag alles zie zweven. Niets blijft op z\'n plek. Ik ben abnormaal moe en kan net 2x3 uur (op school als leerkracht) werken en dan nog met individuele kinderen. Daarna slaap ik thuis ruim twee uur. Graag wil ik ook van jou horen, hoe jij dit alles ervaart. De bijna-orthoptist heeft op dit forum nog niets van zich laten horen. Te druk, denk ik...toch?! groetjes van Jan Willem

label.Geplaatst op 2005-09-20 22:51:42


Zozo...nu na een jaar reageer ik nu toch maar! Dus Jan-Willem...je vind mij lachje zenuwachtig? haha ik moest wel lachen toen ik het las hor! Ik moest ff reageren... Groetjes

label.Geplaatst op 2006-10-18 14:18:30

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren