© 2024 solvo B.V.

Staar

ik ben een vrouw van 44 jaar en er is staar op mijn rechteroog geconstateerd, op mijn linker oog ook al. Nu is het tegenwoordig mogelijk om te kiezen tussen monoculaire lenzen en multifocale lenzen.Mijn eerste reactie is om voor de multifocale te gaan maar uit de folder lees ik dat je last kan hebben van het zgn Halo effect. Ik fotografeer veel en ga ook nog weleens uit, heeft iemand ervaring? Ik geloof dat je met een monoculaire lens gelijk aan de leesbril moet, klopt dit en heeft iemand hier ervaring mee? ik ben wel heel benieuwd naar reacties, het voelt toch alsof ik een keuze voor de rest van mijn leven moet maken.


Hoi Marijke, ik stuit op jouw berichtje omdat ik op zoek was naar informatie over staar. Ook ik ben 44 en heb vandaag te horen gekregen dat ik staar heb op mijn rechteroog en ben daar nogal van geschrokken. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen en reacties.

label.Geplaatst op 2007-05-30 20:04:19


Hallo, hier een ervaringsdeskundige (48 jaar) met een Alcon MA30BA links (8 Jaar geleden) en een SN60WF rechts (10 dagen). Ik heb me ook de vraag gesteld, vast of \'variabel\' brandpunt en gekozen voor een vaste lens omdat er veel berichten zijn over allerlei abberaties of halo\'s bij die nieuwe lens, en ik wilde bovenal zo goed mogelijk \'s nachts kunnen zien omdat dit met de oudere lens, links, onmogelijk is wegens \'discoeffecten\' tijdens nachtelijke autoritten. De laatste lens die ik, na enig aandringen geimplanteerd heb gekregen (die oudere types zijn slechter maar goedkoper en worden nog veel toegepast in het zuinige nederland) is asferisch en geeft minimale bijeffecten \'s nachts, heeft een fantastische kleurweergave (tikje geel erin, maar dat had m\'n eigen staarlens ook) en contrast. Optisch misschien de beste lens die nu beschikbaar is. Wel heb ik een leesbril nodig (+2 voor 45 cm.) en is pas vanaf 1 meter 20 alles scherp, ik scoor zo\'n 140 %. Ik zit op +0,25, -0,25 was beter geweest (voor dichtbij) maar om een of andere reden (wie het weet mag het zeggen) kunnen ze de sterkte van de implantlens niet goed voorspellen. Schijnt nog wat te kunnen veranderen trouwens. Asferisch is niet voor iedereen een voordeel op sferisch. Ik zou zeggen, googel er op los en kijk wat er te koop is. Zoek een chirurg met 20 jaar ervaring of, als je multifocaal wilt, wacht nog tien jaar :-). Maar dat is slechts mijn mening. Inderdaad is het lullig dat je toch min of meer een keus voor de rest van je leven maakt. Je kunt niet zeggen; zet mij er eens effe zo\'n Restor in, en volgende week een andere lens. Kan wel, maar dat schijnt een veel risikovollere operatie te zijn... Succes.

label.Geplaatst op 2007-05-31 14:27:33


hoi carin, ik snap dat je geschrokken bent, dat was ik ook. Nog vind ik het een eng idee. 21 juni wordt ik geopereerd en weet ik mer te vertellen. Zoals ik er nu over denk en wat ik op het internet heb gevonden, kies ik voor een Restor lens (een multifocale lens)ik moet er niet aan denken om steeds met brilletje op en brilletje af te lopen. Ik heb met de oogarts een tweede gesprek aangevraagd en de voor en nadelen op een rij gezet. We zijn ook kinderen van de moderne tijd en wie weet wat er over een x aantal jaar weer mogelijk is. Hoop dat je er wat aan hebt!

label.Geplaatst op 2007-06-04 23:12:20


Ik ben zelf pas 13 maar heb aangeboren staar en ben toen ik 7 weken was geopereerd. Ik heb geen ooglens meer maar een contactlens. Zonder deze operatie was ik nu aan 1 oog blind, ben dus best blij met de mogelijkheden. Ik zal binnenkort weer een operatie ondergaan en zie er niet tegenop ik vertrouw mijn arts en weet dat het me alleen maar zal helpen, blijf ALTIJD zo denken, het helpt!!!

label.Geplaatst op 2008-06-17 19:53:32

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren