© 2024 solvo B.V.

Staaroperatie

Ik ben 33 en nog jong voor staar. Nu stelde de oogarts voor om een andere ( nieuwe ) lens te implanteren zodat ik geen leesbril meer nodig zou hebben. Heeft iemand ervaring? Het gaat om de Acrysof Restor lens.


Hoi Mariska, ik ben 30 en heb aan beide ogen een staaroperatie gehad (gevolg van medicijnen). Sindsdien heb ik een leesbril nodig, van + 4 ! Ik zou de risico's maar goed met je arts bespreken. De ingreep zelf stelt trouwens niet veel voor hoor, dit viel me erg mee. Succes, groetjes Nienke.

label.Geplaatst op 2004-11-03 21:32:40


Ik begrijp het niet helemaal geloof ik. Als er geen medische noodzaak is waarom zou je je dan aan je ogen laten opereren ?? Of heb je staar en moet je zowiezo geopereerd worden ?? Ik moet zeggen dat ik met alle defecten die ik al heb heeeeel zuinig ben op mijn ogen. Als het niet nodig is komt niemand eraan !!! Babs372

label.Geplaatst op 2004-11-09 13:08:45


Is er nu helemaal niemand die een nieuw soort lens heeft gekregen, bij een staaroperatie?? Een speciale implant lens, waarbij je ook geen leesbril meer nodig hebt? Nogmaals het gaat om de Acrysof Restor lens die wordt gebruikt i.p.v. de standaard- staar- implantlens. Ik hoop in contact te komen met iemand die deze nieuwe lens heeft gehad, want ik ben erg benieuwd naar zijn of haar ervaringen!

label.Geplaatst op 2004-11-24 11:41:09


Hallo, Nienke. Dank je voor je reactie. + 4 is erg veel, he?! Wat balen. Wat kun je allemaal wel en niet lezen/ zien? Kun je bijv. de kilometerteller in de auto nog zien? Ik heb geen idee hoe dat is; ik heb nu nl. - 6 ogen! Juist om deze reden wil mijn oogarts bij mij die nieuwe soort lens implanteren zodat ik ( als het goed is )geen leesbril nodig heb.

label.Geplaatst op 2004-11-04 14:13:57


normaal gesproken zal een oogarts dan ook geen staar (cataract) operatie uitvoeren als deze niet nodig is. je loopt dan toch ook risico\'s voor noppes. ik had -12 en nog cylinders nu heb ik -2,25 en kan dus lezen zonder bril, maar ik zou deze operatie nooit hebben laten uitvoeren als er geen noodzaak geweest was.

label.Geplaatst op 2004-11-09 15:10:23


Ja ik ben heel benieuwd. Staar is dit jaar bij mij geconstateerd en ik ben nog vrij jong (32) Er spelen bij mij echter tegelijkertijd nog 3 andere aandoeningen waardoor ik heel erg opzie tegen de operatie. Ben bang dat het een het ander erger maakt of tijdens de operatie in de weg gaat zitten. Wat ik me wel af vraag en misschien dat iemand mij daar antwoord op kan geven is... wanneer wordt het tijd dat je geopereerd wordt. Klinkt een beetje vaag en zal voor mensen zonder staar misschien moeilijk te begrijpen zijn maar wanneer heb je er zoveel last van !!! Zoals eerder gezegd spelen er bij mij nog meer dingen mee. Maar hoe lang heeft dat bij andere (relatief jonge )mensen geduurd tussen het constateren en de daadwerkelijke operatie ???? Babs

label.Geplaatst op 2004-11-09 22:29:18


Bij mij is de staar al in 1995 geconstateerd( a.g.v. Prednisongebruik)maar sinds een paar weken mag ik geopereerd worden. Ik wil en durf alleen nog niet en mag het nog een half jaar uitstellen. Mijn zicht is met mijn linker oog 60% en rechts 80%. Dus ik denk dat je mag of moet het bij minder dan 60% zicht. Sinds 2 maaden ervaar ik de staar pas als echt storend....

label.Geplaatst op 2004-11-13 04:25:40


Ik ben heel nieuwsgierig.. Hoe is het storend voor jou en ging dit geleidelijk of ging dit vrij snel? De staar is bij mij pas sinds kort geconstateerd en het kan dus nog heel lang duren. Heeft de oogarts ook gezegd. Ik ben hier heel dubbel in wat mij betreft mag die operatie komen ben ik van mijn jampotjes af (beide ogen boven de -15). Ik denk niet dat het iets met zichtpercentage te maken heeft. Ik heb eerder dit jaar met een oog op 25% gezeten maar dit heeft andere oorzaken en ik kom zowiezo in de allergungstigste situatie niet boven de 80%.

label.Geplaatst op 2004-11-14 23:01:55


Hoi, Babs. Het is bij mij in het begin heel langzaam gegaan, ik merkte er niet veel van. Pas sinds een klein jaartje gaat het wel sneller achteruit. Ik zit constant, met mijn linker oog, tegen een soort sluier of waas aan te kijken. Een boek lezen kan ik niet echt meer, heb er dan veel last van. Ook achter de pc ervaar ik het als erg storend. Ik ben blij dat mijn rechter oog nog redelijk is, al is het het laatste half jaar achteruit gegaan. Ik heb dan ook geen -15, maar -6 en draag contactlenzen. Kan me goed voorstellen dat je van -15 af wilt!!

label.Geplaatst op 2004-11-15 11:28:11

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren