© 2024 solvo B.V.

Tranend linkeroog waardoor verslechterd zicht

Beste mensen, Sinds enige maanden heb ik een tranend linkeroog waardoor het zien behoorlijk belemmerd wordt. Het traanvocht (kamerwater -?- las ik ergens) blijft in het oog zitten (troebel zicht) en loopt uiteindelijk aan de binnenkant van het oog langs de neus weg. Ik heb geen ontstekingen, geen pijn en/of koorts en geen opgedroogde korsten \'s morgens. Het is wel heel lastig met autorijden, computerwerk, lezen, TV kijken etc. Na 2 consulten van de huisarts naar de oogarts doorverwezen. Uiteindelijk heb ik geen oogarts gezien, want werd in het ziekenhuis geholpen door een optometrist en een assistent. Onder supervisie van de oogarts, liet hij desgevraagd weten. Na wat oog-onderzoek mbv apparatuur (oogboldruk, spleetlamp etc.) meende hij dat de traanbuis verstopt kon zijn. Die is door de assistent (!?) gesondeerd. Althans, ze was echt minutenlang bezig om een soort van gebogen naald in de traanbuis te krijgen wat GEENSZINS prettig was! Uiteindelijk half gelukt waarna ze er zout water doorheen spoot. Aangezien ik dat in de keelholte voelde was de beredenering dat de buis dus niet verstopt was. Echter kon hij door de handeling ook juist open zijn gegaan. Onbekend dus. Ik heb nu een middeltje gehad genaamd Vidisic (carbogel). Ik lees dat het tegen droge ogen is bij verminderde traanproduktie. Ik begrijp er helemaal niets van! Ik heb juist overvloedig (?) traanvocht. Vragen: 1) Zijn er hier meer mensen met een tranend oog klacht? Zo ja, wat was bij u de oorzaak? 2) Is het gebruikelijk dat een assistent een zo nauw luisterende handeling verricht als traanbuis doorprikken? Lijkt mij echt \'n werkje voor een oogarts? 3) Kan iemand mij verklaren waarom ik een middel krijg tegen droge ogen (Vidisic) terwijl ze juist overvloedig tranen? 4) Ergens iets gelezen over een methode om te checken of de traanbuis verstopt is. Dus anders dan het \"zomaar\" doorprikken onder het mom \"Baat het niet dan schaadt het niet\". Iets over contrastvloeistof inspuiten. Iemand daar ervaring mee? Hartstikke bedankt voor de reacties alvast.


Hallo charliefox. Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan met mijnrechteroog! Hetzelfde heb ik nu ook met mijn linkeroog,ik kan geen auto meer rijden of TV kijken, niets meer aan te doen vertelde de oogarts , verder had men in het ziekenhuis niet de juiste apparatuur en men stuurde mij naar een opticiën! Ik zal de naam van de oogarts niet noemen ik weet hem wel! Maar klaar was ik! Groeten Voltaire/Harry

label.Geplaatst op 2010-05-04 15:55:26


reactie op vraag 1: ik heb erg veel last van droge ogen aan beide zijden en heb ook kunsttranen gekregen. als je op google zoekt op droge ogen kun je lezen wat de oorzaak kan zijn. bij mij is dat de overgang (hoop dus maar dat het overgaat!). doordat mijn ogen te droog zijn wordt er steeds maar traanvocht aangemaakt waardoor ze overlopen. de kunsttranen moeten (op de duur) ervoor zorgen dat het traanvocht dikker wordt waardoor er steeds minder traanvocht zal worden aangemaakt.

label.Geplaatst op 2010-08-15 10:51:01

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren