© 2024 solvo B.V.

Troebel in gele vlek

hoi, de oogarts heeft bij mij geconstateerd dat ik een vertroebeling in de gele vlek heb. ik kan hier niets over vinden op internet. graag zou ik meer hierover willen weten. gr xeentje


Het betekent dat je details en kleuren niet goed kunt zien. Wat heeft de oogarts er verder over gezegd dan alleen dat er een troebeling is?

label.Geplaatst op 2006-06-08 16:13:04


verder heeft ze weinig gezegt. ik kan zover ik weet gewoon alle kleuren goed waarnemen. ik heb alleen heel erg veel last van licht. verder zei ze dat ik beginnende staar heb. ze ging bedenken wat ze verder wilde gaan doen. dit hoor ik pas in augustus. ik ben verder blind aan een oog en het oog waar ik mee kijk heeft ook glaucoom en ik kijk in een koker die kleiner wordt.

label.Geplaatst op 2006-06-08 19:55:27


Wat een flauwekul. Ga maar eens bij een andere oogarts langs. De gele vlek kan niet vertroebelen. De gele vlek is een deel van het netvlies. Het enige wat in het oog kan vertroebelen is de lens (staar) en het glasvocht (mouches volantes). De gele vlek kan wel degenereren. Dit heet macula degeneratie. Dit is afsterving van macula-weefsel. Hierdoor wordt het gezichtsvermogen in het midden van het blikveld blijvend aangetast. Ook kan er vochtophoping in de gele vlek ontstaan. Dit heet cystoïd macula-oedeem. Deze vorm van 'natte' macula-degeneratie is (gedeeltelijk) omkeerbaar. natuurlijk kan dit vocht troebel zijn, amar dat is het probleem niet want dat vocht hoort er helemaal niet in thuis. vertroebeling van de gele vlek is dus onzin.

label.Geplaatst op 2006-06-08 20:30:37


Het is geen flauwekul! Die troebeling heeft inderdaad met beginnende staar te maken. Erg naar voor je, te meer daar je al blind bent aan één oog en verdrietig van dat glaucoom. Tegen hinderlijk licht - komt door de staar - kun je een zonnebril en/of een pet met een klep of een hoed met een rand dragen. Verder moet je maar vertrouwen op de oogarts. Zelf ben ik met staar geboren, mijn linker oog is ook blind en met mijn rechter zie ik ook niet best. Ik voel met je mee. Sterkte toegewenst. Rike.

label.Geplaatst op 2006-06-09 16:32:38


staar is een vertroebeling van de ooglens. heeft niks met de gele vlek te maken. de lens zit voorin je oog, de gele vlek helemaal achterin op je netvlies.

label.Geplaatst op 2006-06-10 12:59:06


hoi, bedankt dat ik wat meer hoor, ik heb zelf nog wat rond gevraagd bij de nvbs en blijkbaar komt het vaker voor dat er een soort verandering optreedt in de gele vlek dat te zien is als troebel zijn. ik draag nu zo n beetje dag en nacht een zonnebril. ze zeggen dat dat met rp te maken heeft. verder heb ik dus beginnende staar aan mijn lens. ik merk wel wat de oogarts wil doen. ookal weet ik niet of ik me aan staar laat opereren. ik heb gehoord dat als je veel verschillende dingen aan je oog al hebt dat een operatie niet altijd betekend dat het beter wordt

label.Geplaatst op 2006-06-11 22:46:16

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren