© 2024 solvo B.V.

Vermindering zicht vanwege tv kijken in het donker?

Kan het gezichtsverlies verminderen door regelmatig in het donker achter de computer te zitten of door in het donker tv te kijken?


Nee, dat kan niet. In tegenstelling tot wat veel oma's en moeders beweren, wordt het gezichtsvermogen niet minder van in donker naar televisie kijken of een boek lezen, of veel naar een computerscherm kijken.

label.Geplaatst op 2004-08-05 18:32:35


In tegenstelling tot de schrijver Co vertelde mijn oogarts mij dat het gelijk staat aan een tijdje in een lamp staren. Het heeft gedurende eenuur na afloop een nadelig effect o het gezichtsvermogen. Het is daarom goed om altijd verlichting achten of in de buurt van het scherm te hebben. herman

label.Geplaatst op 2004-08-16 11:58:08


Ik vind het wel leuk dat ik dit bericht onder ogen krijg. Inderdaad werd ons verteld, door onze ouders en grootouders, dat je er tenminste scheel van werd. Nou, dat is dus al lang tegenbewezen. Je ogen trainen juist bij minder licht. Je oogspieren moeten zich immers meer inspannen. Naar televisiebeeld kijken (als ie natuurlijk aanstaat)zonder licht is dat ook zo. Doch, het is net als lopen. Zonder verzwaring (rugzak of iets dergelijks)loopt het gewoon lichter. Dus, wat de ogen betreft, worden ze sneller vermoeid als je zonder licht naar tv kijkt of leest. Maar, zo af en toe kijken zonder licht, kan het zeker geen kwaad. Fabel dus uit de wereld.

label.Geplaatst op 2005-05-04 19:57:14

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren