© 2024 solvo B.V.

Wit vlekje in pupil baby

ons zoontje van 7 maanden heeft een wit vlekje bovenin zijn pupip. Bij mooi weer schuift dit vlekje mee op naar het midden van zijn pupip en bedekt dan z\'on 50% van zijn pupil. Nu staan we voor de moeilijke keus: opereren of niet. Bij de operatie zullen ze zijn lensje verwijderen en krijgt hij tot zijn derde levensjaar een contactlens ter compensatie. Hierna zal hij nog een keer geopereerd worden waarbij een kunststoflens word ingebracht. Zijn er mensen met ervaring met het inbrengen en uithalen van contactlenzen bij kleine kinderen. Of heeft u of kind dezelfde operatie ondergaan. Graag horen wij uw mening en of uw ervaringen. Casper en Willeke


Hallo! Vaak lijkt het eng om iets, dat feitelijk gezond is, te laten opereren, maar afhankelijk van de klachten (in de toekomst of de huidige klachten) is het zeker van belang om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Als Uw kind er last van heeft of gaat krijgen, zou ik geen seconde twijfelen. Oogoperaties zijn meestal maar kleine ingrepen. Ik heb zelf geen praktische ervaring met kinderen die contactlenzen dragen, wel weet ik dat in theorie er weinig problemen zullen zijn. Veel succes! P.S. Laat U goe adviseren door Uw oogarts! Dat is het voornaamste...

label.Geplaatst op 2003-05-04 19:00:01


Hallo daar Toen ik jullie verhaal las, dacht ik: waarom twee keer een operatie? Je kan toch ook alleen met het derde jaar laten opereren? Als jullie kind er nu geen last van heeft zou ik niet het risico van een operatie nemen. Dit word natuurlijk anders als blijkt dat jullie zoon er wel last van heeft. Het is trouwens voor een jong kind ook erg lastig om lenzen te dragen, omdat ze vaak wrijven, huilen en dan zit de lens weer verkeerd. Ik hoop dat jullie eruit zullen komen, en wens je veel geluk met jullie zoontje! groetjes

label.Geplaatst op 2003-05-07 20:18:06


Beste Casper, onze zoon van nu 4 1/2 maand is 6 weken geleden geopereerd aan aangeboren staar (dit zagen we door een witte vlek in de pupil). Een dag na de operatie heeft hij een contactlens gekregen. Over 3 jaar zal hij opnieuw geopereerd moeten worden voor een kunstlens. Alles verloopt verder zeer goed en ook het inhouden van het lensje gaat goed. Eerst moest zijn goede oog voor de helft van de tijd dat hij wakker is afgeplakt worden om te voorkomen dat hij een lui oog zou krijgen. 5 weken na de operatie mochten we het afplakken met 1/3 verminderen. Als we gewacht hadden tot zijn derde jaar met de operatie zouden zijn hersenen het signaal niet doorkrijgen om te leren zien waardoor zijn goede oog alles overneemt. Hierdoor zou het te laat zijn om met zijn slechte oog te leren zien. Tot nu toe valt het ons allemaal reuze mee. Luister echter goed naar het advies van de oogarts aangezien hij de meeste ervaring hiermee heeft. We wensen jullie veel sterkte met het maken van de keuze. Herman

label.Geplaatst op 2003-05-10 22:15:49


Hallo, Ik kan u maar 1 ding aanraden en dat is laten opereren van het oog van uw kind. Ik heb een zoon, nu 5½ jaar, die bijna 4 jaar geleden is geopereerd in het Oogziekenhuis in Rotterdam. Vandaag ben ik weer met hem op controle geweest, en alles was nog steeds goed. Hij heeft overigens een kunstof lens gekregen, maar het is nog onduidelijk of die nog ooit vervangen moet worden. Wij hebben alleen maar goede woorden voor de behandeling van onze zoon in het Oogziekenhuis. Gelukkig hebben ze hem daar wel \"willen\" helpen toen hij 9 maanden was (volgens andere artsen al snel te oud). Hij kan zelf nu ook goed met zijn \"handicap\" omgaan. Hij weet zelf heel goed wat er aan de hand is en de dokter legt het hem ook uit als hij hierover toch nog vragen zou hebben. Nogmaals, ik zou adviseren om te opereren, NU kan het nog, wacht er niet te lang mee. Alle tijd die je wacht kan verloren tijd zijn en het wordt er natuurlijk ook niet beter van. ALs je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag van jullie. Groetjes en heel veel succes. Ria

label.Geplaatst op 2003-06-05 00:42:21


Hallo, Ik ben blij te lezen dat wij niet de enige zijn.Ons zoontje is nu 1 jaar en word over 1 1/2 week geopereerd in het ziekenhuis ozr rotterdam.Hij is geboren met staar en heeft een oogafwijking.Tijdens de zwangerschap zijn de bloedvaten achter het linkse oog niet afgestorven waardoor het oog iets verder uitsteekt.Tijdens de operatie worden die bloedvaten weggehaald en de staar verwijderd.Hebben hier meer mensen ervaring mee?Alle reactie's zijn welkom.Onze oogarts is dokter de faber.Hij noemt de aandoening PHPV/PFV groetjes barbara

label.Geplaatst op 2007-06-16 21:33:14


Bedankt voor jullie reactie. Binnenkort hebben wij nog een gesprek met onze oogarts om alles nogmaals door te spreken. Wij hopen dat we de operatie inderdaad tot zijn derde jaar kunnen uitstellen. Helaas moeten wij tot die tijd atropine gebruiken om zijn oogje open te houden, zodat deze zich kan ontwikkelen. Atropine is alleen niet gezond en het zou dan nog steeds een voorkeursoog kunnen krijgen. Kiezen tussen twee kwaaien dus. Als er iemand is die ervring heeft met lenzen bij kinderen, dan horen wij grrag hier iets over. groeten, Casper en Willeke

label.Geplaatst op 2003-05-08 01:29:59


Hallo Herman, Bedankt voor je reactie, wij zijn blij om te horen dat het goed gaat met jullie zoon. Wij zijn nog steeds druk op zoek naar ervaringen van andere ouders en zouden graag met jullie in contact komen. Wij hebben namelijk ook van een andere ouder wat slechtere ervaringen gehoord en vinden het des te moeilijker om een beslissing te maken. Vooral het contactlens gebruik bleek daar een groot probleem. Graag zouden wij jullie ervaringen hiermee willen horen. Ons email-adres is casper@cdbruin.nl Graag horen wij van jullie. groeten, Casper en Willeke p.s. andere ervaringen of reacties zijn natuurlijk ook welkom, zowel op dit forum als bovenstaand email-adres

label.Geplaatst op 2003-05-12 23:13:42


Beste Herman, Het doet ons goed te lezen dat het goed gaat met jullie zoontje na de operatie. Komende week staat ons hetzelfde te wachten. Ons dochtertje van 10 weken oud wordt ook geopereerd aan beiden oogjes vanwege staar. Ook zij zal contactlensjes krijgen en op termijn worden er eveneens lenzen teruggeplaatst worden. Keus voor wel of niet opereren is er voor ons niet. Als we niets doen weten we zeker dat ze niet leert zien en blind wordt. Hopelijk verloopt alles prima deze week en kijken wij net als jullie met een goed gevoel op de operatie terug! Groet, Anja

label.Geplaatst op 2005-01-02 13:38:43


Ik denk dat het raadzamer is om het nu te laten opereren. Dat witte vlekje zit voor de pupil, het belemmerd dus het zicht. Dat zal ook de reden zijn dat jullie atropine moeten druppelen, om de pupil groter te maken zodat uw zoontje er wellicht nog wat langs kan kijken. De reden om liever niet tot het 3e jaar te wachten is omdat dat oogje dan 3 jaar!!! (en dat is nogal wat) niet goed mee heeft gekeken. Dan is er grote kans dat het een "lui oogje" wordt (zoals dat genoemd wordt). Als ze het ooglensje er nu uithalen dan zetten ze er niet gelijk een nieuwe in, dat heeft iets met de sterkte te maken, hoe dat precies zit weet ik niet. Maar een ooglens heeft een bepaalde sterkte en bij babys is dat geloof ik nogal verschillend met wanneer ze wat groter zijn. Daarom zal uw zoontje ook die lens moeten dragen, want anders ziet het oog slecht en zal het zich nog niet ontwikkelen. Ik heb geen ervaringen zelf met baby's met lenzen, maar heb wel eens begrepen dat er ook lensjes zijn die ze langere tijd in kunnen houden, maar het fijne weet ik daar niet van. Een operatie om het lensje eruit te halen en de 2e om het lensje er later in te zetten zal bij zulke kleine kinderen wel onder narcose gebeuren. Ik weet dat tegenwoordig bijvoorbeeld een scheelziensoperatie (ook onder algehele narcose) een dagopname is, ik verwacht dat hier eigenlijk ook bij, maar dat weet ik niet. Zet al uw vragen op een papiertje, vraag de oogarts of orthoptist de hemd van het lijf zodat u voor uzelf een goed beeld hebt van wat er gaat gebeuren en wat de voor en nadelen zijn van vroeg en laat opereren. Zodat u aan de hand daarvan uw keuze kan maken. Heel veel succes met die keuze

label.Geplaatst op 2003-08-28 16:14:09

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren