© 2024 solvo B.V.

Zelf bepalen welk oog dominant is

Hallo, In het verleden ben ik 2x geopereerd (links en rechts) wegens scheelzien, is niet geheel verholpen. Sterker, het wordt nu iets slechter (leeftijd: 30). Maar ik kan niet zeggen welk oog nu naar buiten staat, rechts of links. Dit komt omdat ik zelf kan bepalen met welk oog ik kijk. Kijk ik met links, dan staat mijn rechter naar buiten. Kijk ik met rechts, dan staat mijn linker naar buiten. Dit kan ik dus switchen. Hieruit blijkt dat ik monoculair zicht heb (1 oog), wat wel vaker voorkomt. Maar ik vraag mij af of er meer mensen zijn die kunnen bepalen welk oog op dat moment \'de baas\' is. Met beide ogen zie ik scherp, heb dan ook geen bril. Mijn ogen werken gewoon niet samen. Overigens ben ik wel van plan om iets aan het scheelzien te laten doen (dus 3e keer opereren). Ben ook beneuwd of mijn aparte manier van kijken nadelig is voor deze operatie. Dus: herkent iemand zich in dit verhaal?


Hallo, Ik ben 4 keer geopereerd voordat mijn scheelzien niet meer opvalt. Ik kan ook wisselen met mijn ogen zonder mijn handen voor mijn ogen te moeten houden. Meestal is mijn lnkeroog dominant en ik heb het dus zo laten opereren dat mijn ogen ongeveer rechtstaan als ik met links kijk. Ik had wel slechte ogen, -30 en heb nu ook implantlenzen. Al met al ben ik nu een stuk gelukkiger dan in mijn schele periode dat kan ik je verzekeren. Ben nu 52. Overigens heb ik nog steeds het idee dat oogartsen niet goed begrijpen hoe wij wisselen van oog........ Groetjes

label.Geplaatst op 2008-12-04 16:24:32


Ben dit jaar 3x geopereerd omdat ik scheelzien wilde opheffen.Dat is super gelukt. Dat er 3 nodig waren is dan helaas jammer maar ik zou het zo weer doen.Je hebt ook geen garantie dat het je hele leven zo blijft als na de operatie. Ook ik kan linkeroog zelf rechtzetten en dan schiet het rechteroog naar buiten. In Maart komend jaar heb ik nog een controle en dan gaan we bekijken of het nog een stukje beter recht gezet kan worden of dat we aantal jaar wachten. Maar zou het iedereen aan willen raden die scheelziet, artsen kunnen heel veel tegenwoordig.

label.Geplaatst op 2008-12-06 12:01:27


Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat ik uniek was met mijn 'oogkeuze', blijkt uit jullie verhalen dat iedere 'scheelkijker' dat kan :) . Ik kijk het vaakst met mijn rechter, omdat dan het scheelkijken het minst opvalt. En doordat ik dit al meer dan 10 jaar doe, gebeurt dit vrijwel automatisch. Alleen met dichtbij kijken (computer, boek lezen) merk ik dat ik een voorkeur heb voor links kijken. Ik ben benieuwd wat de oogarts voor mij kan betekenen. Ik zou graag willen dat mijn ogen wat rechter komen te staan. Gr, Twang

label.Geplaatst op 2008-12-06 18:33:16


Ik kan het dan wel zelf recht zetten maar doe het eigenlijk nooit.Is me toen afgeraden. Hoop dat een oogarts wat voor je kan doen, maar ze kunnen zoveel...

label.Geplaatst op 2008-12-06 22:06:40


Hoi, Wat leuk om hierover te lezen. Ik zocht naar een naam voor dit verschijnsel. Ik heb het al sinds mijn geboorte (ben nu 48). Ik heb altijd met 1 oog apart gekeken. Ik heb voor mijn "slechte" oog een contactlens, die gaat voornamelijk in als ik moet werken, niet altijd in omdat ik ook een goed oog heb. Ik wissel ook naar keuze (soms wel makkelijk als een film eng wordt). Verder heb ik er nooit problemen mee gehad (een balletje vangen gaat soms lastig), ik doe alles. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

label.Geplaatst op 2009-09-28 19:17:37


hallo, ik heb ook dat probleem dat als ik met mijn rechteroog kijk dat mijn linkeroog naar links gaat en andersom. ben zelf al 12 maal geopereerd,aan beide ogen 6 maal en het blijft het zelfde erg vervelend dus en vermoeiend.ik kan nu niet meer geholpen worden dus ik zal het ermee moeten doen, maar ik lees hier dat ik dus niet de enige ben. mvg rob

label.Geplaatst op 2011-06-19 00:18:31

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren