© 2024 solvo B.V.

Zwarte draadjes???

Hallo! Sinds een tijdje zie ik een soort zwarte draadjes in mijn ogen, een soort spinnetjes, kan iemand me hier meer over vertellen, kan het komen door mijn lenzen? Help!


Dit zijn 'floaters' of 'mouches volantes' ('vliegende muggen' in het Nederlands omdat ze zo op muggetjes lijken)...het zijn dingetjes (eiwitten geloof ik) die in je glasvocht zweven. Door de lichtinval zie je ze vergroot. Ze worden veroorzaakt doordat bij het ouder worden je glasvocht krimpt, er laten dan geloof ik eiwitten (of zo) los en die gaan dan los in je glasvocht zweven. T kan heel hinderlijk zijn, vooral als je er veel hebt, maar het schijnt onschuldig te zijn en er is niet echt iets aan te doen (een operatie waarbij je glasvocht eruit gehaald wordt en er nieuwe vloeistof wordt ingebracht bestaat maar die is risicovol). Ze kunnen weer minder worden in de loop van de tijd dacht ik (ze vallen soms ook minder op omdat ze dan op een ander punt in je glasvocht aan het drijven zijn waar je er niet zo'n last van hebt). Het kan zijn dat er meer worden. Tip: draag een zonnebril buiten, dan vallen ze minder op is mijn ervaring. Probeer er verder niet teveel op te letten, dan ga je je er alleen maar aan ergeren. Je hoeft je er geen zorgen over te maken want het is iets onschuldigs. ik geloof niet dat het door je lenzen kan komen, maar dat weet ik niet zeker. T lijkt me sterk moet ik zeggen. Ze kunnen er verschillend uitzien trouwens: belletjes, spikkels, draadjes, doorzichtig of zwart etc.

label.Geplaatst op 2004-04-21 16:31:52


Voor wie het interreseert, In het universitair medisch centrum in Leuven worden operaties tegen glasvochttroebelingen verricht sinds 2 jaar. Het gaat hier om dezelfde methode als dr Stodulka in Tjechie gebruikt

label.Geplaatst op 2004-09-27 12:58:02


Ik heb ook zwarte draadjes in mijn linker oog, waarbij de draadjes samengeklonterd zijn tot bijna een bolletje. Als zoiets in je blikveld zit, kun je het zelfs zien (wat heel hinderlijk is). Ik heb ze gekregen tgv de ziekte van Eals (zie ook in dit forum van gerry 56). Het is het uitscheidingsproduct van een ontsteking. Mijn arts heeft me gezegd dat het niet verdwijnd, en dat operatief verwijderen de ontsteking weer doet activeren.

label.Geplaatst op 2004-12-20 14:42:28


Ik heb hier last van gekregen na dat aan staar ben geopereerd.Kan dat kloppen Hinke Kuipers

label.Geplaatst op 2005-10-01 20:52:56

Naar forum Oogheelkunde

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren