© 2024 solvo B.V.

Last van:Nek,Schouder,Arm.is genoemd door fysio:CANS

dit speelt zich af al ruim twee en half jaar, maar nu ga ik er fysiek en psychies,ero onder door.....echter hoe kan ik nu de arbo arts als nog overtuigen dat hij nu actie moet ondernemen om aangepast werk voor me teregelen.heeft me vorig jaar een cursus aangeboden via het bedrijf en heb ik nu voltooid alleen zonder resultaat en heb dingen aangeleerd om zeg maar in de toekomst verder tegaan,maar dat gaat zo niet langer.ivb de werkdruk en de reserve die ik heb is aan het einde van de week helemaal op. maar ik zou erg op prijs stellen als u mijn advies geeft en hoe ik er verstandig aan doe......lees de tekst aub verder is door de hulp instanties die me begeleidt hebben geschreven. op .2004... jongstleden hebben wij de interventie van onderstaande werknemer afgerond. Hieronder melden wij u de belangrijkste resultaten en aandachtspunten, uitgaande van de doelstellingenrapportage van......2006 Dhr is altijd volledig blijven werken, waarbij ik \"tijd\" onder werktijd viel en er sprake was van een werkhervatting van ongeveer 75%. Tijdens het traject heeft dhr.. Deze werkzaamheden waren duidelijk passender voor zijn nek/armklachten i.v.m. het ontbreken van statische/repeterende werkzaamheden. kan huidige werkzaamheden uitvoeren, zeker wanneer hij rekening houdt met aangeleerde werkhouding, werktechniek, gedrag/coping. Omdat dhr.... duidelijk heeft ervaren dat huidige werkzaamheden belastend zijn, oriënteert hij zich op dit moment via eigen bedrijf op evt. opties voor andere werkzaamheden binnen de organisatie . Tot op heden blijft hij met goede motivatie werkzaam. Daarnaast zijn er mogelijkheden om via de zorgverzekeraar fysiotherapeutische behandelingen te kunnen krijgen. Deze fysiotherapie zal in het teken staan van het aangeleerde bij mij, en heeft als hoofddoel terugvalpreventie. graag zou ik ook wat advies willen wat betreft hieronder geschreven tekst........ Er is sprake van langdurige overbelasting. Hierbij vindt telkens het laatste \'stukje\' herstel niet goed plaats. Dit is slechts minimaal, maar opgeteld over een langere termijn stapelt het zich langzaam maar gestaag op. Hierdoor lever je steeds meer van je natuurlijke reserves in om te kunnen blijven presteren. Deze reserves zijn een keer op. Eerst lokaal, later steeds meer totaal. Klachten ontstaan dus ook lokaal en breiden zich steeds verder uit - Langdurig in dezelfde houding: Vaak zit of staat men in een licht gebogen houding, vnl. in de borstwervelkolom, met licht opgetrokken schouders. Daarnaast schuift het hoofd naar voren. Het effect hiervan is een verhoging van de spierspanning in de nek/schouderregio. Deze is vaak langdurig en licht statisch actief. Hierbij treedt een vernauwing van de \'scalenuspoort\' op, een smalle opening tussen enkele halsspieren. Door deze poort lopen uw bloedvaten en zenuwen naar de arm. In meer of mindere mate kan er druk ontstaan op de vaat-zenuwbundel. Zo kan de bloedvoorziening van de arm verminderen en door de druk op de zenuw kunnen bijvoorbeeld tintelingen ontstaan die tot in de vingers voelbaar kunnen zijn. - Licht statische activiteit Het gevolg hiervan is een verminderde spierpomp activiteit. Vergelijk de spieren maar met het hart die het bloed rondpompt door afwisselend aan te spannen en te ontspannen. Het hart doet dat in een ritmisch tempo. De spieren doen dit door afwisseling van beweging. Afwisselend spant u bepaalde spieren aan, en ontspant u ze weer. Bij een langdurige, statische belasting zoals beeldschermwerk, vermindert deze pompwerking en neemt de doorbloeding van de spieren en overige weefsels in de belaste regio af. Dit kan oplopen tot een afname van 80%. Als u dus 2 uur lang achter elkaar doortypt met opgetrokken schouders, dan is de doorbloeding al die tijd zeer laag in de nek/schouderregio (maar ook de onderarmen a.g.v. het typen). Een verminderde doorbloeding betekent een verslechterde toevoer en afvoer van stoffen. De spier krijgt minder zuurstof, maar moet toch verbranden omdat deze actief is. Hierbij komen afvalstoffen vrij en deze gaan zich ophopen, de spier verzuurt. Verzuring is een pijnprikkel en de spier gaat pijn doen. De reactie van een spier op pijn is het opbouwen van spierspanning en de cirkel is rond. - Assepoester-syndroom Bij een statische belasting draaien telkens dezelfde spiervezels op voor het werk. Er zijn witte en rode spiervezels te onderscheiden. De laagdrempelige rode vezels zijn bij deze vorm van belasting actief en worden vrijwel maximaal aangesproken. Assepoester (een \'rode vezel\') stond altijd als eerste op en begon meteen met alle klusjes die er moesten gebeuren. Zij was de hele dag actief en ging ook pas weer als laatste naar bed, als alles klaar was. Haar drie zusters (de \'witte vezels\') daarentegen, deden helemaal niets, zij waren altijd passief. De (werk)belasting die gedaan moest worden kwam dus allemaal aan op die ene persoon, Assepoester, terwijl de drie zusters niets deden. De verdeling van de belasting lag dus erg scheef, en het is dan ook niet verwonderlijk dat er overbelasting plaats kan vinden. De rode spiervezels zijn constant actief en de doorbloeding van deze vezels neemt af. Er ontstaat verzuring en al snel overbelasting. Uiteindelijk is er zelfs sprake van microscopisch kleine beschadigingen in de spiervezels. Repeterende handelingen Bij het maken van steeds dezelfde beweging kunnen er dynamische klachten ontstaan. Het zijn vaak steeds dezelfde beweging met de vingers of duim. Door de overmatige wrijving van pezen over bijvoorbeeld andere pezen, botpunten of spieren, raken deze pezen geïrriteerd. Dit kan leiden tot ontstekingsreacties. De geïrriteerde weefsels kunnen iets zwellen waardoor er druk kan ontstaan op spieren, pezen of zenuwbundels. Vaak werkt men in een hoge repeterende frequentie vanuit ongunstige gewrichtsstanden. Hoe hoger het tempo, hoe groter de kans op het krijgen van klachten. met vriendelijke groet, hopeloze persoon.

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren