© 2024 solvo B.V.

Platvoeten, helpt dit?

Hallo :) Ik ben 15, en heb last van hele erge platvoeten. Mijn voeten staan helemaal scheef, en zijn ook heel breed. Ik ben toen ik wat jonger was wel naar een orthopeed geweest. Daar heb ik zooltjes, en later schoenen op maat gekregen. Alleen dit hielp niet. Ik heb nu walkfit zooltjes. Die helpen wel een beetje, maar niet helemaal. Ik schaam me voor mijn voeten, want zelfs in schoenen zie je hoe plat mijn voeten zijn. Op het internet stuitte ik op dit: http://www.supportplus.com/supportplus/Foot-Care_JA/Insoles-Arch_JC/Item_Arch-Brace_FA7412_ps_cti-JC.html en dit https://www.drtodds.com/productimages/medium/ArchBandage.jpg Ik vroeg me af of deze me zullen helpen? Alvast bedankt voor jullie reacties.


Helaas, aan platvoeten en brede voeten is helemaal niks te doen. Steunzolen en goede schoenen, meer kun je niet doen, het kan ook niet geopereerd worden. Je bent aangewezen op sportieve schoenen, dus geen ballerina's. Trek je niks van een ander aan, zo heeft iedereen wel een of andere afwijking Wees eerlijk tegen iedereen, als ze naar je voeten kijken en je staat bv met een groepje, zeg dan gewoon dat je een handicap hebt aan je voeten. En niks geen schaamte, ook met brede en platte voeten mag je er zijn, daar is niks mis mee. Sterkte,

label.Geplaatst op 2009-05-26 14:44:15


Hoi Josefien, bedankt voor het reageren. Ik weet dat het niet mijn platvoeten zal verhelpen, maar als ik in schoenen loop, dan zie je wel goed dat ik scheef loop (naar binnen loop). En ik vroeg me af of het daarmee minder zal worden. Ik draag idd geen ballerina's, maar sneakers en soms slippers.

label.Geplaatst op 2009-05-26 22:01:21


Ik heb dit voor je van kinderorthopedie gehaald: Hoe komt het dat oudere kinderen wel goed met de voeten naar voren kunnen lopen als ze goed opletten maar dit niet kunnen als ze moeilijker opdrachten moeten doen? Grotere kinderen kunnen wel met de voeten rechtuit lopen maar dan moeten ze er vaak goed bij nadenken. Dit wordt steeds makkelijker naarmate de hersenen groter worden. Als de hersenen groter worden tijdens de groei dan groeit als het ware ook het werkgeheugen. Zoals bij een computer bepaalt de grootte van het werkgeheugen hoeveel en hoe snel dingen tegelijk kunnen worden gedaan. Als jongere kinderen meer dingen tegelijk moeten doen of moeilijker dingen moeten doen kan de hersencapaciteit (lees werkgeheugen) nog te klein zijn om alles tegelijk aan te sturen. Op dat moment gaan de heupen automatisch in de middenstand staan en gaan kinderen dus met de voeten naar binnenlopen. Zoals al gezegd, naarmate kinderen ouder worden draait de steel van de heupkop in de groei geleidelijk aan terug naar gemiddeld 10 graden. Uiteindelijk zal dan als de heup in de middenstand staat de voet recht naar voren staan. Maar zelfs als het been op volwassen leeftijd meer naar binnen dan naar buiten kan draaien lopen volwassenen over het algemeen toch met de voeten recht vooruit omdat de hersenen zo groot zijn dat ze dat zonder nadenken zo kunnen aansturen. Oftewel, het zit in je groei. Denk na bij hoe je loopt en probeer hierdoor zo goed mogelijk te lopen. Ik heb hetzelfde probleem gehad maar het is overgegaan. Neem bewuste stappen en het zal steeds automatischer gaan. Succes!

label.Geplaatst op 2009-06-29 13:53:00

Naar forum Orthopedie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren