© 2024 solvo B.V.

Andere verwachtinen van cosmetische operatie

Voor het maandblad Psychologie Magazine ben ik op zoek naar mensen die spijt hebben of iets andere verwachtingen hadden van hun cosmetische ingreep.Mocht u uw verhaal willen doen of anderen willen waarschuwen voor psychische neveneffecten die u heeft ondervonden dan kan u met mij contact opnemen via de mail: vanwechem@planet.nl of per telefoon: 06 54667725 Uitgebreidere informatie (strekking artikel): Het is een grote verworvenheid van deze tijd dat de \'het ouder worden\' met tien/ twintig jaar kunnen uitstellen, dat we iets dat altijd al een doorn in ons oog was kunnen laten wegpoetsen en dat we daarmee misschien wel een hoop frustraties en problemen kunnen oplossen. Een zachter gezicht, een andere neus, een groter decolleté.. het is allemaal mogelijk. Ik kan me ook voorstellen dat er ook psychologische valkuilen zitten aan deze maakbaarheid. Misschien had je van de ingreep andere of veel te hoge verwachtingen? Misschien dacht je er wel je huwelijksproblemen mee te kunnen oplossen? Ik kan me voorstellen dat dat beeld dat je op voorhand had van de ingreep om wat voor reden dan ook niet altijd ingelost wordt, zonder dat dit de schuld van de cosmetisch chirurg is. Ik noem nog een paar redenen: de nieuwe neus past toch niet zo goed bij m’n gezicht, of: kan er niet aan wennen, of: man/kinderen vonden het vreselijk, of: te mooi/zelfverzekerd geworden voor mijn omgeving (jaloezie) en daardoor mensen kwijtgeraakt, of: heel veel geld aan besteed dat ik eigenlijk niet had, of: nu is mijn neus goed, maar mijn kin niet, of: nieuwe vriend houdt van kleine borsten... Met andere woorden, de reden maakt niet uit. Het gaat om de spijt. Voor alle duidelijkheid wil ik nog even expliciet vermelden dat ik niet de cosmetische industrie wil doorlichten of bekritiseren, maar juist zuiveren van verkeerde projecties. Mensen kunnen klachten bij de chirurg neerleggen die eigenlijk bij henzelf thuishoren. In het achtergrondartikel wil ik dieper in het hoofd te kruipen van deze mensen. Zou ik ergens bij jullie een oproep kunnen plaatsen om in contact te komen met deze mensen? Of staan jullie in contact met deze mensen en zouden jullie me kunnen helpen, dan hoor ik dat graag. Ik hoop op enige vorm van samenwerking. In afwachting van jullie reactie, vriendelijke groet, Anouk van Wechem freelance journalist/ tekstschrijver Psychologie Magazine

Naar forum Plastische chirurgie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren