© 2024 solvo B.V.

Ateroomcyste / vetbobbel

Meer dan twee jaar geleden ben ik voor het eerst geholpen door een plastisch chirurg aan een ateroomcyste (cyste met vet) boven mijn wenkbrauw. Een paar maanden daarna werd het litteken al dik, en zag er opgezet uit. Iets meer dan een half jaar later was het erg dik en ben ik naar de huisarts gestapt (het was moeilijk snel een afspraak de krijgen bij de plasticus). Die heeft toen besloten de boel zelf open te maken. Hij heeft achteraf een draintje in de wond geplaatst, die de volgende dag er weer uitgehaald, en het toen vanzelf laten dichtgroeien. Dit is een paar maanden later nog eens herhaald, omdat het maar bleef woekeren en niet dicht wilde gaan. Uiteindelijk is het met behulp van antibiotica toch dichtgegaan. Daarna is het een half jaar rustig gebleven, totdat het tijdens een vakantie in het buitenland echt enorm dik werd, en heel veel pijn deed. Het is daar ter plaatse meteen opengemaakt, omdat men het daar gevaarlijk vond mij er nog mee te laten rondlopen. Terug in Nederland naar een andere gewone chirurg gegaan en die vertelde mij dat de rand van de cyste er nog zat, en dat het dus goed volledig moest worden weggehaald. Zo gezegd, zo gedaan, en dat is toen ook gebeurd, oktober 2007. Nu, januari 2008, werd het toch weer dik. Weer terug naar dezelfde chirurg en die vertelde mij dat het dit keer gewoon en vetbobbeltje is, maar net naast het litteken. De vorige keer dat hij het persoonlijk weghaalde, was het naar zijn zeggen, een haarworteltje met een onstoken talgklier eromheen, dat een ateroomcyste had gevormd. Als ik het gewone vetbobbeltje wegwilde, kan dat, en moet het dus weer open. Dit heb ik niet gedaan, maar mocht die nog groeien, dan zal het er wederom uitmoeten. Op een gegeven moment raak ik toch een beetje ten einde raad, wat moet ik hier nou mee?? Het is vooral vervelend dat het in mijn gezicht is, het is iets dat mensen meteen opvalt, vooral als er net iets aan gebeurd is. Hoe kan het nou dat er op dezelfde plaats steeds iets terugkomt?

Naar forum Plastische chirurgie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren