© 2024 solvo B.V.

Aanpassingsprobleem?

Hallo allemaal, Ik heb nogal een probleempje. Ik kan me namelijk slecht concentreren en als me bepaalde dingen worden verteld ben ik ze na vijf minuten ook al weer vergeten. Nu heb ik net een nieuwe baan de 3e in een jaar tijd. Ik zelf denk dat het steeds niet aan mij ligt, maar het zijn wel iedere keer dezelfde dingen die terug komen. Ik heb namelijk erg veel moeite met het onderkennen van eigen problemen en als ik niet snel iets doe ik er nu en in de toekomst veel last mee kan krijgen. Ik zelf denk dat ik aanpassingsproblemen heb omdat overal waar ik kom ben ik bang om af te gaan en twijfel enorm aan mezelf. Wie kan me helpen want ik wordt gek van mezelf!


Hallo Bosse 22, Het lijkt mij, dat jij te kampen hebt met faalangst, wat dus eigenlijk een negatieve denkwijze is, waardoor jij denkt dat iets gaat mislukken en het dus ook gebeurt. Dit zou gekomen kunnen zijn, doordat jij veel negatieve ervaringen hebt meegemaakt in je jeugd, misschien hebben jouw ouders te veel druk op je uitgeoefend, dat weet ik natuurlijk uiteraard niet, misschien heb jij altijd wel zo je best moeten doen, dat je dit als een druk ervaren hebt en zodoende misschien ontevreden over je eigen kunnen gebleven bent. Misschien moest je wel altijd sterk zijn en mocht je je emoties bijvoorbeeld nooit tonen, dit alles kan er heel goed mee te maken hebben gehad, dat jij nu zo handelt en je zo voelt. Ook kan het zijn, dat jouw ouders per ongeluk een opdracht gegeven hebben, waaruit af te leiden was dat jij perfect moest zijn. Dit loopt natuurlijk altijd op een mislukking uit en die mislukkingen zorgen er weer voor dat er daardoor faalangst ontstaat. Als jou dus nooit gezegd is, dat je iets goed gedaan hebt, maar alleen maar, wat je altijd fout gedaan hebt, dan kan faalangst ontstaan. Je moet nu eens bij jezelf proberen na te gaan of er inderdaad zoiets dergelijks gespeeld heeft en zo ja, dan kun je hiervoor ook bijvoorbeeld in therapie gaan om er zodoende vanaf te komen, zodat je jezelf beter en zekerder gaat voelen. Denk er eens over na of dit inderdaad zo is. Hartelijke groeten, Riber

label.Geplaatst op 2008-06-09 15:46:15


Tijdens mijn studie psychologie heb ik diverse scripties geschreven over ADHD en aanverwante stoornissen. Tevens heb ik daarnaast veel bijscholing gevolgd over AD(H)D bij kinderen, jongeren en volwassenen. Het aanpassingsprobleem is één van de symptomen. Je verhaal is echter te kort om je een goed advies te geven. Je hebt nu in 1 jaar al 3 verschillende banen gehad. Ik kan je zeggen, ik heb dit ook allemaal meegemaakt. Ons zoontje heeft ook ADHD en daardoor ben ik de extra cursussen gaan volgen over ADHD (niet via bijeenkomsten voor ouders van.. maar hoog aangeschreven studies)Ik wilde alles weten hierover. Hoe verder ik met de studie kwam, hoe meer er voor mij duidelijk werd, ik kon het ook weleens hebben?! Ik kan mij slecht aanpassen, niet concentreren, wanneer ik ergens in geinteresseerd ben wordt het een obsessie. De desinteresse zorgde ervoor dat ik niet lang een baan kon houden, kan mij gewoon niet aanpassen. Kan slecht in slaap komen, niet stilzitten, moet altijd van alles te doen hebben en het liefst allemaal tegelijk zodat ik ook nog eens het overzicht kwijtraak en dat het allemaal chaotisch wordt. Ik zou als ik jou was contact opnemen met je huisarts en dit eens als balletje opgooien en je niet aflaten schepen! Dit wordt nogal makkelijk gedaan bij volwassenen (kan ik zeggen uit ervaring) Nu probeer ik zoveel mogelijk regelmaat in mijn leven te brengen. Dit bevordert het hele gezinsleven, gezien er meerderen bij ons dit probleem hebben. Nu ik veel hierover weet, kan ik bepaalde technieken ook toepassen en dat helpt. Ik heb nu een eigen bedrijf: inkoop en verkoop van sieraden, daarnaast ben ik imagostylist en coach. Ik probeer de informatie die ik heb opgedaan te delen met anderen. Ik heb hier veel voldoening aan, wat helpt anders was hiervoor de interesse ook zo weer weg. Ik ben heel benieuwd wat je gaat doen?

label.Geplaatst op 2008-06-13 09:11:47

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren