© 2024 solvo B.V.

Alternatief voor seroxat en afwijkende samenstelling

Hallo, Ik slik sinds januari 20 mg seroxat/paroxetine per dag. Ik kreeg in het Erasmus Mc het generieke middel Seroxat. Na mijn terug keer van de second opinion krijg ik van de apotheek in mijn woonplaats goedkopere middelen metzelfde stof erin. IK heb tot nu toe al paroxetine gehad van 2 verschillende fabrikanten. * De ingredienten van Paroxetine van de fabrikant Centrafarm komt precies overeen met het generieke middel. * De ingredienten van Paroxetine van de fabrikant Katwijk verschillen met het generieke middel en het produkt van Centrafarm. Centrafarm/Seroxat: werkzame bestand: paroxetinehydrochloride-hemihydraat Katwijk: Paroxetinehydrochloride-anhydraat Bij katwijk worden ook andere hulpstoffen gebruikt. Het meeste het zelfde. Ik ben benieuwd of de afwijkende samenstelling van invloed kan zijn op de werking en bijwerkingen. Het ene is een hemihydraat en het andere een anhydraat. Pierre Breevaart, H\\\'sluis


Beste Pierre, De goedkopere middelen zijn al lange tijd in de handel. Officieel gezien, zouden mensen geen verschil moeten merken wanneer wordt overgestapt van het ene op het andere middel, maar als je afgaat op de ervaringen van gebruikers dan heb ik daar persoonlijk sterk mijn twijfels over. In mijn omgeving ken ik al twee mensen die al enige tijd het generieke middel gebruikten en bij de apotheek op een gegeven moment een goedkopere versie meekregen. Beiden ondervonden afkickverschijnselen. Je zou kunnen beweren dat dit niets met het middel te maken zou hebben, maar alleen in het hoofd zat van beide mensen. Maar een van hen was zich er niet eens van bewust dat zij was overgestapt op een goedkopere versie en dacht dat zij een beginnende griep o.i.d. had. Na dat ik haar wees op de andere persoon die exact dezelfde klachten had gekregen na het overstappen, is ook zij direct weer teruggestapt op het generieke middel en was ook zij binnen 24 uur weer klachtenvrij. Het is dus mijn ervaring dat er wel degelijk verschil zit in het generieke middel en de merklose, maar ieder mens is anders, dus lang niet iedereen zal een verschil merken. Op internet zijn overigens ook diverse artikelen te vinden over dit onderwerp. MVG, Tommie

label.Geplaatst op 2006-05-08 17:14:02


Graag zou ik willen opmerken dat Seroxat een \'merk\'-geneesmiddel is. Dit noemt men ook wel een \'specialite\' of \'het origineel\'. Het is de naam die de fabrikant, die het geneesmiddel ontwikkeld heeft, aan het product gegeven heeft. De werkzame stof heet paroxetine. Wanneer het patent van een geneesmiddel verloopt mogen \'generieke fabrikanten\' het middel namaken. Deze generieke fabrikanten noemen het middel bij de stofnaam, in dit geval paroxetine. De generieke naam is dus paroxetine. Alleen de werkzame stof is verantwoordelijk voor de werking van het geneesmiddel. Het effect van het middel hangt er dus niet van af wie de fabrikant is. Het kan wel zijn dat een patient anders reageert op verschillende hulpstoffen. Maar dit zou de werkzaamheid van de werkzame stof niet moeten beinvloeden. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een patient beter reageert op het \'goedkope middel\' paroxetine, en zich niet prettig voelt als hij/zij wordt overgezet op het \'dure\' seroxat. Of iets een anhydraat of een hemihydraat is maakt niets uit. Het anhydraat of hemihydraat worden van paroxetine afgescheiden voordat het zijn werking zal uitoefenen. Tot slot worden alle generieke middelen beoordeeld voordat ze op de markt worden gebracht. Er wordt gekeken of ze 100%vergelijkbaar zijn met het specialite (het origineel). Wanneer dit niet het geval is worden ze niet op de markt gebracht.

label.Geplaatst op 2006-06-07 13:51:13


Ik heb vandaag bij de dokter dus wel om de SEROXAT gevraagd ipv de paroxetine. Ik had altijd seroxat en kreeg ook paroxetine. Voor mij zou het in principe niet uitmaken als het beestje maar een naam heeft en het dezelfde werking heeft. Maar bij mij was dus daadwerkelijk wel een verschil te bemerken als ik terug denk aan de werking. Bij seroxat was ik klachtenvrij en bij de paroxetine kreeg ik weer allerlei vage klachten terug. Deze vage klachten werden dan weer opgelost door andere medicijnen erbij voor te schrijven,wat in principe niet gelukt is. Ik heb de paroxetine na verloop van tijd afgebouwd en had alleen nog alprazolam 0,25mg. Ik heb nu de klachten weer terug gekregen en heb om seroxat gevraagd,dus ben benieuwd!! Ik weet wel zeker dat bij mij de seroxat het beste werkt. krisje.

label.Geplaatst op 2006-12-11 11:58:04


Ik ben zelf begonnen met paroxetine HCL hemihydraat (60 mg) wat erg goed aansloeg. Toen dit na een half jaar vervangen werd door paroxetine HCL mesilaat begon het middel haar effect te verliezen. Ik was ervan overtuigd dat mijn hersenen minder serotonine waren gaan produceren omdat ze zich hadden 'aangepast' aan de SSRI. Ik wist dat er discussie was over verschil in werkzaamheid bij de chemische paroxetine-varianten maar nam deze niet serieus... Enkele weken geleden werd ik overgezet op paroxetine anhydraat en ik besef nu dat het weer 'werkt' zoals in het begin! Een maand geleden overwoog ik nog te stoppen met seroxat omdat het haar 'magie' had verloren maar nu voel ik mijn veerkracht weer terugkomen, ik heb weer een 'buffer'. Dit is geen placebo-effect: merkte pas dat het een andere samenstelling was toen ik ging uitzoeken waaróm het effect weer terugkwam! Ik blijf sceptisch maar stel praktijkervaring boven theorie.

label.Geplaatst op 2007-07-19 09:53:08

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren