© 2024 solvo B.V.

Beginnende psychose?

Ik ben een meisje van bijna 18 en ik vraag me af of het normaal is wat er met me gebeurt. Om te beginnen hoor ik heel soms stemmen in mijn hoofd. Oftewel wordt dan mijn moeder\'s naam geroepen, oftewel die van mij, of ik hoor gewoon een Aaaah!-kreet. Dat heb ik nou een stuk of 5 keer gehad. Die Aaah kreet was heel raar, aan de ene kant hoorde ik hem wel, aan de andere kant was het alsof hij net niet geboren was. Als een vis in het water die naar boven komt zwemmen en met niet uit het water komt en weer verdwijnt. Verder heb ik dit: als ik ga slapen, hoef ik maar 1 minuut te liggen en dan begin ik allemaal dingen voor me te zien. Er zit niet echt samenhang in, het kan vanalles en nog wat zijn, de ene keer lijkt het wel een ruziemakend gezin, de andere keer een stelletje mannen in bonte geitenpakken die uit een soort paleis komen. Zoals ik zei zit er niet echt een verhaal achter, meer een bepaalde dynamiek die je onthoudt. Ik wil benadrukken dat dit niks te maken heeft met slapen en dromen! Ik lig dan pas een paar minuten in bed en denk gewoon helder over mijn dingen na en zie intussen die onzin voor me. Ook interessant: 2006 einde februari lag ik \'s nachts wakker en hoorde ik opeens geluiden die ik als een inbreker interpreteerde. Ik schrok wel maar deed niks en viel weer in slaap. De volgende nachten werd ik schreeuwend wakker omdat ik dacht dat er iemand ons huis probeerde binnen te dringen. Dit is nog vrij normaal als je hard geschrokken bent, maar na een tijdje gingen deze dromen een eigen leven leiden. Ik werd wakker en zag dat er pijlen door mijn kamer vlogen, appels op mijn raam vielen, Slavische heidenen in de kamer naast me, mijn lamp met een Hitler kapsel, etc. Ik denk dat ik een onderliggende oorzaak hiervoor weet. Ik had een trapeziemvormig raam dat zich naar beneden toe verwijdde. Het middelste deel hing een gordijn voor, maar de twee driehoeken aan de zijkant hebben nooit gordijnen gekregen. Ik snap achteraf dat dit heel erg op mijn zenuwen werkte. Het was erg moeilijk om op deze manier iets in mijn kamer te zien, maar die donkere driehoeken \'s nachts waren geen pretje. Nu ben ik naar een ander huis verhuisd en heb ik wel een gordijn, die levert echter een lichtstreep op die niet weg te werken is en na 1,5 jaar word ik dus nog steeds \'s nachts wakker en zie ik gezichten en handen in die lichtstreep. Soms blijft het wekenlang uit, maar ik ben er nog steeds niet vanaf. Ik heb de afgelopen jaren nogal wat narigheid meegemaakt en mijn zenuwen zijn gesloopt. Is dit misschien de oorzaak van de ellende? Ik heb vaak het gevoel dat mijn hoofd een grote ketel is tot aan de randen vol waarvan de inhoud kookt en over de rand plenst. Wat denken jullie, ben ik gewoon overloaded of word ik psychtisch? Bij mijn weten heeft niemand in mijn familie van mijn moeders kant psychoses/schizofrenie. Maar mijn vader en zijn familie ken ik niet, dus ik kan daar niks over zeggen.


Ik denk niet dat je last heb van een psychose. Zoals je zelf zegt heb je de laatste tijd nogal wat nare dingen meegemaakt en die worden verwerkt op deze rare manier, denk ik. Zolang jouw beelden en gedachten jou niet belemmeren in wat je wilt doen EN je niet beinvloeden om dingen te doen die je niet doen wilt, is er weinig aan de hand. Maar wel vervelend voor je als de beelden angst opwekken bij je of als je wakker schrikt uit nachtmerries. Heb je iemand om over deze ervaringen te praten? dat is wel verstandig. heb je contact met geestelijk/maatschappelijk hulpverleners? Overigens kan er ook een nuchtere verklaring zijn voor wat je 'ziet'; als je in het donker gaat staren naar lichtpunten of juist naar het donker daarnaast, dan ontstaan er vanzelf allerlei beelden, dat doen je hersenen in combinatie met je ogen vanzelf. Probeer dus niet te staren in het donker. Of neem nieuwe gordijnen die je slaapkamer echt helemaal donker maken. Sterkte!

label.Geplaatst op 2007-09-17 22:32:27

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren