© 2024 solvo B.V.

Lamictal als anti-depressivum?

Al jaren kwakkel ik met een nogal ernstige depressie. Hiervoor slik ik dagelijks: Citalopram, 40mg; Lithiumcarb. 800mg en Trazolan 100 mg. Sinds enige tijd krijg ik daarnaast ook nog eens 300 mg Lamictal, van oorsprong een anti-epilepticum. Over de werking tegen depressies kan ik maar niets vinden, mijn psychiater zei dat dit komt doordat de fabrikant ivm eventuele schadeclaims, officieel niet wil erkennen dat het middel ook helpt tegen depressies. Ik heb twee vragen: 1. Is iemand bekend met de (bij)werkingen van dit middel, ook in combinatie met de eerdergenoemde medicijnen? 2. Waar kan ik informatie vinden over de specifieke werking tegen depressies van Lamictal?


Een vraagje, Waarom krijg je zoveel medicijnen, waaronder ook lithium, er is sprake van een bipolaire stoornis? Waarom moet daar ook nog iets nieuws bij? Is dit allemaal nog wel vernatwoord? Wim

label.Geplaatst op 2005-06-24 12:08:26


geachte levant waarom zoveel slikken van alles wat? ik slik al4jaar paroxetine 2x20 mg nadat ik 4jaar gelede3n 4x een hard infarct kreeg in 48 uur maar wat ik daarna hoorde dat ik nog maar 20% van mijn hard heb over gehouden viel voor mijn de wereld in elkaar ik wou niet meer leven maar nu heb ik het gevoel dat een deel van mijn hersenne ge blokkerd is waar ik weer normaal kan leven. cor05

label.Geplaatst op 2005-06-25 13:33:28


Beste Topicstarter, Lamictal is een redelijk gevaarlijk middel als anti-depressivum. Ik heb het zelf tweemaal geprobeerd. Bij dit middel is het zo, dat je heel erg moet oppassen voor huiduitslag of een jeukende huid. Krijg je indeerdaad een huidreactie, dan moet je direct met Lamictal stoppen. Als je ondanks deze huidreactie doorgaat in dezelfde dosis, kun je op heel korte termijn in een levensgevaarlijke situatie belanden. Dit is heel tragisch, want bij mij sloeg Lamictal als enige anti-depressivum enorm aan. Sterkte

label.Geplaatst op 2005-08-26 22:35:37


Lithium schijnt volgens mijn psychiater ook goed te werken tegen alleen een depressie, en is dus een aanvulling op de 3 andere genoemde middelen, die ik gebruik.

label.Geplaatst op 2005-06-24 22:55:14


Hallo alemaal, Even nu met de deur in huis vallen en reageren op eerder bericht van Aqua! Ik snap niet dat je meteen je ervaringen of betoog begint met dat lamictal een redelijk gevaarlijk middel is. Het huidprobleem is zo een grote uitzondering dat je misschien de mensen die nu op lamictal zoeken in eerste instantie hoop op de werking en oplossing van problemen ontneemt, eenieder reageert toch ook uiteindelijk anders. Bovendien is het, om droog te stellen, een lijdensweg van bv. depressies gevaarlijker dan deze bijwerking meteen te pakken te hebben. Mjn stelling is dus: Altijd het proberen waard want by the way: wat zijn psychische ziekten een opgave om te doorstaan.

label.Geplaatst op 2011-12-01 14:36:19


Beste Zoals uzelf heb ik gekwakkeld met een ernstige depressie. U zal wel weten welke pijn dit teweegbrengt. Mijn toenmalige medicatie: Efexor (hoge dosis), Remergon, Zyprexa, gebruikelijke tranquilizers (Lorazepam). Na een tijdje was de diagnose manisch depressief. Ik heb Lithium geweigerd wegens voor mij te giftig maar nog altijd zeer effectief op de depressieve component. Lamictal was pas goedgekeurd en dat heb ik wel genomen. Geen enkele verbetering. Mijn depressie verdween echter langzamerhand toen ALLE geneesmiddelen de deur uitvlogen. Volg echter niet mijn voorbeeld zonder doktersadvies. Wat ik er nog bij kan vermelden Remergon werkte prima op de slaap en Zyprexa tegen de zeer diepe episodes (in mijn geval suïcidaal)die verdwenen. Sterkte U. Valkenborghs

label.Geplaatst op 2005-06-25 09:06:25

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren