© 2024 solvo B.V.

Pathalogisch liegen

Graag wil ik meer informatie over pathalogisch liegen. Mijn partner liegt doorgaans over zaken waarover mijn inziens niet gelogen hoeft te worden. Voornamlijk financiele kwesties, mensen waar hij wel/niet mee omgaat, zakelijke transacties. Het is geen kwestie dat ik bedrogen wordt met een andere vrouw. Ik check zoveel mogelijk zijn gsm en e-mail, en daaruit blijkt dat het liegen schering en inslag is. Ik ga de confrontatie aan, maar er komt altijd een ontkenning terwijl ik zeker ben van de zaak. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een vorm van pathalogisch liegen is en dat het te behandelen is. Graag wil ik informatie hierover. Hoe hier mee om te gaan als partner, wat is de beste manier om hier mee om te gaan, het te lijf te gaan. Wat zijn de behandelmethoden en waar kan ik terecht?


Desperado, Ik kan je vertellen dat dit een probleem is waar je partner zonder hulp van deskundigen niet van af komt. Voor deze mensen is er geen weg terug zonder dat ze daarbij gezichtsverlies lijden. En dat is het grootste probleem waar uiteindelijk alles om draait. Ken je de uitdrukking "list - leugen - en bedrog"? Door bovengenoemde handelingen hebben zij zich een maatschappelijke status verworven die ze niet meer kwijt willen. Een bijkomend probleem is ook dat hoe vaker je zo'n persoon daar mee confronteert, des te meer hij gaat liegen. Probeer hem daarom tijdelijk te negeren door nergens meer over te praten maar zoek wel, zonder dat hij daar weet van heeft, naar hulp. Succes

label.Geplaatst op 2006-10-09 21:46:39


Dank voor de tip. Ik herken hier alles in. Ik ga steeds de confrontatie weer aan, omdat ik het niet kan begrijpen en er grip op wil krijgen. Maar het blijkt inderdaad dat het steeds erger wordt. Vandaar dat ik op zoek ben naar hulp omdat ik realiseer dat er een bepaalde manier van aanpak nodig is. Want het is erg moeilijk om leugens te negeren en iemand het gevoel te geven dat je hem gelooft terwijl hij liegt. Weet je misschien iemand die hier deskundig in is die mij hier in zou kunnen begeleiden?

label.Geplaatst op 2006-10-11 09:54:47


Probeer eens via je huisarts een verwijzing te krijgen, naar bijvoorbeeld een psycholoog. Succes

label.Geplaatst op 2006-10-11 10:00:45


Hai Nak! Met schrik heb ik je stukje gelezen! Zelf heb ik 7 jaar een relatie gehad met een pathologisch leugenaar of iemand met Pseudologica fantastica. Ik viel van het een probleem in het andere omdat ik niet wist wat waar was en wat niet. Nu 2,5 jaar na de scheiding ontdek ik nog steeds 'leugens'... Het probeleem is dat deze mensen een 'ander' geweten hebben dan wij en wij hen dus niet kunnen 'volgen'. Wij redeneren logisch en deze personen kennen dta niet. Is het ene probleeem afgehandeld dan doet het volgende zich voor... Uiteindelijk ben ik eruit gekomen door hulp bij een maatsch. werker... kan ook bij een psycholoog of zelfs huisarts zijn. Wij hadden apart gesprekken, dan weer gezamenlijk en toen kwam de aap uit de mouw dat hij onwaarheden vertelde.Een derde onafhankelijke persoon kan dingen objectief bekijken. De leugens gaan heel ver en kunnen zeer manipulerend zijn. Vooral op emotioneel gebied weten deze mensen vaak de aandacht te trekken, te chockeren. Denk aan mevrouw Singfarma, die zelfs in een rolstoel de Kamer binnenkwam omdat zij naar eigen zeggen terminale kanker had... Ik wens je veel sterkte! Jeli

label.Geplaatst op 2007-08-13 10:43:41


Beste Jeli, Ik kan best indenken dat je onder de indruk bent van het onderwerp. Alleen geef je aan de verkeerde een antwoord. Niet ik maar desperado zit met het probleem.

label.Geplaatst op 2007-08-13 18:45:00


Hallo, sinds drie jaar had ik een relatie met een man. Vorige weekend heb ik hem letterlijk de deur uitgezet toen ik achter de vele leugens kwam. Maar kon maar niet plaatsen wat er aan de hand was. Maandag viel het kwartje pas toen ik op internet zat. Vele puzzelstukjes vallen in elkaar en kom achter hele andere verledens en levens. Echt verschrikkelijk ik ga door een hel.Ben ook nog eens financieel heel erg benadeelt. Hij deed zich voor als een hele meneer in de vastgoed ontwikkeling en hij wringt zich daar op een of andere manier ook tussen. Maar ene keer heeft hij geld en de andere keer helemaal niet. heb nu zijn papieren door zitten zoeken en kom erachter dat hij elk jaar is verhuisd, andere baan had. Dat hij rond zijn twintigste een relatie en kind, dat had hij me wel verteld maar hij zegt dat kind is overleden aan kanker en de moeder zelfmoord heeft gepleegd. Echt het is net een slechte film waar ik in zit en ik ga zo diep. Is er ook opvang voor mensen die slachtoffer zijn van pathologische leugenaar.

label.Geplaatst op 2008-09-13 13:17:09


blackpearl, Als het bedrag dat hij jou afhandig heeft gemaakt hoog is, lijkt het me raadzaam om er aangifte van te doen. Succes

label.Geplaatst op 2008-09-13 14:20:26


Ik sta hier echt van te kijken, ik herken mezelf. Mijn partner heeft hetzelfde probleem. Ik heb hem eindleijk zover gekregen dat hij hulp ging zoeken, maar hij vertelde me dat de mevrouw hem vertelde dat hij op internet genoeg info kan vinden om hem te helpen, nu ben ik al een anderhalf uur aan het zoeken en ik kan echt niets vinden. Er is alleen maar veel uitleg wat het allemaal inhoudt. Deze reactie is het beste wat ik heb kunnen vinden. Maar als ik het goed begrijp is er ook niets op internet, hij kan echt alleen maar met een therapeut er vanaf komen? gr xidx

label.Geplaatst op 2008-10-31 20:33:59

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren