© 2024 solvo B.V.

Pathologisch liegen

Wie kan mij helpen hier meer info over te geven.


Hoi Het volgende heb ik voor je gevonden: Pathologisch liegen is de onbedwingbare drang om te liegen. Natuurlijk vertelt iedereen wel eens een leugen, bij kinderen is er ook vaak sprake van fantasie, maar pas als het liegen tot ernstige problemen leidt in de omgang tussen de leugenaar en zijn omgeving spreken we van pathologisch of ziekelijk gedrag. Pathologisch liegen kan dan een symptoom zijn van verschillende psychische aandoeningen, bijvoorbeeld een gedragsstoornis bij kinderen of jongeren, een onvermogen om de impuls te beheersen of een persoonlijkheidsstoornis (met name ASPS). In de bovenstaande gevallen is de leugenaar zich er goed van bewust dat hij liegt. Het kan echter ook voorkomen dat iemand zijn onjuiste weergave van de waarheid niet als leugen ziet, maar er werkelijk in gelooft of nieuwe feiten nodig heeft om gaten in het geheugen te 'dichten'. Dit verschijnsel heet pseudologia fantastica of confabulatie Pathologisch liegen. Psychopaten zijn notoire leugenaars die er meestal geen enkele moeite mee hebben als ze worden betrapt op een leugen. Ze hebben overal een excuus of reden voor en willen nog wel eens iets op 'erewoord beloven', ook al blijkt dat erewoord haast nooit wat waard te zijn. Voor verdere info kijk eens op google, er staat genoeg!!! Groetjes Judith

label.Geplaatst op 2007-08-06 13:20:43


Ik schrok toen ik je berichtje las! Ik heb 7 jaar een partner gehad die pathologisch loog en weet er intussen veel van. Als ik het had geweten was ik nooit aan de relatie begonnen want het leverde veel problemen op natuurlijk voor hemzelf, al trok hij zich daar minder tot vrijwel niets van aan.Maar vooral voor mij en onze beider 2 kinderen, samen dus 4. Problemen op gebied van gezondheid, werk, financien, sociale contacten enz. Uiteindelijk komt het er in grote lijnen op neer dat jij als partner steeds de hete kolen uit het vuur moet halen...en met de problemen blijft zitten. Ik heb via internet contcat gehad met een jongen van 19 jaar oud die vertelde deze aandoening te hebben. Hij was onder behandeling van een psychiater.Hij bekende zelf dat het erg moeilijk tot onmogelijk is gehandeld te worden omdat deze patienten ook bij de psychiater liegen. Als je wilt kunnen we prive-contact hebben! Al heb je veel bewijzen verzameld, je partner zal daar 'niets' mee doen en de aandoening zal er niet door veranderen.Hoevele je ook controleerd het verander niets, in zoverre dat jij twee levens moet gaan lijden. Mensen met deze aandoening zijn erg 'slim' en halen de vreemdste dingen uit de kast, die jij nooit kunt voorzien, omdat jij anders denkt en een ander geweten hebt... Ik ben er zelf bijna aan onderdoor gegaan, ontdekte na onze scheiding tot op vandaag ,nu 2,5 jaar later, nog leugens. Ik wens je heel veel sterkte! Met groetjes, Jeli

label.Geplaatst op 2007-08-13 10:18:40


hallo jeli Bedankt voor je mail,je hoort gauw een reactie van mijn kant. gr m

label.Geplaatst op 2007-08-13 11:52:43


Hai Marieke! Prima hoor! Ik heb op meer berichtjes over pathologisch liegen gereageerd op dit forum. Misschien wil je die reacties ook lezen en heb je er iets aan? Ik steun je van harte! Jeli

label.Geplaatst op 2007-08-13 13:54:20


Jeli, Ik sta pas aan het begin (heb mijn hele verhaal opgeschreven maar weet niet waar het beland is). In grote lijnen, want ik schijn het niet opgeslagen te hebben: Heb 7 jaar een relatie met m.i. een pathologisch leugenaar gehad. Allerlei (ook fantastische) verhalen geloofd over waar hij heeft gezeten en met wie. Totdat ik steeds meer mijn intuïtie ging volgen en dingen ging controleren. Als hij bijv. naar de loodgieter ging op mijn oude fiets, 2 km. verderop, terwijl hij voor 100 meter gewoonlijk de auto pakte. Dan had hij in het café gezeten, had ik geconstateerd. En dan thuiskomen met een verhaal over de loodgieter (tel. gecheckt door mij bij de loodgieter, nee was niet geweest) en ik moest vooral de groeten hebben. Geconfronteerd met zijn leugen. Enige excuus: ik wilde je niet teleurstellen. Verhalen over reisjes vanuit zijn werk, die check ik nu na: die reisjes zijn er niet geweest, de mensen met wie hij geweest zou zijn, waren er niet bij. Volgens hem werkte hij 60 tot 80 uur bij een bedrijf. Info vanuit het bedrijf: werkte van 8.30 tot 16.30, liep de kantjes er af en voor zijn onregelmatige afwezigheden/onbereikbaarheid had hij ook daar geen sluitend verhaal. Ik heb PTSS (a.g.v. medische misser, alles ging mis tijdens en na een operatie, ben bijna doodgegaan), mijn korte geheugen is nog beschadigd. Hij kon me dus wijs maken dat ik dingen vergeten was. Ik heb me 7 jaar gevangen gevoeld van een man waarvan ik niet wist wanneer hij ging, thuis kwam en hoe (drankgebruik). Ik moest dan op eieren lopen als hij gedronken had (hij ontkende, maar ik zag het aan zijn houding en manier van praten), want dan kon hij bij het minste of geringste exploderen van drift/agressie. De onrust die ik constateerde vlak voordat hij met zijn jas aan in de kamer stond en zei dat hij ergens naar toe ging, ik had dan geen keus om mee te gaan. Is pathologisch liegen erfelijk? Ontstaat het gewoon als een ziekte door een gebeurtenis? Wat is er eerder: de stoornis of het drankgebruik en daardoor de leugens? Heb hem net 3 weken de deur uitgezet. Het deksel van de beerput gaat nu echt open. Kunnen we mailen? Misschien kan ik iets van je leren. Sta pas aan het begin van het pad om weer mezelf te worden met een gezond vertrouwen in de medemens. Voel me zo dom dat ik me al die jaren heb laten voorliegen. Lia b

label.Geplaatst op 2008-01-31 10:36:23


pathologisch liegen kan je het beste even aan een psychiater/psycholoog vragen zij hebben er immers de meeste ervaring mee. De leugen regeerd in de psychiatrie!!

label.Geplaatst op 2009-02-14 20:53:18

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren