© 2024 solvo B.V.

Plotselinge paniek/benauwd/opgejaagd/zenuwachtig gevoel

Twee jaar geleden kreeg ik plotseling een hyperventilatie aanval terwijl wij op visite waren, ik dacht dat ik dood ging. Het was alsof er een bal in mijn keel zat ik stikte gewoon, ik vloog het balkon op op zoek naar frisse lucht. \' s Nachts naar de dokterspost gereden en toen was het ergste alweer voorbij zo\'n aanval heeft me nog menig keer \"verrast\" en iedere keer dacht ik: deze keer is het erger dan de vorige keer, nu ga ik echt dood. Na vele therapieeen waaronder, yoga, ceasartherapie, maatschappelijkwerk, pofa alkmaar, de GGZ schagen waar ik cognitieve gedragstheraphie heb gevolgd, ontspanningstherapie en medicatie heb ik het iets beter onder controle. Maar ik word er erg verdrietig van dat het mijn leven zo beheerst, vragen als: het is nu weg maar wanneer komt het terug? En zie je wel ik ben er nog niet vanaf, zal dat ooit gebeuren? maken me erg onzeker. Ik zou graag met iemand willen praten die zich in dit verhaal herkent.


Ik heb het zelf nog nooit gehad maar kan je wel vertellen dat paniek/hyperventilatie aanvallen een flipperkasteffect nodig hebben om tot stand te komen. In andere woorden, als je een "beklemd" gevoel krijgt en daar instinctief/geconditioneerd (mentaal) op reageert dan zal je lichaam daarop volgen met een adrenaline stoot die je vaak in het midden van je borst voelt. Dus zogouw deze twee opkomen is er ruimte voor een flipperkasteffect. Dus het beste advies wat ik je kan geven is: Krijg je weer zo een gevoel in je hoofd? Denk dan dat het onbelangrijk is en ga gewoon verder waar mee je bezig was en probeer wat meer te focussen op wat je aan het doen was. Het zal moeilijk zijn in het begin maar zo begint elke overwinning.

label.Geplaatst op 2006-08-18 13:51:49


Hoi Xara, Het is erg vervelend zo’n hyperventilatieaanval. Ik heb er zelf ook al anderhalf jaar last van. Maar ik heb het nu erg goed onder controle sinds ik in therapie ben bij Beatrix Kaspers- de Waard. Ik denk dat het jou ook goed zal helpen. Want vorig jaar zat ik ook bij Pova Alkmaar maar het heeft me eigenlijk niks geholpen als ik kijk waar ik nu ben. Anderhalf jaar terug kreeg ik er last van, had geen idee wat mij overkwam, ik kreeg ineens ontzettende paniek en ik werd benauwd , trillen en zweten en niet weten wat te doen ook denken dat ik dood zou gaan of gek zou worden. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die heeft mij toen door verwezen naar Pova. Maar het werd eigenlijk steeds erger zo erg dat ik zelfs de deur niet meer uit durfde. Ik heb toen ongeveer 4 maanden thuis gezeten. En toen ben ik via vrienden bij Beatrix gekomen. En meestal komt zo’n angststoornis door traumatische gevolgen. Bij mij ook dus. Daar zijn we mee bezig geweest en ik merkte al snel dat het al veel beter ging. Ze heeft mij ook een hyperfree( 11 euro bij de drogist) geadviseerd dat is een apparaatje als je hem gebruikt als je een hyperaanval krijgt je ademhaling weer onder controle krijgt. Dus ook je paniek. Maar een ding kan je onthouden zeker als je zo’n hyperfree bij je hebt je: kan niet doodgaan of flauwvallen( behalve als je niets gegeten hebt denk ik) en als je zo’n hyperfree gebruikt ben je er met 30 seconden vanaf. Je kan je paniek onder controle houden door even wat te gaan lopen of puzzelen. Want je kan immers niet panieken en puzzelen tegelijk. Vorig jaar durfde ik helemaal niks en nu kan ik winkelen uiteten gaan eigenlijk van alles. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen hebt! En ik hoop dat je je snel beter voelt. Want het komt allemaal goed. Met vriendelijke groet Madeleine den Nijs

label.Geplaatst op 2008-01-02 20:46:45

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren