© 2024 solvo B.V.

Vergoeding zorgverzekering

Hoi mensen, Ik heb enige eerstelijnspsychologische gesprekken gehad, wat onder de basisverzekering valt. Nu meldt de verzekering (na een tijd) echter dat ze dit alleen bij \'bepaalde medische indicaties\' vergoeden (ter beoordeling aan een medisch team). Ze willen inhoudelijke informatie dus (en weten waarom je die gesprekken had), en volgens mij mag dit niet in die basisverzekering (een \'kale\' verwijzing is genoeg). Ik kan die regel ook nergens vinden in de polis ofzo, maar toch is het zo, melden ze dan. Ik heb weinig zin om prive-informatie te geven als dat niet hoeft/mag, maar weet niet wat nu te doen. Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Groetjes, Reva


Ik zou hierover advies vragen bij het klachteninstituut verzekeringen, zie http://www.ineas.nl/primeshome/TipsAdvies/Verzekeren/Algemeen/Klachtovereenverzekering/tabid/81/Default.aspx Succes gewenst!

label.Geplaatst op 2008-06-05 22:46:57


De zorgverzekering heeft geen recht op inhoudelijke informatie over jou. Alleen een diagnose zouden ze te horen mogen krijgen (voor zover ik weet). Tegenwoordig vergoeden ze namelijk niet meer zomaar iets. Ze willen een diagnose hebben, zodat ze weten dat je de behandeling echt nodig hebt. Met als gevolg dat mensen al snel een etiketje krijgen, wat vaak niet eens klopt.

label.Geplaatst op 2008-06-07 10:53:34


Een diagnose is toch inhoudelijke informatie? Tja, ik snap er weinig van, eerst hoor ik maanden niks en dan dit. Mijn huisarts zegt ook dat het niet mag, een (kale) verwijzing zou genoeg moeten zijn. Nu ja, ik ben bang dat ik mijn geld niet meer terugzie (hoewel verzekerd). Wat is ook: (wij vergoeden alleen bij) 'bepaalde medische indicaties'. Ze kunnen je zo toch ook makkelijk vergoeding weigeren ('niet erg genoeg' of 'dit verdient meer zorg dan eerstelijns'). En hoort dit niet duidelijk vermeld te worden in de polis dan? Er klopt hier iets niet. Groetjes, R.

label.Geplaatst op 2008-06-08 07:27:30


Ik heb er verder geen verstand van hoe het zit hoor, maar ik weet wel dat er vaak diagnoses worden gesteld, omdat er anders niet betaald wordt door de verzekering. En ik weet ook dat de verzekeraars steeds meer invloed gaan krijgen op de behandelingen, door te bepalen wat ze vergoeden bij een bepaalde stoornis. Zelf vind ik een diagnose overigens niet heel erg inhoudelijke informatie. In mijn ogen zegt een diagnose niet zo veel, maar dat is per persoon verschillend, denk ik.

label.Geplaatst op 2008-06-08 09:49:31

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren