© 2024 solvo B.V.

Voortdurend liegen

Ik krijg vaak iemand op bezoek die heel veel liegt. In het begin viel dat niet op maar nu komt die elke week met een ander verhaal aanzetten. Elke week vertelt die dingen die totaal in tegenstelling zijn tot wat ervoor verteld werd. Het begint me behoorlijk op de heupen te werken maar ik durf niet reageren omdat ik weet dat die persoon manisch depressief is. Hoe moet ik reageren want ik ben het liegen beu. Dank voor uw reactie.


Jij zit dus met een dilemma. Neem eens contact op met de http://www.annemartienstichting.nl/home.html leg daar je situatie uit en vraag hoe je met die persoon om moet gaan. Succes

label.Geplaatst op 2007-05-24 22:05:00


Bedankt nak ! Het is zo delicaat als je weet dat iemand psychisch ziek is en je weet dat die voortdurend liegt. Thanks !

label.Geplaatst op 2007-06-01 09:35:09


Nak, de stichting is een stichting voor mensen die zelf aan een psychiatrische ziekte lijden en die daar via een bepaalde therapie een oplossing kunnen vinden. Daar kan'k helaas moeilijk advies vinden over hoe ik moet omgaan met iemand die me voortdurend beliegt. Ik dank U voor de moeite maar verder geraak ik er niet mee. De persoon in kwestie is niet echt een naaste, meer een kennis. Kan ik die persoon zijn verha(a)len maar moeilijk uit de doeken gaan doen bij zijn partner...

label.Geplaatst op 2007-06-01 10:43:40


Jammer dat je daar niets aan hebt. En goede raad is duur. Maar als ik in die situatie zat, dan zou ik de persoon met zijn eigen gedrag confronteren. Ik zou hem erop aan spreken en ronduit zeggen dat ik niets van zijn verhalen geloof en er aan toevoegen dat indien hij/zij toch door blijft gaan met liegen, ik liever niet meer zou hebben dat hij/zij bij mij op bezoek kwam. Hij/zij zal zich natuurlijk door middel van een leugen proberen uit die situatie te redden en daarna misschien wel voorgoed wegblijven omdat hij/zij zich betrapt weet. Probeer het eens. Succes

label.Geplaatst op 2007-06-02 09:51:31


Het nare is dat ik die persoon écht nodig heb dus staat die in een relatief sterke positie tgo mij. Ik zou maar al te graag doen wat U zegt, want dat is uiteindelijk wel de enige manier maar dan straf ik mezelf meer dan de persoon zelf. En de persoon kennende zou die dan leugens over mij gaan verspreiden. Ja, ik heb het over een volwassene, jammer dat die persoon eerst de maturiteit had om toe te geven dat die manisch-depressief was/is maar nu symptomen van allerlei andere ziektes "blijkt" te hebben. De leugens zijn soms zo voor de hand liggend dat ik me afvraag of die dat zelf niet doorheeft. Ik heb zo al eens een situatie meegemaakt en toen was ik uiteindelijk de pineut want zulke mensen zijn overtuigd van hun eigen gelijk, ze geloven hun eigen leugens. Ze wentelen zich dan ook vaak in een slachtofferrol. Ik zal oordopjes moeten gebruiken :)

label.Geplaatst op 2007-06-06 16:10:44


Ik denk dat je toch moet proberen om hem/haar daar op aan te spreken. Stel desnoods een aantal spelregels op waar hij/zij zich aan te houden heeft. Lukt dat niet dan toch een keer bij de annemartienstichting informeren hoe je het beste met dit soort mensen om kan gaan. Succes

label.Geplaatst op 2007-06-24 10:18:42


Ik heb een oplossing gevonden. Telkens ik vermoed dat er gelogen wordt, stuur ik de partner een mailtje om te vragen hoe het gaat met de "symptomen" die ik vernam. En het werkt ! Dan wordt er daarna met geen woord meer over gerept. Jammer hoor, want de persoon in kwestie was zich vroeger heel bewust van de ziekte en toen ging het veel makkelijker. Ik vrees dat die uiteindelijk toch zal kiezen om met een uitvlucht er tussen uit te geraken en niet meer langs te komen. Jammer, maar het zij dan maar zo. Dank voor de tips. U heeft gelijk dat men het stramien zeker moet doorbreken.

label.Geplaatst op 2007-07-05 15:59:11


hallo, begrijp hoe je je voelt, ben er sinds kort achter gekomen dat mijn partner ook heel duidelijk deze dingen laat zien. ik weet nu alles na uitgebreid onderzoek en idd hoe ga je hier mee om. ik ga hem er mee confronteren zodra ik hem zie, met zulke mensen is het bijna niet mogelijk een relatie mee op te bouwen omdat ze zelf de ernst van het probleem niet inzien, succes hoop dat je er uit komt mexx

label.Geplaatst op 2007-08-02 15:42:40


Al eens geprobeerd kwaad met kwaad te bestrijden? Gewoon keihard nog ergere leugens te vertellen?

label.Geplaatst op 2007-10-01 17:15:18


Ga eens stage lopen bij de GGZ de hulpverleners daar doen niets anders dan liegen, sterker nog het is het beleid van de GGZ

label.Geplaatst op 2009-02-14 20:55:45

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren