© 2024 solvo B.V.

Zoekend naar medische benaming

Hallo lezers, Hard ben ik op zoek naar de juiste benaming voor een bepaald ziektebeeld. Ik heb al een naam gekregen maar deze wordt niet herkend bij allerlei zoekacties. De naam die ik heb ontvangen =\\\\Munchhausen by Proxi\\\\. Het ziektebeeld ziet er ongeveer zo uit: Wanneer iemand een ander ziek maakt (lichamelijk), om zelf aandacht hierdoor te krijgen. VB: Een moeder geeft haar kind in het ziekenhuis waar het opgenomen ligt, zelf steeds ziekmakende medicatie o.i.d. en waarvan de artsen in 1e instantie niet achter het probleem kunnen komen. De moeder dient dus stoffen toe om het kind ziek te houden en zelf zo de aandacht op zich gevestigd te krijgen. Ik hoop dat U mij verder kunt helpen. Vriendelijke dank en groet;-)


Even voor de duidelijkheid de definities: Over Munchhausen spreek je wanneer iemand zichzelf vergiftigd (of schade berokkent). Die persoon heeft dan het syndroom van munchhausen. Bij Munchhausen by proxy wordt een persoon lichamelijk letsel toegebracht door een ander. De persoon die het letsel ondergaat heeft munchhausen by proxy!! Niet diegene die het letsel toebrengt!

label.Geplaatst op 2004-11-13 23:37:26


De naam die je gekregen hebt klopt wel. Ga naar: www.google.com typ in de witte balk munchhausen by proxy en je vindt legio informatie! succes

label.Geplaatst op 2003-09-08 11:02:41


hallo, ik was ook op zoek naar info erover. het heet overigens Münchhausen by Proxy. Met een Y. vandaar dat je misschien niets vond. Maar heb ook niets goeds kunnen vinden. Heb daarom zelf een site erover gemaakt. http://lamoer.chez.tiscali.fr/MBP/start.html je kunt me ook mailen als je wilt. morou@tiscali.fr

label.Geplaatst op 2004-11-13 17:51:40


Helemaal te gek Harmina, bedankt!

label.Geplaatst op 2003-09-08 13:26:35

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren