© 2024 solvo B.V.

Zwanger willen worden met angst en paniek stoornis

ik heb al drie jaar last van angst en paniekstoornis. maar de laatste twee jaar ging het goed en had ik het onder controle . nu heb ik een terug val ,terwijl we net bezig waren voor een derde kindje . ik ben nu nog zonder medicijnen ,maar ik vraag me af of dat er medicijnen die je kunt gebruiken tijdens of voor de zwanger schap wat het zelfde doet als efexor . rendy


Het beste is natuurlijk om je huisarts en/of psycholoog te bellen voor een beter en direct antwoord. In ieder geval veel succes.

label.Geplaatst op 2006-03-14 12:07:42


hoi Rendy, Aangezien ik borderline heb, ben ik genoodzaakt om medicijnen te slikken. Ik gebruikte eerst Anafranil maar dit is bewezen schadelijk voor het kind als je het gebruikt tijdens de zwangerschap, het is namelijk een klassieke antidepressiva. Ik ging dus over op cipramil, een moderne AD, daar mag je zwanger mee worden maar dit middel werkte bij mij niet, ik kreeg weer hevige paniek en angstaanvallen. Nu heb ik sinds een maand Efexor, je mag dat dus gewoon slikken tijdens de zwangerschap. Op vele internetsites kan je tegenstrijdige informatie vinden maar ik hou me bij de informatie die ik van mijn psychiater krijg. Mijn psychiater heeft namelijk patienten die gewoon efexor tijdens de zwangerschap hebben gebruikt en dit is allemaal prima verlopen. Uiteraard is het het beste als je medicatievrij bent gedurende de zwangerschap maar soms is dat gewoon niet mogelijk. Het is ook niet goed voor het kind als de moeder tijdens de zwangerschap vreselijk depressief en/of angstig is. Dit kan namelijk ook nadelige invloeden hebben op het ongeboren kind!

label.Geplaatst op 2006-04-20 22:00:38


Hallo, Probeer in ieder geval de eerste 3 maanden niks te slikken. Want dan is alles in aanleg bij de vrucht en is de kans op schade het grootst. Er wordt tegenwoordig makkelijker over medicijngebruik gedacht dan zo'n 30 jaar geleden, toen mocht je nog geen asperientje nemen als je zwanger was. Maar men was natuurlijk erg geschrokken van het middel softenon, dat eind jaren '50 begin jaren '60 aan zwangere vrouwen werd voorgeschreven. Groet, Aimee

label.Geplaatst op 2006-04-24 13:52:57


Hallo, ik ben Angelique en ben 10 maanden geleden bevallen van een zoon. Ik heb het gedaan zonder medicijnen omdat het wonder boven wonder tijdens de zwangerschap goed met me ging. Mocht het niet goed zijn gegaan dan kon ik Prozac slikken tijdens de zwangerschap. Het schijnt bewezen te zijn dat prozac geen kwaad kan tijdens de zwangerschap.

label.Geplaatst op 2006-06-06 14:20:41


Ik gebruik zelf ook efexor en mijn psychiater heeft het voor mij opgezocht omdat ik met dezelfde vraag zat. In feite komt het op het volgende neer. Omdat er in klinische testen nooit getest wordt op zwangere vrouwen, komt de informatie over het gebruik tijdens de zwangerschap uit de fase waarin het geneesmiddel al op de markt is. Efexor is nog een redelijk nieuw middel, waardoor er nog weinig informatie over bekend is, maar niets geeft aanleiding dat het schadelijk zou zijn voor de vrucht. Natuurlijk is het altijd beter om niets te slikken tijdens de zwangerschap, maar zoals een van mijn voorgangers juist beweerde, ook de stress van een moeder heeft invloed op de ongeboren vrucht. Maakt u zich dus geen zorgen en overleg met uw arts of u opnieuw kunt beginnen met Efexor. Fluoxetine (Prozac) zal waarschijnlijk ook helpen, maar is selectiever voor serotonine dan Efexor (Efexor werkt ook op andere stoffen in hersenen, die ook verband houden met uw stoornis). Of dit voor u werkt zult u dus moeten uitproberen. Geniet in ieder geval van uw zwangerschap!

label.Geplaatst op 2008-01-26 19:20:22

Naar forum Psychiatrie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren