© 2024 solvo B.V.

Incontinent bij zwangerschap / catheter te gebruiken?

Hallo, Ik ben nu 16 weken zwanger, en sinds deze zwangerschap (2e) heb ik veel last van urineverlies. Vooral \'s avonds loopt mijn blaas gewoon leeg, zonder dat ik er iets ana kan doen. Heb fysio, maar dat is meer bij het bewegen, maar aan het \'spontane\' urineverlies kan nu weinig worden gedaan. Ook \'s nachts heb ik veel urineverlies. Ik gebruik stevig materiaal, geschikt voor veel urineverlies. Alleen, doordat mijn buik dikker wordt, en ook in de loop van de dag steeds dikker wordt, blijft het materiaal niet goed meer zitten. Vaak \'s avonds heb ik dat het lekt, langs de luiers/broekjes etc. (heb vanalles uitgeprobeerd). Ook dus als ik op visite ben enzo, waardoor ik erg onzeker word en vooral gefixeerd ben op de incontinentie: \"gaat het nog goed?\" \"niets zichtbaar?\" etc etc. En ben ook al regelmatig expres thuisgebleven uit angst dat het WEER fout ging. Met kleding er op letten: donkere broeken, etc etc. Ook vrijen doen we niet meer, omdat het daar ook vaak fout ging en ik het een vies idee vind dan. Daarom vraag ik me af, omdat ik geen goed materiaal kan vinden, en toch nog 5 maanden door moet (tenminste, dan is de bevalling), of er in dergelijke gevallen ook een catheter geplaatst kan worden? | Weet iemand dat, of ik om een catheter kan vragen? Ik zou me een stuk zekerder voelen. Overigens gaf de gyn aan (telefonisch gesproken, het is verder niet onderzocht) dat er na de bevalling pas evt. wat aan gedaan kan worden. HEeft iemand nog andere tips?


NB. tijdens de vorige bevalling (ingeleid) heb ik de catheter er uit geperst. Weet iemand of dit misschien toch een oorzaak kan zijn van de incontinentie? Of kan een blaas dat wel hebben?

label.Geplaatst op 2007-03-21 15:55:48


hoi wat een lastig probleem zeg, kan me voorstellen dat je er erg onzeker van wordt. ik heb helaas geen tips qua materiaal, misschien kan een incontinentieverpleegkundige nog tips geven of ander materiaal aanbieden. wat de catheter betreft weet ik niet of dat gedaan word, het geeft wel een redelijk grote kans op blaasontsteking en antibiotica tijdens de zwangerschap is denk ik niet zo goed. het lijkt mij het beste om naar de huisarts te gaan en dit alles te bespreken en een doorverwijzing naar de incontinentieverpleegkundige of uroloog te vragen voor een oplossing gedurende de rest van de zwangerschap. lukt het ook niet om te vrijen als je goed hebt uitgeplast (waarschijnlijk heb je dat al geprobeerd) of misschien onder de douche of in bad, geeft frisser gevoel. wat het uitpersen van de catheter betreft: het is een aardig grote ballon die door de plasbuis is geperst, misschien dat daar wel wat schade van kan komen, ik weet niet hoe makkelijk zich dat weer hersteld of dat het nu komt door de extra druk erop. in ieder geval sterkte met dit probleem, ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden. succes met de bevalling en veel geluk met de kleine. groetjes

label.Geplaatst op 2007-04-06 19:36:17

Naar forum Urologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren