© 2024 solvo B.V.

Niersteen

Ik heb een niersteen, en die hebben ze geprobeerd middels een kijkoperatie eruit te halen. Dat is niet gelukt, en nu is hij 5 dagen geleden vergruisd. Tenminste, dat was de bedoeling. Maar ik plas nog steeds geen gruis of kleine stukjes uit. Hoe lang duurt het ongeveer dat je het vergruisde uitplast. wie heeft er ervaring mee met vergruizen. Ik maak me zorgen dat hij er nog steeds zit en dat de vergruizing mislukt is. Dat kan zei de arts, en dan moet je nog een keer. Wie weet meer van vergruizen af?


Hoi Jockey, Het kan soms wel vier weken duren voordat je dit gruis uitplast dus maak je nog geen zorgen, wacht nog even af. Sterkte! Gr. Kristl

label.Geplaatst op 2006-01-17 23:40:21


Dank je wel kristl voor je geruststelling.

label.Geplaatst op 2006-01-18 08:28:25


Graag gedaan, nog een tip ter voorkoming van; drink veel water en spring zuinig om met voeding die veel dierlijke eiwitten bevat zoals vlees, vis, eieren en ook zout en suiker. Succes! gr. Kristl

label.Geplaatst op 2006-01-18 17:38:32


Beste Jocky. Ik heb ook heel veel last gehad van nierstenen. Er zijn geen medicijnen zegt men om het tegen te gaan. Maar die zijn er wel degelijk dus snap ik niet dat artsen dat zeggen. Het staat zelfs vermeld op de bijsluiter:"ter voorkoming van nierstenen". IK heb sinds een jaar of 15 een keer per dag een vochtafdrijver. Nu moets ik die toch hebben in verband met de hoge bloeddruk. Chloortalidon heet het. Nooit geen steentjes meer gehad. Want die dingen zijn vreselijk pijnlijk. Bij mij is er 15 jaar geleden een blijven steken in de urineleider net voor de blaas, nou dat heb ik geweten. Moest binnen 24 uur geopereerd worden omdat de urineleider geen urine meer lang de steen liet lopen, stuwing van heb ik me jou daar. De urineleider was zo dik als een duim, vreselijk wat een marteling. Maar sinds die chloortalidon geen last meer gehad. Kijk maar eens op de bijsluiter van dat medicijn daar staat het duidelijk vermeld. Natuurlijk heeft elk medicijn zijn voors en tegens maar ik slik ze met plezier hoor. Je moet toch iets.Heel veel succes Jocky en hopelijk een niersteenvrij leven gewenst verder.

label.Geplaatst op 2006-01-20 13:59:45


Hallo allemaal... Woensdag ben ik in het ziekenhuis geweest, en daar is een róntgefoto gemaakt van de niersteen. De niersteen is blijkbaar toch vergruisd, want hij was niet meer te zien of te vinden op de foto. De Uroloog vertelde mij dat het gruis niet te zien is op de röntgefoto Hij stelde mij gerust dat het er wel uit komt. Dus daar hoop ik maar op. Ik heb wonderwel na de kijkoperatie van 1 december geen pijn meer gehad, dus ben ik een bofferd. Als ik het gruis kwijt raak meld ik het wel weer Dit was de tweede keer dat ik een niersteen had, de eerste keer in mijn leven dat ik er één had was 15 jaar geleden. en die ben ik zomaar spontaan kwijtgeraakt. Groetjes, en bedankt voor alle reacties

label.Geplaatst op 2006-01-21 10:49:18


chloortalidon is een plastablet, de bloeddruk verlaagd hierbij. in de bijsluiter van novartis (hygroton)staat niets vermeld over nierstenen. bij uitleg over het middel bij www.serviceapotheek.nl staat dit wel vemeld. het is eigenlijk een bijwerking van het middel doordat er meer calcium in het lichaam blijft (dat dan geen nierstenen kan vormen). het is denk ik niet voor iedereen geschikt (als je geen hoge bloeddruk en teveel vocht hebt), maar dit kun je natuurlijk overleggen met je huisarts. op www.consumed.nl staan nog andere medicijnen die helpen tegen de vorming van nierstenen, ook die niet vochtafdrijvend zijn. veel (water) drinken helpt ook tegen nierstenen, het spoelt dan goed door zodat er minder kans is dat steentjes kunnen groeien. dat lijkt mij een stuk gezonder dan medicijnen slikken.

label.Geplaatst op 2006-01-21 19:55:43

Naar forum Urologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren