© 2024 solvo B.V.

Nierstenen ---> echo

Hallo mensen hier! Ik ben een meisje, 17 jaar, en heb vorige week vrijdag een acute nier(koliek)aanval gehad. Het deed verschrikkelijke pijn in mijn linkerzij, braken en ik voelde me klam. Mijn urine was ook heel erg donker de volgende morgen. Het duurde plusminus drie kwartier. Ongeveer iets meer als een maand geleden had ik (bijna)hetzelfde. Alleen dat was toen geen acute pijn en de (wat zeurende) pijn bleef ook toen nog wat hangen op de plek van de nier (dezelfde linkerzij ook). Ik ben hiervoor maar naar de huisarts geweest. En die vond het erg vreemd dat ik dit had aangezien mijn jonge leeftijd en hij haast wel bijna zeker wist dat het een niersteen(tje) was. Reden genoeg om wat urine in te leveren en een echo te laten maken. Nu heb ik de uitslag van het urine onderzoek en daar is niets uitgekomen. Aangezien ik ook geen last meer had na die koliekpijn dacht de huisarts al dat er waarschjnlijk niks uit de urinetest zou komen. Nu heb ik nog wel die afspraak staan voor 26 april om een echo te laten maken. We zijn nu ruim een week verder na die koliekaanval en nog geen last gehad. Maar is het nu echt nodig om een cho te laten maken, omdat de urinetest niets heeft opgeleverd? En mijn vraag is ook wat kan er allemaal te zien zijn aan de nier op de echo, wat de oorzaken kunnen zijn dat ik (hoogstwaarschijnlijk) twee keer zo\'n aanval heb gehad ???? Alvast hartelijk dank als iemand mijn vragen kan beantwoorden! Esther


Hoi, ik heb ook nierstenen gehad, 10 jaar geleden, op 32 jarige leeftijd. Ik plaste bloed, en had ook stenen uitgeplast. Ik had ook een echo gehad. Dat is helemaal niet erg. En ze kunnen zien of er nog wat zit. Bij mij was alles uitgeplast. Gelukkig. Nu heb ik al jaren een speciaal dieet, en moet 3 liter drinken per dag van de dokter. Dat helpt goed, want soms bouwen stenen zich na 7 jaar weer op, maar bij mij is het tot nu toe weggebleven, omdat ik mij aan het dieet houd. Het dieet is afhankelijk van de samenstelling van de steen. Dat hebben ze in een laboratorium onderzocht. Ik mag geen chocolade,noten,postelijn, spinazie,rood vlees, cola, rode wijn en nog een paar dingen. Maar er zijn ook een heleboel dingen die ik juist wel mag, zo'n lijst krijg je ook.Bijvoorbeeld kip en vis wel en bier en slappe thee, liefst kruidenthee, en nog meer. Sterkte. Bij ons zit het in de familie.

label.Geplaatst op 2004-04-12 21:09:17


Hallo, De vorming van een niersteen kan optreden als de concentratie van een bepaalde stof in de urine te hoog wordt, en deze kristalliseert. Er zijn verschillende soorten stenen, calcium, struviet en bijvoorbeeld oxalaatstenen. Dit kan in een laboratorium worden onderzocht. Beïnvloedende factoren op het ontstaan van nierstenen zijn onder andere: voeding (calcium- eiwit- oxalaat en fosfaatrijke voeding), gebruik van bepaalde medicijnen, familiaire bepaling of onderliggende ziekten. Door middel van een echo van de nieren kan de niersteen zichtbaar gemaakt worden, mits deze niet te klein is. Door middel van ultrasone geluidsgolven kan een afbeelding worden verkregen. Om herhaling te voorkomen (wat nogal eens voorkomt bij nierstenen) is het belangrijk veel te drinken, ruim 2 liter, het liefste caffeïne- looizuur- en theïnevrij. Daarnaast kan het zinvol zijn een bepaald dieet te volgen waarin de inname van bijv. eiwit, calcium, fosfaat of oxalaat wordt beperkt. Ook zijn er medicijnen die de urine minder zuur maken (zure urine bevordert de aanmaak van uraat en cystinestenen) elena

label.Geplaatst op 2004-05-06 17:23:11


hallo ik heb nu dus ook last van nierstenen en moet aanstaande woensdag een percutane niersteenverwijdering ondergaan. Ik ben natuurlijk als de dood ervoor vind het heel eng allemaal maar vroeg me af of iemand wist hoelang zo\'n ingreep ongeveer gaat duren ? en of iemand mij kan vertellen of een percutane niersteenverwijdering gevaarlijk is. groetjes sylvana

label.Geplaatst op 2004-06-13 15:33:04


Ik heb ook nierstenen gehad, en moet 3 liter per dag drinken. Ik mag geen thee, cola, chocolade, spinazie, noten, postelijn (postelijn?, nooit van gehoord, en niet te veel kalkproducten.

label.Geplaatst op 2004-05-11 11:17:23

Naar forum Urologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren