© 2024 solvo B.V.

Overbelasten van de nieren

ik hoorde dat water drinken goed is voor de doorspoeling. Ik drink veel water en toen zei iemand dat ik het niet moest doen omdat ik dan mijn nieren overbelast en de voedingsstoffen te snel mijn lichaam verlieten. is er iemand die mij hier een duidelijk antw op kan geven. Hoeveel water per dag is goed voor een volwassen persoon. bvd marly


Ik heb er nog nooit van gehoord dat veel drinken schadelijk is voor de nieren, en dat de nieren hierdoor overbelast kunnen raken. Ik werk op een urologieafdeling en daar wordt ook nog steeds aan de patiënten geadviseerd om veel te drinken, alleen aan patiënten met niersteenkolieken adviseren wij om niet meer dan 1.5 liter per dan te drinken, dit omdat de stenen bij een vochtbeperking eerder kunnen worden uitgeplast. Je scheidt zowiezo stoffen uit via de nieren, of je nu veel drinkt of weinig. Als je minder drinkt, wordt je urine alleen maar geconcentreerder van afscheidingsstoffen en als je (langdurig) te weinig drinkt loop je het risico dat je lichaam teveel 'afvalstoffen' vasthoudt, de nieren zijn immers zuiveringsorganen.

label.Geplaatst op 2003-04-30 21:37:25


Ik snap er niks van, want ik heb 10 jaar geleden nierstenen uitgeplast, en die had ik omdat ik te weinig dronk, en nu moet ik sindsdien 3 liter per dag drinken, en ze zijn nog niet teruggekomen, meestal komen ze om de 7 jr terug, maar ik heb ook een dieet.

label.Geplaatst op 2003-09-09 11:55:17


Ja, nierstenen kun je krijgen als je niet genoeg drinkt, dus veel drinken is goed om nierstenen te vóórkomen. Als je eenmaal nierstenen hebt, en je moet ze uitplassen, dán moet je niet teveel drinken op een dag, ze komen namelijk sneller af als je niet teveel drinkt.

label.Geplaatst op 2003-09-16 15:50:56

Naar forum Urologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren