© 2024 solvo B.V.

Urodynamisch onderzoek urologie wie heeft hier ervaring mee?

hallo ik ben een man en krijg binnenkort een urodynamisch onderzoek, ik zie hier erg tegenop ! wie kan mij zijn ervaring hiermee vertellen?ik weet wel wat er gaat gebeuren, maar wil graag een ervaring horen, alvast bedankt


Hallo Ik ben verplk. op de polikkliniek urologie en doe dit onderzoek bij kinderen. Tijdens het onderzoek wordt de druk in uw blaas gemeten. U krijgt een dun cathetertje in de blaas ( het inbrengen kan wat pijnlijk zijn)voor de rest is het onderzoek geheel pijnloos. Als u wel pijn heeft moet u dit aangeven.\ Verder krijgt u een drukmetertje in de anus en 2 electrodes voor het EMG op u bil en éen op uw been. Daarna mag u gaan zitten en worden de drukmeters aangesloten aan de computer. Via een pompsysteem wotrdt u blaas langzaam gevuld. Als u aandrang krijgt moet u het zeggen. Ondertussen kan er gevraagd worden of u wil hoesten. Dit is om te kijken of de computer nog goed registreerd en of u evt urine verliest doordat de druk oploopt. Als u kan plassen, mag u dat doen ook dan worden de drukken gemeten. (vraag gerust of de verplk. even weg wil als u plast) Daarna wordt gegken of u urine achterhoudt,dat gebeurd door de catheter weer los te koppelen van de computer. De urine die er vet nog inzit kan dan opgevbangen worden. Hierna is het klaar en worden alle draden weer verwijderd. Elk zieknhuis heeft natuurlijk zijn eigen methode,maar dit is het een beetje globaal. Ik heb het onderzoek ook zelf gehad ( ben wel een vrouw) maar vond het erg meevallen. Succes

label.Geplaatst op 2007-01-13 11:49:09

Naar forum Urologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren