© 2024 solvo B.V.

Zoontje met extra balletje

Vandaag werd mijn zoontje geopereerd, eerst werd gedacht aan een waterbreukje, maar het bleek dat hij in zijn rechterballetje, een derde balletje had zitten. Waarschijnlijk in de aanleg al ontstaan, een extra testikeltje van donkergekleurd weefsel. Dit is weggenomen, en voor de zekerheid opgestuurd voor onderzoek. Volgens de uroloog is het onschuldig, maar voor de zekerheid wordt het toch onderzocht. (getsie, toch eerst de uitslag weten voor ik gerust ben hoor) Wie kent dit fenomeen?


Nooit gehoord van een extra balletje, maar door gammastraling kunnen wel extra ledematen aangroeien, een extra vinger heb ik wel eens gezien,en ook een teentje extra, of een teentje minder, op tv, in een medisch programma.

label.Geplaatst op 2004-07-09 18:29:12


Extra vingers of tenen zijn genetisch bepaald. Dat heeft in eerste instantie niet veel te doen met straling. Uiteraard kan er door straling een mutatie in de genen ontstaan, dit is echter uiterst zelden. In principe is er bij een extra teen of vinger niet veel aan de hand (is chirurgisch te corrigeren), maar je moet wel op de hoede zijn dat het niet syndromaal is (in combinatie met een of ander syndroom). Wat betreft die extra testikel, ik kan daar vrij weinig over zeggen. Je zegt overigens wel dat het donkergekleurd weefsel is. Is het dan uberhaupt wel een testikel? Maar daar zul je ongetwijfeld uitleg over krijgen van de uroloog.

label.Geplaatst op 2004-07-09 19:05:54


Je ziet het zo af en toe eens vaker hoor, heeft niet met straling ed te maken, bij je zoontje is het toevallig ontdekt,omdat er aan een water breukje gedacht werd heel veel mensen weten dit niet eens van zich zelf groetjes Noah

label.Geplaatst op 2004-07-11 23:26:55


Hoi Noah Bedankt voor je reactie. Je hoort het inderdaad af en toe. Het is ook niet echt een extra balletje, in die zin dat het een testes is met zaadjes, maar bijvoorbeeld dat het uit gaat van spierweefsel. Je hebt misschien ervaring hiermee? Kan deze operatie gevolgen hebben voor de vruchtbaarheid? groetjes Linda

label.Geplaatst op 2004-07-12 16:55:45

Naar forum Urologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren