Kan ik de crème Ovestinon langdurig gebruiken bij overgangsklachten?

2 keer per week gebruik ik de creme ovestinon voor mijn overgangsklachten. Al bijna 3 kwart jaar. Als ik het niet gebruik dan vloei ik soms bloed. Ik dacht als ik het tijdelijk stop dat het dan weg is. Mijn baarmoeder is verwijderd in 1996. Ik ben 52 jaar. Mag ik dit wel langdurig gebruiken, mijn arts zegt van wel. Toch ben ik ongerust dat ik er iets van krijg.

Antwoord van de apotheker

Ovestinon creme bevat estriol. Estriol is sinds 1946 internationaal op de markt. Voor plaatselijke toepassing in de vagina is er een vaginale zetpil (ovule) en een vaginale creme. Estriol is een oestrogeen, een vrouwelijk geslachtshormoon. Oestrogenen zijn nodig voor de vruchtbaarheid. Artsen schrijven dit middel voor bij overgangsklachten, urine-incontinentie en urineweginfectie.

Tussen het 40e en 55e levensjaar neemt de activiteit van de eierstokken geleidelijk af, waarna vrouwen in de overgang komen. De laatste menstruatie heet de menopauze. Na de menopauze maakt het lichaam minder oestrogenen aan dan tijdens de vruchtbare levensfase. Dit kan soms overgangsklachten geven, zoals opvliegers en zweetaanvallen. Daarnaast kan ook het slijmvlies van de vagina droger worden, waardoor u pijn kunt hebben bij het vrijen. U kunt last krijgen van irritatie en een branderig gevoel in de vagina, vaginale infecties, onwillekeurig urineverlies en blaasontstekingen. Deze overgangsklachten kunnen ook ontstaan na een operatieve verwijdering van de eierstokken. De menopauze begint dan eerder.

Estriol vaginale ovule en vaginale crème vullen de hoeveelheid oestrogenen in het vaginaslijmvlies aan. Ze hebben een gunstige invloed op de irritatie, pijn en jeukklachten in de vagina door een tekort aan oestrogeen.

Als bijwerkingen kan er afscheiding of bloeding uit de vagina komen. Raadpleeg in dit geval uw arts. Deze zal beoordelen of de klachten het gevolg zijn van een infectie of van een andere aandoening. U kunt dit middel blijven gebruiken tot de klachten over zijn. De arts schrijft het de eerste keer meestal voor een periode van twee weken dagelijks voor. Daarna kunt u meestal toe met een gebruik van twee keer per week. Na enkele maanden is het zinvol om de behandeling te stoppen om te kijken of u nog klachten heeft. Als u weer last krijgt kunt u opnieuw met het gebruik beginnen. Soms kan een langdurige behandeling, van meerdere jaren, nodig zijn. (HK)