Sleutelgatoperatie voor rughernia minder effectief

• Bron: LUMC

Opereren met de sleutelgattechniek is minder effectief dan de standaardoperatie voor een hernia in de onderrug. Dat zijn de verrassende onderzoeksresultaten die Mark Arts, onderzoeker in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en neurochirurg in het Medisch Centrum Haaglanden, deze week in The Journal of the American Medical Association (JAMA) publiceert.

Aan het onderzoek, onder leiding van prof. dr. Wilco Peul, hoogleraar neurochirurgie in het LUMC en neurochirurg in het MCH, deden 328 patiënten mee die langer dan acht weken beenpijn hadden van een rughernia. De patiënten kregen gedurende het eerste jaar niet te horen welke van de twee behandeltechnieken zij hadden geloot: de gangbare herniaoperatie, waarbij de spieren opzij worden geschoven, of de minder ingrijpende sleutelgatoperatie. Bij deze ingreep wordt de spier niet losgemaakt, maar verwijdert de chirurg de hernia via een buisje door de rugspier.

De verwachting was dat patiënten die met de nieuwe 'buisjesmethode' geopereerd waren, minder rugpijn zouden hebben en sneller weer hun dagelijkse werkzaamheden konden oppakken. Dat bleek niet zo te zijn. Onderzoeker Mark Arts: "Iedere nieuwe operatietechniek zou dan ook eerst met de gouden standaard moeten worden vergeleken alvorens op grote schaal toe te passen." Een jaar na de operatie was 79 procent van de patiënten die volgens de gangbare methode geopereerd was, goed hersteld. Bij patiënten die de nieuwe sleutelgatoperatie hadden gehad was dat 69 procent.

Om de oorzaken van de mindere effectiviteit van de sleutelgatoperatie te kunnen vaststellen, is verder onderzoek nodig. De onderzoekers vermoeden dat het komt door het verminderde overzicht van de chirurg tijdens de sleutelgatoperatie. Tot nu toe nam men onterecht aan dat de sleutelgatoperatie beter zou zijn voor het herstel. Dit komt vermoedelijk door de specifieke groep patiënten die tot nu toe voor de sleutelgatoperatie koos. Dat waren vaak topsporters en zakenmensen die zeer gedreven waren om snel weer op de been te zijn.