© 2019 solvo B.V.

Bekkenbodemspieren trainen bij incontinentie

Bekkenfysiotherapie is een veelgebruikte behandeling bij incontinentie. Wat is bekkenfysiotherapie precies, hoe kun je de bekkenbodemspieren trainen en welke oefeningen kun je zelf doen? Je leest het hier!

Wat is bekkenfysiotherapie?

Een bekkenfysiotherapeut begeleidt je om de spieren in het bekkenbodemgebied te herkennen en op de juiste manier te gebruiken. Soms leer je de bekkenbodemspieren trainen en sterker te maken, maar vaak moet je juist leren bepaalde bekkenbodemspieren te ontspannen. Een erkend bekkenfysiotherapeut heeft naast de opleiding fysiotherapie een driejarige opleiding gevolgd om zich te specialiseren.

Bekkenbodemspieren trainen: voorbeeldoefeningen

De bekkenbodemspieren trainen is geen gemakkelijke klus. Net als bij al je spieren kost het tijd en discipline om de spieren sterker te maken. Op internet zijn veel oefeningen te vinden om de bekkenbodemspieren te trainen. Deze oefeningen kun je uitproberen, maar toch is het verstandig om bij incontinentieklachten een bekkenfysiotherapeut te raadplegen. Deze kan je gerichtere oefeningen geven en gebruikt soms methodes om heel specifiek de spierspanning te meten en optimaliseren. Voor wie thuis al aan de slag wil gaan vind je hieronder drie voorbeelden van bekkenbodemoefeningen.   

Bekkenbodemoefening 1

Ga op je rug liggen en trek de knieën op naar het plafond, de voeten staan plat op de grond. Leg je handen losjes langs je lichaam. Adem langzaam diep in, zodat de buik bol wordt. Tijdens de uitademing trek je de bekkenbodemspieren op, weg van het stuitje, alsof je een rits dichtdoet (dit wordt ook wel vergeleken met het gevoel van de plas ophouden). Houd het stuitje op de grond. Vervolgens houd je in deze positie drie ademhalingen de bekkenbodem aangespannen en laat dan langzaam de spanning los. Herhaal deze oefening tien keer.

Bekkenbodemoefening 2

Neem dezelfde lighouding aan. Vervolgens trek je de bekkenbodemspieren op in drie gelijke delen. Je kunt je dit voorstellen als een lift die naar de derde verdieping gaat. Op elke ‘verdieping’ houd je de spanning even vast, zowel bij het ‘omhoog gaan’ als tijdens het ‘zakken’.

Bekkenbodemoefening 3

Kom op handen en knieën zitten; de heupen precies boven de knieën en handen recht onder de schouders. Span de bekkenbodem stevig aan en wees je bewust van waar je dit precies voelt. Beweeg dan rustig de billen naar achteren en voel tot wanneer je de bekkenbodem aangespannen kunt houden. Ga vervolgens terug naar de beginpositie en herhaal de oefening.

Onthoud dat als de bekkenbodemspieren trainen moeilijk lukt of als je de bekkenbodemspieren überhaupt moeilijk voelt, je altijd de hulp kunt inschakelen van een bekkenbodemfysiotherapeut.

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij meer informatie over medicijnen, onderzoeken en
behandelingen ontvangen? Schrijf je dan in en krijg maandelijks de nieuwsbrief.

Ziekenhuis.nl gebruikt cookies. Lees hier onze Privacy- en cookieverklaring.

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren