Laserbehandeling spataderen is beter

Spataderen verwijderen middels een laserbehandeling is net zo veilig als wanneer dat gebeurt met de gebruikelijke cryostripping-methode. Bijkomende voordelen van laseren is dat het geen littekens achterlaat, dat het poliklinisch onder plaatselijke verdoving uitgevoerd kan worden en dat een sneller herstel mogelijk is.

Chirurg en Disselhoff stelt dat in zijn promotieonderzoek dat hij uitvoerde aan het UMC Utrecht. Voor zijn promotieonderzoek behandelde Disselhof twee maal zestig patiënten met spataderen in de benen. Bij de ene groep verwijderde hij de spataderen met de cryostripping-methode. Daarbij wordt via de lies een sonde in de spatader gebracht waarmee het bloedvat bevroren wordt. Vervolgens wordt de spatader uit het been getrokken. Bij de andere groep werd een laserbehandeling toegepast. Om de spatader te verwijderen, wordt de ader onder de knie aangeprikt waarna een katheter met een glasvezeldraad ingebracht. Op die manier kan de chirurg de ader als het ware dichtschroeien van binnenuit. Het lichaam ruimt het dode bloedvat in de periode na de behandeling vanzelf op.

Twee jaar na de behandeling bleek dat de groep die de laserbehandeling had gekregen, beter af was. Deze mensen hadden in de periode na de behandeling minder last van nieuwe spataderen, een veel voorkomend probleem bij verwijdering door cryostripping-methode.