© 2024 solvo B.V.

Wetenschappers ontrafelen genetische aanwijzingen voor multiple sclerose

• Bron: Reuters

Wetenschappers van de Universiteit van Oxford hebben 29 nieuwe genetische varianten ontdekt die gekoppeld zijn aan multiple sclerose (MS). De ontdekking moet de behandeling van de ziekte in de toekomst makkelijk maken, zo stellen de onderzoekers.

In een studie die woensdag gepubliceerd is in het tijdschrift Nature, stellen de onderzoekers dat de nieuw gevonden links er op wijzen dat MS wordt veroorzaakt door immuunfalen. Er werd al langer gedacht dat MS een auto-immuunziekte is, maar met deze ontdekkingen is dat bevestigd.

T-cellen - een soort witte bloedcellen die zorgen voor een immuunrespons - en een chemische stof genaamd interleukine spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van de slopende ziekte.

Voor hun studie werd het DNA van 9772 mensen met multiple sclerose en vergeleken met een controle groep van meer dan 17.300 gezonde mensen. De analyse bevestigde 23 eerder bekende genetische links en er werden 29 nieuwe genetische varianten ontdekt.

Lees oudere berichten in het archief