© 2020 solvo B.V.

Leefadviezen bij gipsverband

Om ervoor te zorgen dat het gegipste lichaamsdeel rust krijgt of kan genezen, dien rekening te houden met ondertaande tips.

  • Ben de eerste twee dagen voorzichtig met het gips. Dit omdat het gips pas na 48 uur hard is. Laat het gips niet op een harde rand rusten, maar op een zachte onderlaag. Circulair kunststofgips is al na 30 minuten volledig hard en je hoeft dus minder lang voorzichtig te zijn.
  • Gips mag niet nat worden. Kunststofverband kan wel tegen water, maar de katoenen kous en watten die eronder zitten niet. Deze blijven te lang nat waardoor de huid verweekt en beschadigd. Bescherm het gips of kunststofgips dus bij het douchen met een plastic zak of een speciale badkous. Een plastic zak kun je met een pleister waterdicht afplakken op je huid. Een speciale douchehoes is verkrijgbaar op de gipskamer. Voor deze badkous moet je betalen (ziektekostenverzekeraars vergoeden die meestal niet). Douche zo kort mogelijk.
  • Houd je ingegipste been of arm de eerste week hoog. Dit om ervoor te zorgen dat de bestaande zwelling afneemt. Hiermee voorkom je ook dat de zwelling toeneemt. Is je arm gezwollen, draag deze dan in een sling (stoffen band), in een mitella (draagdoek) of leg de arm op een kussentje op je schoot. Zorg ervoor dat de hand hoger is dan de elleboog. 's Nachts kun je de sling of mitella afdoen en je arm eventueel op een kussen leggen. Is je been gezwollen, leg het dan op één of meerdere kussens. Het is belangrijk dat de voet hoger ligt dan de knie en de knie weer hoger dan de heup. 's Nachts kun je een kussen onder je matras leggen aan het voeteneind. Je doet er goed aan om niet te veel te lopen (met je krukken), omdat het been dan lang naar beneden hangt.
  • Doe enkele oefeningen om de bloedsomloop te stimuleren. Het is belangrijk dat je oefeningen doet om de bloedsomloop te stimuleren, niet ingegipste gewrichten soepel te houden en de spierkracht zo veel mogelijk te behouden. Probeer de volgende oefeningen enkele malen per dag te doen en minimaal vijf keer achter elkaar.
    • Armoefeningen: Maak drie tellen lang een stevige vuist, strek de vingers vervolgens 3 tellen. Draai rondjes met de schouder: ga in een iets voorovergebogen houding staan en maak een beweging alsof je ouderwets koffie maalt. Als de elleboog niet is ingegipst: strek en buig de elleboog dan.
    • Beenoefeningen: Trek de tenen naar je toe (richting van uw neus) gedurende 3 tellen, druk ze hierna 3 tellen lang van je af. Til zittend het gestrekte been gedurende 3 tellen op. Indien de knie niet is ingegipst: buig en strek de knie dan.

Vliegen met gips

Vliegen met gips moet in principe kunnen. Overleg dit wel altijd even met je arts. Hij of zij kan het verband eventueel aanpassen om te voorkomen dat er zwellingen ontstaan als gevolg van de luchtdruk.

Autorijden met gips

Autorijden met een been of arm in het gips is in de meeste gevallen af te raden.

Gerelateerde informatie


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil jij meer informatie over medicijnen, onderzoeken en
behandelingen ontvangen? Schrijf je dan in en krijg maandelijks de nieuwsbrief.

Ziekenhuis.nl gebruikt cookies. Lees hier onze Privacy- en cookieverklaring.

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren