Nieuw middel tegen huidziekte psoriasis

Afhankelijk van de ernst van de psoriasis kunnen patiënten kiezen voor een lokale behandeling met zalf of crème, lichttherapie met ultraviolet licht en systemische therapie met tabletten of injecties. Daarnaast maken artsen regelmatig gebruik van een combinatie van verschillende behandelingen.

De meeste patiënten kunnen volstaan met een lokale behandeling. Zij brengen dan een geneesmiddel aan op de psoriasisplekken zelf. Patiënten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor teerzalf, badolie, middelen met corticosteroïden (hormoonzalven) of van vitamine D3 afgeleide middelen.

Nieuw op de markt is een zalf die de voordelen van hormoonzalf combineert met die van vitamine D3. Nog niet eerder werden beide werkzame bestanddelen verenigd in één middel. De combinatie van calcipotriol (vitamine D3) en betamethasondipropionaat (corticosteroïd) zorgt dat de roodheid van de huid afneemt én vermindert de schilfers en verdikking van de psoriasisplekken.

De zalf is geschikt als startbehandeling van psoriasis en wordt eenmaal per dag aangebracht op de aangedane huid, met een aanbevolen behandelingsduur van uiterlijk vier weken. Na de startbehandeling kunnen patiënten in overleg met hun arts kiezen voor een onderhoudsbehandeling voor langdurige controle van de plekken. De nieuwe zalf is op doktersvoorschrift verkrijgbaar bij de apotheek.