Achmea vergoedt test voor borstkanker

Als eerste zorgverzekeraar gaat Zilveren Kruis Achmea een diagnostische test voor borstkanker vergoeden.

De diagnostische test, ook wel de MammaPrint genoemd, stelt artsen in staat een beter diagnose te stellen. Hierdoor kunnen de artsen goed beoordelen of chemotherapie nodig is. Nu krijgt een deel van de patiënten chemotherapie terwijl dat eigenlijk niet nodig is, en andersom.

Het is voor het eerst dat een zorgverzekeraar uit eigen beweging besluit een middel te vergoeden. Zilveren Kruis Achmea is zo enthousiast dat het niet wil wachten tot het College voor zorgverzekeringen (CVZ) tot opname van MammaPrint in het basispakket overgaat. Daarom moet de verzekeraar moet het zelf betalen.

"We gaan niet over een nacht ijs", zo zegt Melanie Schultz van Haegen, directrice van de zorginkoop. "We zijn al twee jaar in gesprek. Er zijn nu veel vrouwen die voor de zekerheid chemotherapie krijgen terwijl er een test op de markt is waarmee je een veel betere keuze kunt maken." Van de 13.000 vrouwen bij wie jaarlijks borstkanker wordt vastgesteld, worden er nu ruim 5.200 aan chemotherapie onderworpen. Dit aantal kan gereduceerd worden tot minderen dan 4.000 door de MammaPrint