Aardbeien kunnen slokdarmkanker helpen voorkomen

• Bron: WebMD

Het eten van gevriesdroogde aardbeien kunnen helpen slokdarmkanker te voorkomen, volgens een recent Amerikaans onderzoek.

Het effect van aardbeien op de slokdarm was eerder met succes getest op dieren. Aan de studie werkten 36 mannen en vrouwen met een verhoogd risico op slokdarmkanker mee. De deelnemers kregen elke dag tot ongeveer 2 gram gevriesdroogde aardbeien voorgeschoteld. De gevriesdroogde vorm werd gebruikt om het potentieel kankerbestrijdende bestanddelen te verhogen.

Bij 29 van de 36 deelnemers werd de ontwikkeling van kanker in de slokdarm wel degelijk geremd, zo concludeerden de onderzoekers. ''Wij denken dat aardbeien de activering van NMBA kan remmen, " stellen zij. NMBA is een kankerverwekkende stof die slokdarmkanker kan veroorzaken. De onderzoekers raden voorlopig niet aan om dagelijks aardbeien te eten. Een uitgebreid vervolgonderzoek is noodzakelijk.

Risicofactoren voor slokdarmkanker zijn het gebruik van tabak en in het bijzonder de combinatie van tabak en alcohol. Een dieet met weinig fruit en groenten kan ook leiden tot een hoger risico.